Tévésorozat

Hosszú rajongás

Mintha egy városban lennél

  • - köves -
  • 2021. február 17.

Mikrofilm

Martin Scorsese Fran Lebowitzcal beszélget, és élvezi. Persze, hogy élvezi, máskülönben nem készített volna hétrészes beszélgetős filmet vele, de a sorozat bizonyítékokkal is szolgál: a nagy filmrendező hol a térdét, hol a székkarfát csapkodva hahotázik, miközben Lebowitzból dől a szó.

És csak dől hét részen át, gyakorlatilag bármiről. Hogy ők ketten hol találkoztak először, maguk sem tudják, talán egy buliban, az ősidőkben, mint azt meg is vitatják, mi viszont sem ezen a partin, sem Fran Lebowitz életművének korábbi állomásainál nem voltunk jelen, az amerikai élet szatirikus megfigyelőinek panteonjában elfoglalt helyét legfeljebb hírből ismerjük. Így jobb híján készpénznek kell vennünk, hogy Scorsese beszélgetőpartnere, akiről egyszer már forgatott egy filmet (Public Speaking), egy igazi New York-i értelmiségi ikon, akinek mindenhez és mindenkihez van egy szellemesen rossz szava. És aki legalább annyira híres a Metropolitan Life (1978) és a Social Studies (1981) című esszéköteteiről, mint a megjelenésük óta tartó írói válságáról, amelyet – az aktív nem írást – gyakori médiafellépések szakítanak meg. Például egy hétrészes traccsparti a híres filmrendezővel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.