Hollywood annyira a nőkre koncentrált, hogy mindenki mást elfelejtett

  • Szabó Ádám
  • 2019. augusztus 31.

Mikrofilm

Az elmúlt évek egyik legmeghatározóbb filmes trendje a női tematikájú filmek térnyerése Hollywoodban: a #MeeToo.

A fizetéseknél alkalmazott kettős mérce és a nők filmbeli reprezentativitását mutató gyászos statisztikák miatt a filmipar kollektív szégyenérzetében néhány év alatt igyekezett pótolni az évtizedes lemaradását.

Megszülettek és a kasszáknál rekordokat döntöttek az olyan női szuperhősök, mint Wonder Woman és Marvel kapitány; egyre több színésznő fizetése éri el férfi kollégáik szintjét; egymást érik a női szereplőkkel remake-elt tipikus pasis filmek, mint például a Szellemirtók, az Ocean’s 11 vagy a Mi kell a nőnek?

Scarlett Johansson a legjobban fizetett filmszínésznő

Egy év alatt elég szép összegre tett szert. A Forbes üzleti magazin becslése szerint 2018 júliusa és 2019 júniusa között 56 millió dollár volt a jövedelme. Ezzel a több Marvel-produkcióban is a Fekete Özvegy szuperhősnőt alakító színésznő már másodszor vezeti a legjobban fizetett hollywoodi női sztárok listáját.

Nemek közötti tejes egyenlőségről persze még nem beszélhetünk, de láthatóan elkezdődött valami. A nagy igyekezet közben azonban úgy tűnik,

Hollywood más csoportokról teljesen elfelejtkezett:

a spanyolajkú szereplők száma meg sem közelíti azt a szintet, amit a populációban, vagy a moziba járók között elfoglalt pozíciójuk indokolna (a Latinx az amerikai származású spanyol ajkú népesség gendersemleges megnevezése – a latino a hímnemű, a latina nőnemű kifejezés).

Az Egyesült Államok teljes lakosságának kb. 18 százaléka spanyolajkú, a Hollywoodnak is otthont adó Kaliforniában pedig ennek a duplájára tehető a számuk; a felmérések szerint pedig a moziba járók közel 20 százalékát teszik ki.

Ehhez képest az elmúlt évtized 100 legnagyobb bevételű filmjének közel 3 százalékában szerepelt latino vagy latina színész fő- vagy mellékszerepben – vagyis hiába növekszik az ország spanyolajkú lakossága, a filmbeli reprezentativitásukon ez egyáltalán nem észlelhető. Ha mégis megjelennek a vásznon latinók vagy latinák, az elemzések szerint nagyrészt bűnözőket, vagy szegény, rossz körülmények között élőket alakítanak.

A statisztika ugyanilyen elkeserítő a kamera mögött dolgozókat tekintve is: az 1200 vizsgált film mindössze 4 százalékát rendezték.

Szerencsére akadnak azért pozitív példák:

az elmúlt hat év „Legjobb rendező” Oscarját öt esetben a Három Amigó (Alejandro G. Iñárritu, Alfonso Cuarón, Guillermo del Toro) egyike nyerte el; a kritikusok pedig odáig voltak az olyan, spanyolajkú hősöket szerepeltető és az ő problémáikkal foglalkozó sorozatokért, mint az On my block, vagy a One day at a time.

Guillermo del Toro

Guillermo del Toro

 

Sok változásra van azonban szükség, hogy a spanyol gyökerű alkotók is elfoglalhassák azt a helyet Hollywoodban, amit megérdemelnének – és akkor még nem beszéltünk az ázsiai-amerikaiakról, de még a feketékről sem.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.