film

Inkább lennék özvegy

  • - kg -
  • 2020. október 10.

Mikrofilm

Végre egy sziklás tengerparti dráma, végre újra elsüthetjük a Leacock-idézetet: „Vad, viharos éjszaka dühöngött Skócia nyugati partjai fölött. Ezen történetünk szempontjából ugyan ennek különösebb jelentősége nincsen, miután történetünk nem Skócia nyugati partjain játszik, hanem Írország keleti partjain. De azért ott is elég rossz idő volt.”

Ezen történetünk ráadásul Kelet-Sussexben játszódik (ott is szokott rossz idő lenni), a festői Seafordban, ahol a késő kréta korszak is a filmesek keze alá dolgozott: a tengerparti sziklák oly lenyűgözők, hogy amikor William Nicholson filmje elérzékenyül saját magától (cirka 10 percenként), a kamera elmegy sziklát nézni. A feszültséget nem is az adja, hogy férj és feleség mit kezd egy 29 éves házasság széthullásával, hanem az, hogy Annette Bening és Bill Nighy cizellált szenvedése fel tudja-e venni a versenyt a zenélő sziklák látványával (az andalító kíséret nem a késő krétakor, hanem a zeneszerző műve). Bill Nighy valamikor régen, egy másik földtörténeti korban olyan jól kitalálta az állig begombolt rezerváltság brit szobrát, hogy úgy lehet vele, az ő korában már minek azon változtatni. Bening pedig Yeatset szavalhat enyhe parti szélben, kisvárosi kisemberek kis bajai (válás, teafőzés, plusz-mínusz egy-két dolog) között – ilyesmire nincs mód Beverly Hillsben. A figyelemért folytatott nemes, de egyenlőtlen színészi küzdelemben ellenük van három csodálatos Breuer-szék is: sziklák, székek, Leacock szelleme – ennyi szépség mellett képtelenség a drámára is figyelni.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.