Judy Garland ellopott vörös cipőjének sagája

  • narancs.hu
  • 2024. január 22.

Mikrofilm

Az Óz, a csodák csodája ikonikus kellékének utóélete saját filmért kiált!

2005-ben egy Terry Jon Martin nevű férfi ellopta az egyik cipőt, amit Judy Garland viselt az 1939-es Óz, a csodák csodája című klasszikusban. A vörös cipellő minden idők leghíresebb filmes kellékei közé tartozik, a minnesotai Judy Garland Múzeumban állították ki. Nem csoda hát, ha eszeveszett hajtóvadászat indult utána. Végül a lábbelit 2018-ban sikerült az FBI-nak előkerítenie. Az akkor már 76 éves Jon Martint 2023-ban vádolták meg, a férfi pedig bűnösnek vallotta magát, hogy így enyhítsen büntetésén; hanyatló egészségi állapota miatt ugyanis nem akart börtönbe vonulni.

Vallomása szerint egy kalapáccsal törte be a múzeum ajtaját és azért lopta el a cipőt, mert azt hitte, azon igazi rubinok találhatóak, amit pénzzé akart tenni. Amikor viszont megtudta, hogy a kövecskék üvegből vannak, egyszerűen megszabadult a cipőtől. Azt azonban nem árulta el, ezt mégis hogyan tette; ügyvéde szerint mindössze két napig volt birtokában a legendás kellék.

A tárgyalás idén tovább folytatódott, a január 29-re tervezett ítélethirdetés előtt pedig Jon Martin védőügyvédje további részleteket árult el védence motivációiról. Ezek alapján pedig a balul elsült tolvajlás története önmagában is filmre kívánkozik. Mint kiderült, Jon Martinnak akkor már közel tíz éve nem volt összeütközése a törvénnyel, azonban egy meg nem nevezett „egykori maffiatárs” meggyőzte őt, hogy visszavonulása előtt hajtson végre még egy utolsó, nagy dobást – ahogy azt a krimikben megszokhattuk. Ez a bizonyos maffiakapcsolat hitette el vele azt is, hogy a cipőn valódi drágakövek vannak. Jon Martin először nemet mondott, az ötlet miatt viszont egy szemhunyásnyit sem tudott aludni, így végül mégis belement a dologba. Akkor jött rá, hogy rubin helyett üvegdarabok díszítik a lábbelit, amikor megpróbálta eladni. Az azonban még mindig nem világos, hogyan szabadult meg a cipőtől, ahogy az sem, az FBI hogyan kerítette elő azt.

Nem ez az első, kalandos életű kellék az Óz, a csodák csodájábólGarland legendás jelmezének egy egyházi egyetemen veszett nyoma, végül 2022-ben került elő, és több mint 1 millió dollárért árverezték el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.