Így fest majd Bradley Cooper Leonard Bernsteinként

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 16.

Mikrofilm

A legendás zeneszerző életéről szóló film a Netflixre érkezik.

Bradley Cooper az elmúlt években szorgos munkával 9 Oscar-jelölést harcolt ki magának, nyernie azonban még egyszer sem sikerült. Mindezzel messze elmarad a 17 díjra jelölt, de soha sem nyerő Greg P. Russell hangmérnöktől, de a 14-szeres jelölt Dianne Warren énekestől és a 12-szer nominált Federico Fellinitől is. A színészek között szintén csak a futottak még kategóriába tartozik az egyaránt 8-8 Oscarra jelölt, de egyszer sem nyerő Glenn Close és Peter O’Toole mögött (utóbbi legalább 2003-ban egy tiszteletbeli Oscart kapott). Cooper színészi kategóriákban ugyanis „csak” négy díjra jelölték – az utóbbi években egyre inkább a produceri és rendezői munkára koncentrált, Csillag születik című 2018-as moziját a szakma és a közönség is imádta.

Következő filmjével Cooper szintén marad a zenei színtéren: Leonard Bernstein zeneszerző életét adaptálja vászonra. A főszerepet szintén maga Cooper alakítja, partnere pedig ezúttal a két Oscarra jelölt Carey Mulligan lesz: ő játssza Felicia Montealegrét, egy Costa Rica-i színésznőt és aktivistát, aki 1951-ben ment hozzá Bernsteinhez és egészen 1978-as haláláig mellette maradt, annak ellenére, hogy a zeneszerző meleg volt és több férfival is viszonyt folytatott. A most kiadott előzetes azt sugallja, a Maestro az ő eddig kevésbé ismert alakját helyezi majd a fókuszba.

A Maestro harminc évet ölel majd fel Bernstein életéből, amelybe számtalan világhírű film és olyan Broadway-sikerek is beleférnek, mint például a West Side Story, amit két éve kapott egy újabb filmes remake-et Steven Spielberg rendezésében. Eredetileg a Maestrót is Spielberg rendezte volna, azonban annyira lenyűgözte a Csillag születik egy korai verziója, hogy átengedte a rendezői széket Coopernek, hogy ő maga a West Side Story-ra tudjon koncentrálni. A forgatókönyvet Cooper és a Spotlight: Egy nyomozás részletei Oscar-díjas írója, Josh Singer jegyzik.

Cooper nemrég a Tár kapcsán beszélgetett Cate Blanchette-tel, amikor bevallotta: ez volt élete egyik legnagyobb kihívása. „Olyan szintű tiszteletet érzek a pódium és aziránt a világ iránt, hogy ez volt az egyik legrémisztőbb dolog, amiben valaha részem volt. Annyira furcsa – nem tudom, te tapasztaltad-e – , hogy az emberek az elmúlt öt évben olyanokat mindtak, hogy »Mit is csinál egyáltalán a karmester? Nem csak fent áll a színpadon és mutogat?’«És a válaszom, hogy az egyik legnehezebb dolgot csinálnák, amit csak csinálni lehet. Hihetetlen” – fogalmazott.

A film premierje a Velencei Filmfesztiválon lesz szeptemberben, azaz a Maestro egyenesen a díjszezonra érkezik. A Netflixen várhatóan december 20. után válik elérhetővé.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.