Öt Oscart nyert az Anora, Mikey Madison és Adrien Brody kapta a főszereplői díjakat

  • Narancs.hu/MTI
  • 2025. március 3.

Mikrofilm

A brutalista alkotói három szobrot vehettek át, a másik nagy esélyesnek tartott Konklávé viszont csak egyet kapott.

Sean Baker Anora című kis költségvetésű, független filmje volt a vasárnap Los Angelesben megrendezett 97. Oscar-díjátadó gála nagy győztese: a produkció öt Oscar-szobrot kapott, köztük a legjobb filmnek és a legjobb rendezőnek járó trófeát.

Az amerikai filmművészeti és filmtudományi akadémia (AMPAS) díjátadó gáláján a legjobb rendezésért járó szobrot Quentin Tarantino nyújtotta át Bakernek, aki az alkalmat megragadva megköszönte neki, hogy Mikey Madisont beválogatta a Volt egyszer egy Hollywood szereposztásába, mivel így figyelt föl a színésznőre. Az Anora (kritikánk itt olvasható) címszerepét alakító 26 éves Madison a gálán megkapta a legjobb színésznő díját.

Sean Baker amerikai független filmes a legjobb rendezőnek járó díjjal.
Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello

A legjobb férfi színész díját Adrien Brody vehette át Brady Corbet A brutalista (kritikánk itt olvasható) című filmjében nyújtott alakításáért. Brodynak ez a második Oscar-díja, először 23 éve, A zongorista című filmért kapta meg az elismerést. A legjobb operatőr díját Lol Crawley nyerte el szintén Brady Corbet Budapesten forgatott akotásáért, és a legjobb filmzenéért járó Oscar-szobrot is A butalista zeneszerzője, a 34 éves brit Daniel Blumberg kapta.

Adrien Brody, Mikey Madison, Zoe Saldana és Kieran Culkin a Los Angeles-i Dolby Színházban 2025. március 2-án.
Fotó: MTI/EPA/Caroline Brehman

A legjobb nemzetközi film kategóriában először díjazott a filmakadémia brazil filmet: az Oscart az Én még itt vagyok című dráma kapta. A Denis Villeneuve rendezésében Budapesten is forgatott Dűne: Második rész a legjobb látványeffektusokért és a legjobb hangért járó Oscar-díjat vitte el, míg a legjobb női mellékszereplő díját Zoe Saldana, az Emilia Pérez (a filmről itt írtunk) sztárja vehette át. A legjobb férfi mellékszereplő a Rokonszenvedésben nyújtott alakításáért Kieran Culkin lett.

Az idei díjszezon egyik nagy favoritja, a Konklávé (kritikánk ide kattintva olvasható) végül csupán egy Oscart kapott, a legjobb adaptált forgatókönyv díjátát. Peter Straughan a díj átvételekor megemlékezett Robert Harrisről is, akinek regényéből a pápaválasztásról szóló produkció született. A legjobb dokumentumfilm díját a No Other Land, palesztin és izraeli aktivisták filmje kapta, amely egy ciszjordániai palesztin közösség küzdelmét ábrázolja falujuk fennmaradásáért. A legjobb rövid dokumentumfilmért járó Oscart Az egyetlen lány a zenekarban című produkciónak ítélte oda az amerikai filmakadémia, a legjobb kisjátékfilm díját pedig az I'm Not a Robot című holland alkotás szerezte meg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.