Hollywood annyira a nőkre koncentrált, hogy mindenki mást elfelejtett

  • Szabó Ádám
  • 2019. augusztus 31.

Mikrofilm

Az elmúlt évek egyik legmeghatározóbb filmes trendje a női tematikájú filmek térnyerése Hollywoodban: a #MeeToo.

A fizetéseknél alkalmazott kettős mérce és a nők filmbeli reprezentativitását mutató gyászos statisztikák miatt a filmipar kollektív szégyenérzetében néhány év alatt igyekezett pótolni az évtizedes lemaradását.

Megszülettek és a kasszáknál rekordokat döntöttek az olyan női szuperhősök, mint Wonder Woman és Marvel kapitány; egyre több színésznő fizetése éri el férfi kollégáik szintjét; egymást érik a női szereplőkkel remake-elt tipikus pasis filmek, mint például a Szellemirtók, az Ocean’s 11 vagy a Mi kell a nőnek?

Scarlett Johansson a legjobban fizetett filmszínésznő

Egy év alatt elég szép összegre tett szert. A Forbes üzleti magazin becslése szerint 2018 júliusa és 2019 júniusa között 56 millió dollár volt a jövedelme. Ezzel a több Marvel-produkcióban is a Fekete Özvegy szuperhősnőt alakító színésznő már másodszor vezeti a legjobban fizetett hollywoodi női sztárok listáját.

Nemek közötti tejes egyenlőségről persze még nem beszélhetünk, de láthatóan elkezdődött valami. A nagy igyekezet közben azonban úgy tűnik,

Hollywood más csoportokról teljesen elfelejtkezett:

a spanyolajkú szereplők száma meg sem közelíti azt a szintet, amit a populációban, vagy a moziba járók között elfoglalt pozíciójuk indokolna (a Latinx az amerikai származású spanyol ajkú népesség gendersemleges megnevezése – a latino a hímnemű, a latina nőnemű kifejezés).

Az Egyesült Államok teljes lakosságának kb. 18 százaléka spanyolajkú, a Hollywoodnak is otthont adó Kaliforniában pedig ennek a duplájára tehető a számuk; a felmérések szerint pedig a moziba járók közel 20 százalékát teszik ki.

Ehhez képest az elmúlt évtized 100 legnagyobb bevételű filmjének közel 3 százalékában szerepelt latino vagy latina színész fő- vagy mellékszerepben – vagyis hiába növekszik az ország spanyolajkú lakossága, a filmbeli reprezentativitásukon ez egyáltalán nem észlelhető. Ha mégis megjelennek a vásznon latinók vagy latinák, az elemzések szerint nagyrészt bűnözőket, vagy szegény, rossz körülmények között élőket alakítanak.

A statisztika ugyanilyen elkeserítő a kamera mögött dolgozókat tekintve is: az 1200 vizsgált film mindössze 4 százalékát rendezték.

Szerencsére akadnak azért pozitív példák:

az elmúlt hat év „Legjobb rendező” Oscarját öt esetben a Három Amigó (Alejandro G. Iñárritu, Alfonso Cuarón, Guillermo del Toro) egyike nyerte el; a kritikusok pedig odáig voltak az olyan, spanyolajkú hősöket szerepeltető és az ő problémáikkal foglalkozó sorozatokért, mint az On my block, vagy a One day at a time.

Guillermo del Toro

Guillermo del Toro

 

Sok változásra van azonban szükség, hogy a spanyol gyökerű alkotók is elfoglalhassák azt a helyet Hollywoodban, amit megérdemelnének – és akkor még nem beszéltünk az ázsiai-amerikaiakról, de még a feketékről sem.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.