Öt Oscart nyert az Anora, Mikey Madison és Adrien Brody kapta a főszereplői díjakat

  • Narancs.hu/MTI
  • 2025. március 3.

Mikrofilm

A brutalista alkotói három szobrot vehettek át, a másik nagy esélyesnek tartott Konklávé viszont csak egyet kapott.

Sean Baker Anora című kis költségvetésű, független filmje volt a vasárnap Los Angelesben megrendezett 97. Oscar-díjátadó gála nagy győztese: a produkció öt Oscar-szobrot kapott, köztük a legjobb filmnek és a legjobb rendezőnek járó trófeát.

Az amerikai filmművészeti és filmtudományi akadémia (AMPAS) díjátadó gáláján a legjobb rendezésért járó szobrot Quentin Tarantino nyújtotta át Bakernek, aki az alkalmat megragadva megköszönte neki, hogy Mikey Madisont beválogatta a Volt egyszer egy Hollywood szereposztásába, mivel így figyelt föl a színésznőre. Az Anora (kritikánk itt olvasható) címszerepét alakító 26 éves Madison a gálán megkapta a legjobb színésznő díját.

Sean Baker amerikai független filmes a legjobb rendezőnek járó díjjal.
Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello

A legjobb férfi színész díját Adrien Brody vehette át Brady Corbet A brutalista (kritikánk itt olvasható) című filmjében nyújtott alakításáért. Brodynak ez a második Oscar-díja, először 23 éve, A zongorista című filmért kapta meg az elismerést. A legjobb operatőr díját Lol Crawley nyerte el szintén Brady Corbet Budapesten forgatott akotásáért, és a legjobb filmzenéért járó Oscar-szobrot is A butalista zeneszerzője, a 34 éves brit Daniel Blumberg kapta.

Adrien Brody, Mikey Madison, Zoe Saldana és Kieran Culkin a Los Angeles-i Dolby Színházban 2025. március 2-án.
Fotó: MTI/EPA/Caroline Brehman

A legjobb nemzetközi film kategóriában először díjazott a filmakadémia brazil filmet: az Oscart az Én még itt vagyok című dráma kapta. A Denis Villeneuve rendezésében Budapesten is forgatott Dűne: Második rész a legjobb látványeffektusokért és a legjobb hangért járó Oscar-díjat vitte el, míg a legjobb női mellékszereplő díját Zoe Saldana, az Emilia Pérez (a filmről itt írtunk) sztárja vehette át. A legjobb férfi mellékszereplő a Rokonszenvedésben nyújtott alakításáért Kieran Culkin lett.

Az idei díjszezon egyik nagy favoritja, a Konklávé (kritikánk ide kattintva olvasható) végül csupán egy Oscart kapott, a legjobb adaptált forgatókönyv díjátát. Peter Straughan a díj átvételekor megemlékezett Robert Harrisről is, akinek regényéből a pápaválasztásról szóló produkció született. A legjobb dokumentumfilm díját a No Other Land, palesztin és izraeli aktivisták filmje kapta, amely egy ciszjordániai palesztin közösség küzdelmét ábrázolja falujuk fennmaradásáért. A legjobb rövid dokumentumfilmért járó Oscart Az egyetlen lány a zenekarban című produkciónak ítélte oda az amerikai filmakadémia, a legjobb kisjátékfilm díját pedig az I'm Not a Robot című holland alkotás szerezte meg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.