Itt az új Scorsese-film előzetese – máris mindenki a Nagymenőket emlegeti

  • Szabó Ádám
  • 2019. augusztus 7.

Mikrofilm

A több évtizedet felölelő sztori kedvéért szükség volt Robert De Niro és partnerei megfiatalítására.

A szuperhős-filmek és franchise-ok korában egyre kevesebb eredeti film hozza lázba az embereket – Tarantino mellett talán már csak Martin Scorsese neve hallatán dobban nagyot a filmrajongók szíve.

Új mozijáról, a The Irishmanről már azelőtt ódákat zengtek, hogy egyetlen kockát nyilvánosságra hoztak volna – most azonban kijött az első előzetes, és mindenki eldobta az agyát.

Előző filmjéhez, a Némasághoz hasonlóan ez is a rendező egy régóta dédelgetett filmterve, aminek megvalósítását ahhoz hasonlóan

számtalan pénzügyi, kreatív és technikai probléma nehezítette.

Épp ezért inkább egyéb szerelemprojektjeibe vágott bele – mert mit is kezdjen egy több mint 70 éves rendező, amikor már mindent elért Hollywoodban? Scorsese megcsinálta A leleményes Hugót, A Wall Street farkasát és az emlegetett Némaságot is, de folyamatosan visszatért a The Irishman sztorijához.

A film Charles Brandt I Heard You Paint Houses című könyvén alapszik, amely Frank „The Irishman” Sheeranről, a maffia egyik bérgyilkosáról szól, aki többek között Jimmy Hoffa munkásvezető meggyilkolásáért is felelős volt – legalábbis ezt sejthetjük, az ügy ugyanis a mai napig megoldatlan. Scorsese azonban

nemcsak a maffiafilmekhez tért vissza,

hanem kedvenc színészeihez is: az Aljas utcák, a Taxisofőr, a Dühöngő bika, a Nagymenők és a Casino után ismét összeállt a De Niro–Keitel–Pesci szupertrió. Utóbbi évtizedek óta visszavonult a filmezéstől, és csak nagy ritkán tűnik fel a vásznon – legutóbb 9 éve láthattuk játékfilmben.

Martin Scorsese

Martin Scorsese

Fotó: Wikipédia

Scorsese azonban ennyivel nem elégedett meg: a régi nagyok közül megnyerte a projektnek Al Pacinót is, a fiatalabb generációból pedig Anna Paquint, Bobby Cannavalét, Jesse Plemonst és Ray Romanót.

A stáblista összesen

  • 19 Oscar-,
  • 35 Golden Globe- és
  • 27 Emmy-jelölést számlál,

amiből 5-5 és 7 díj össze is jött – ezek pedig csak a színészi elismerések. A forgatókönyvet ugyanis Steve Zaillian (Schindler listája) írta, a vágó Thelma Schoonmaker (Dühöngő bika), az operatőr pedig Rodrigo Prieto (Túl a barátságon) – Scorsese érdemeit is hozzácsapva ez további 25 Oscar-jelölést és négy győzelmet jelent. A filmet eredetileg a Paramount stúdió és a Fábrica de Cine finanszírozta volna, és

meg is előlegeztek neki 100 millió dollárt

– hamar kiderült azonban, hogy a számla inkább 200 millió körül fog megállni. A több évtizedet felölelő sztori miatt ugyanis szükség volt a 75 éves De Niro és partnerei megfiatalítására, ehhez pedig a Lucasfilm-hez tartozó Industrial Light & Magic egy új számítógépes technológiát használt.

Al Pacino

Al Pacino

Fotó: Wikipédia

Hasonlót láthattuk a Brad Pitt esetében a Benjamin Button különös életében, de ezt használták Jeff Bridgesnél a Tron: Örökségben vagy Robert Downney Jr.-nál az Amerika kapitány: Polgárháborúban – a technológia azonban olyan drága, hogy ezek a filmek csak egy-egy jelenet erejéig engedhették meg maguknak a használatát.

A Marvel kapitányban azonban Samuel L. Jackson ifjabb változatát már egészen hosszan élvezhettük – és hasonló várható Pacino és De Niro esetében a The Irishmanben. A fiatalítás eredményét ráadásul máris láthatjuk a traileren.

A finanszírozókat azonban megijesztették

az elszálló költségek – és a Némaság pénzügyi buktája sem volt bíztató jel számukra – ezért kihátráltak a film mögül. Ekkor érkezett a Netflix, akinek nemcsak pénze volt dögivel, de ismert is arról, hogy szeret kockázatot vállalni – ráadásul készen áll arra, hogy évek óta tartó kopogtatás után végre betörjön az Oscar ajtaján, ehhez pedig Scorsesénél keresve sem találna jobb felhajtót.

Hogy mekkora kockázatot is vállalt a streamingóriás, azt a Forbes így igyekszik bemutatni: a The Irishman csak egy kicsivel került kevesebbe, mint a legújabb Az oroszlánkirály, vagy épp A dzsungel könyve, így legalább 400-450 milliós nemzetközi bevételre lenne szüksége, hogy kijöjjön nullszaldóra.

A maffiafilmek azonban ritkán ilyen sikeresek: Ridley Scott Amerikai gengsztere ennek alig a felére volt képes, Michael Mann Közellenségekje még kevesebbet hozott. A 2013-as Gengszterosztag épp csak megugrotta a 100 milliót, a Johnny Depp-pel fémjelzett Fekete mise viszont még azt sem.

Bizakodásra adhat azonban okot, hogy A keresztapa 47 évvel ezelőtti 133 milliós bevétele mai árfolyamon több mint 700 millió dollárnak felelne meg – igaz, a folytatás már csak 47 milliót (inflációval számolva 229 milliót) hozott, a harmadik rész pedig 66 milliót (mai árfolyamon számolva 142,5 milliót) fialt.

A Netflixet azonban szerencsére nem érdeklik a bevételek, csak előfizetői táborának növelése – a The Irishmannel pedig azokat is magukhoz csábíthatják, akiket a Stranger Things vagy a platform egyéb húzónevei amúgy nem érdekelnek. A film szeptember végén debütál majd a New York Film Fesztiválon, és várhatóan csak azután lesz elérhető a Netflix-en, hogy lefutotta az Oscar-nevezéshez szükséges kötelező köröket a moziban.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.