John Carpenter: „Amíg pénz van benne, nem számítok rá, hogy véget ér”

  • Szabó Ádám
  • 2019. augusztus 30.

Mikrofilm

Abban biztosak lehetünk, hogy e sorozat mindent és mindenkit túlél.

A Halloween a tavalyi év egyik meglepő siker sztorija volt: a sorozat kilencedik(!!!) epizódja mindössze 10 millió dollárból készült, ehhez képest csak Amerikában közel 160 millió dollárt hozott, amihez a világ többi része egy további százast tett hozzá.

Ám ami még ennél is meglepőbb, hogy a kritikusok is szerették, a ’78-as eredeti óta ez volt az első rész, ami főleg pozitív kritikákat kapott; részben azért is, mert közvetlenül az eredeti sztorit folytatta, a kettő közötti számtalan borzalmas folytatást ignorálva.

A filmet az Ananász expressz és a Joe direktora, David Gordon Green rendezte, aki a siker hatására azonnal szabad kezet kapott még két folytatás elkészítéséhez: a Halloween Kills 2020-ban, a Halloween Ends egy évvel később kerül majd mozikba, természetesen Halloween idején.

Mindezekről megkérdezték a sorozat mögött álló rendezőlegendát, John Carpentert is, aki keresetlen őszinteséggel válaszolt: „Amíg pénz van benne, nem számítok rá, hogy véget ér”. Mint Carpenter elmondta, Jason Blum producer győzte meg arról, hogy ne csak üldögéljen az oldalvonalnál és rinyáljon, hanem emelje fel a fenekét, és segítsen is a filmek elkészültében. „Ezt korában soha senki nem kérte tőlem” – vallotta be Carpenter, miért tért vissza saját sorozatához.

Nemcsak produceri kreditet kapott

ugyanis, hanem fiával, Cody Carpenterrel ők feleltek a 2018-as film zenéjéért is. A rendező még az első epizód után szállt ki a sorozatból – egy darabig úgy volt, ő rendezi az 1998-as hetedik epizódot, a Halloween H20: Húsz év múlvát, ahol a 2018-as filmhez hasonlóan Jamie Lee Curtis is visszatért főszereplőként.

Az eredeti, Carpenter-féle Halloween:

Végül azért nem vállalta, mert nem kapta meg a 10 millió dolláros fizetést, amihez már csak azért is ragaszkodott, mert véleménye szerint az első epizód producere kizsigerelte őt, és a film sikeréből alig jutott neki valami. Utólag biztos nem bánja, hogy végül távol maradt: a H20 hatalmasat bukott.

A 2018-as Halloweennal azonban Carpenter nagyon is elégedett, és arra buzdít mindenkit, nézzék meg a további két folytatást is, ami nemcsak a Michael Myers–Laurie Strode sztori végére tesz pontot, de David Lee Gordon pályafutására is. Abban azonban biztosak lehetünk, hogy a sorozat mindent és mindenkit túlélve folytatódni fog.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.