Egy svéd bírónő küzdelme a háborús bűnökkel vádolt koszovói politikussal

  • 2020. november 17.

Mikrofilm

Akit persze felmentenek. Verzió-ajánlónk mai darabja Carolina Troedsson Hazafias pálya című dokumentumfilmje.

Aki szerint minden politikus tisztességtelen, azt Caroline Troedsson filmje megerősíti vélekedésében. Aki meg azt, hogy a politikusokat (is) ellenőrizni és a törvények betartására kényszeríteni hivatott alsóbb és felsőbb szintű, helyi és nemzetközi bíróságok teljesen alkalmatlanok nemes feladatukra, viszont maguk is politikai eszközzé válhatnak, az ugyancsak igazolva láthatja meggyőződésének helyességét.

A koszovói Fatmir Limaj, egykor gerillavezér, az ország függetlenné válásának emblematikus hőse, majd vezető politikus, pártelnök többször állt nemzetközi bíróság előtt, de sosem tudtak rábizonyítani háborús bűnöket – főként, mert a koronatanú, hogy, hogy nem, öngyilkos lett a tárgyalás előtt. A film azt a szintén nemzetközi bíróság előtt, ám Koszovóban lefolytatott tárgyalássort kíséri végig, amikor viszont korrupcióval gyanúsítják. A bizonyítékok itt is megkérdőjeleződnek, és végül az lesz, amit az elején is sejthetünk: a hallgatag államférfi mosolyogva távozik. Győzött úgymond az igazság, a nemzetközi összeesküvés kudarcot vallott. És lehet, hogy így is van: a tárgyalás ideje alatt pattan ki a nemzetközi jogi misszió több korrupciós ügye, a távozó vezetője is kitálal, a politikai befolyásolás eszközének minősíti a szervezetét.

A film hőse a svéd bírónő, aki elkötelezetten, de a szükséges dörzsöltség nélkül küzd az igazságért. A tanúk megvezetik, az ügyvéd megeszi reggelire, még az ítélethirdetésnél elvárt csendet se tudja megteremteni a tárgyalóteremben, aztán fáradtan révedezik a pristinai erkélyén, nem nagyon érti, mi folyik a Balkánon. Miként a munkaadói sem.

Az idén online megrendezett 17. Verzió Emberi jogi Dokumentumfilm Fesztivál programja ide kattintva érhető el, a film pedig itt.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.