Ilyen is van: a Disney visszavonta cenzúráját – egy fenékkel kapcsolatban

  • narancs.hu
  • 2022. november 19.

Mikrofilm

Aki eddig hiányolta, most ismét a maga teljességében, Daryl Hannah fenekével együtt nézheti a Csobbanást.

Az, hogy Hollywood története tele van káros sztereotípiákkal, eddig is tudtuk. Ahogy azt is, hogy a Disney sokszor maga sem tud mit kezdeni saját múltjával, klasszikusaival és azokkal a termékeivel, amik ma már egyesek szerint sértőnek számítanak: a MeeToo hatására utólag kivágtak egy jelenetet a Toy Story 2-ből; a nagy sikerű Rémusz bácsi meséjét rasszizmusa miatt tüntették el a süllyesztőben; a Disney+ pedig már indulásakor cenzúrázott egy Simpson család-epizódot.

Azóta kiderült, hogy nem ez volt az egyetlen eset, hogy a politikai korrektség miatt utólag nyúltak bele egy-egy filmbe vagy sorozatba – sőt, mindezt olyan gyakorisággal tették meg, hogy a studio woke-izmusa és vezeklése mára közmondásossá vált. Az is előfordul azonban, hogy észhez térnek és korrigálják a túlzásba vitt cenzúrát. Ez történt a Csobbanás címú 1984-es romantikus fantasy esetében is.

A film a Tom Hanks által alakított főhős és szerelme, a Daryl Hannah játszotta hableány románcáról szól. Amikor azonban három éve elstartolt a Disney+, a Csobbanás egy jelenetét digitálisan manipulálták: a tengerbe pucéran berohanó Hannah haját utólag egészen a combjáig meghosszabbították. Minderre persze azért volt szükség, nehogy a gyerekek egy pucér feneket láthassanak a tévében.

A film a közelmúltban 4K-s arcfelvarrást kapott a streamingplatformon, a cég pedig úgy döntött, visszavonja a „fenékcenzúrát”. Ahhoz, hogy eredetiben, a maga pucérságával nézhessük a jelenetet, csak a szülői felügyeleti beállításokat kell módosítanunk. A platformra még márciusban élesedett ez a funkció, miután felkerültek a streamingre azok a még Netfixre készült Marvel-sorozatok (Jessica Jones, Luke Cage, Daradevil stb.), amelyek a Disneytől eltérő módon kellően véresek és mocskosszájúak voltak.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.