Ilyen is van: a Disney visszavonta cenzúráját – egy fenékkel kapcsolatban

  • narancs.hu
  • 2022. november 19.

Mikrofilm

Aki eddig hiányolta, most ismét a maga teljességében, Daryl Hannah fenekével együtt nézheti a Csobbanást.

Az, hogy Hollywood története tele van káros sztereotípiákkal, eddig is tudtuk. Ahogy azt is, hogy a Disney sokszor maga sem tud mit kezdeni saját múltjával, klasszikusaival és azokkal a termékeivel, amik ma már egyesek szerint sértőnek számítanak: a MeeToo hatására utólag kivágtak egy jelenetet a Toy Story 2-ből; a nagy sikerű Rémusz bácsi meséjét rasszizmusa miatt tüntették el a süllyesztőben; a Disney+ pedig már indulásakor cenzúrázott egy Simpson család-epizódot.

Azóta kiderült, hogy nem ez volt az egyetlen eset, hogy a politikai korrektség miatt utólag nyúltak bele egy-egy filmbe vagy sorozatba – sőt, mindezt olyan gyakorisággal tették meg, hogy a studio woke-izmusa és vezeklése mára közmondásossá vált. Az is előfordul azonban, hogy észhez térnek és korrigálják a túlzásba vitt cenzúrát. Ez történt a Csobbanás címú 1984-es romantikus fantasy esetében is.

A film a Tom Hanks által alakított főhős és szerelme, a Daryl Hannah játszotta hableány románcáról szól. Amikor azonban három éve elstartolt a Disney+, a Csobbanás egy jelenetét digitálisan manipulálták: a tengerbe pucéran berohanó Hannah haját utólag egészen a combjáig meghosszabbították. Minderre persze azért volt szükség, nehogy a gyerekek egy pucér feneket láthassanak a tévében.

A film a közelmúltban 4K-s arcfelvarrást kapott a streamingplatformon, a cég pedig úgy döntött, visszavonja a „fenékcenzúrát”. Ahhoz, hogy eredetiben, a maga pucérságával nézhessük a jelenetet, csak a szülői felügyeleti beállításokat kell módosítanunk. A platformra még márciusban élesedett ez a funkció, miután felkerültek a streamingre azok a még Netfixre készült Marvel-sorozatok (Jessica Jones, Luke Cage, Daradevil stb.), amelyek a Disneytől eltérő módon kellően véresek és mocskosszájúak voltak.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.