Hollywood annyira a nőkre koncentrált, hogy mindenki mást elfelejtett

  • Szabó Ádám
  • 2019. augusztus 31.

Mikrofilm

Az elmúlt évek egyik legmeghatározóbb filmes trendje a női tematikájú filmek térnyerése Hollywoodban: a #MeeToo.

A fizetéseknél alkalmazott kettős mérce és a nők filmbeli reprezentativitását mutató gyászos statisztikák miatt a filmipar kollektív szégyenérzetében néhány év alatt igyekezett pótolni az évtizedes lemaradását.

Megszülettek és a kasszáknál rekordokat döntöttek az olyan női szuperhősök, mint Wonder Woman és Marvel kapitány; egyre több színésznő fizetése éri el férfi kollégáik szintjét; egymást érik a női szereplőkkel remake-elt tipikus pasis filmek, mint például a Szellemirtók, az Ocean’s 11 vagy a Mi kell a nőnek?

Scarlett Johansson a legjobban fizetett filmszínésznő

Egy év alatt elég szép összegre tett szert. A Forbes üzleti magazin becslése szerint 2018 júliusa és 2019 júniusa között 56 millió dollár volt a jövedelme. Ezzel a több Marvel-produkcióban is a Fekete Özvegy szuperhősnőt alakító színésznő már másodszor vezeti a legjobban fizetett hollywoodi női sztárok listáját.

Nemek közötti tejes egyenlőségről persze még nem beszélhetünk, de láthatóan elkezdődött valami. A nagy igyekezet közben azonban úgy tűnik,

Hollywood más csoportokról teljesen elfelejtkezett:

a spanyolajkú szereplők száma meg sem közelíti azt a szintet, amit a populációban, vagy a moziba járók között elfoglalt pozíciójuk indokolna (a Latinx az amerikai származású spanyol ajkú népesség gendersemleges megnevezése – a latino a hímnemű, a latina nőnemű kifejezés).

Az Egyesült Államok teljes lakosságának kb. 18 százaléka spanyolajkú, a Hollywoodnak is otthont adó Kaliforniában pedig ennek a duplájára tehető a számuk; a felmérések szerint pedig a moziba járók közel 20 százalékát teszik ki.

Ehhez képest az elmúlt évtized 100 legnagyobb bevételű filmjének közel 3 százalékában szerepelt latino vagy latina színész fő- vagy mellékszerepben – vagyis hiába növekszik az ország spanyolajkú lakossága, a filmbeli reprezentativitásukon ez egyáltalán nem észlelhető. Ha mégis megjelennek a vásznon latinók vagy latinák, az elemzések szerint nagyrészt bűnözőket, vagy szegény, rossz körülmények között élőket alakítanak.

A statisztika ugyanilyen elkeserítő a kamera mögött dolgozókat tekintve is: az 1200 vizsgált film mindössze 4 százalékát rendezték.

Szerencsére akadnak azért pozitív példák:

az elmúlt hat év „Legjobb rendező” Oscarját öt esetben a Három Amigó (Alejandro G. Iñárritu, Alfonso Cuarón, Guillermo del Toro) egyike nyerte el; a kritikusok pedig odáig voltak az olyan, spanyolajkú hősöket szerepeltető és az ő problémáikkal foglalkozó sorozatokért, mint az On my block, vagy a One day at a time.

Guillermo del Toro

Guillermo del Toro

 

Sok változásra van azonban szükség, hogy a spanyol gyökerű alkotók is elfoglalhassák azt a helyet Hollywoodban, amit megérdemelnének – és akkor még nem beszéltünk az ázsiai-amerikaiakról, de még a feketékről sem.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.