Öt Oscart nyert az Anora, Mikey Madison és Adrien Brody kapta a főszereplői díjakat

  • Narancs.hu/MTI
  • 2025. március 3.

Mikrofilm

A brutalista alkotói három szobrot vehettek át, a másik nagy esélyesnek tartott Konklávé viszont csak egyet kapott.

Sean Baker Anora című kis költségvetésű, független filmje volt a vasárnap Los Angelesben megrendezett 97. Oscar-díjátadó gála nagy győztese: a produkció öt Oscar-szobrot kapott, köztük a legjobb filmnek és a legjobb rendezőnek járó trófeát.

Az amerikai filmművészeti és filmtudományi akadémia (AMPAS) díjátadó gáláján a legjobb rendezésért járó szobrot Quentin Tarantino nyújtotta át Bakernek, aki az alkalmat megragadva megköszönte neki, hogy Mikey Madisont beválogatta a Volt egyszer egy Hollywood szereposztásába, mivel így figyelt föl a színésznőre. Az Anora (kritikánk itt olvasható) címszerepét alakító 26 éves Madison a gálán megkapta a legjobb színésznő díját.

Sean Baker amerikai független filmes a legjobb rendezőnek járó díjjal.
Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello

A legjobb férfi színész díját Adrien Brody vehette át Brady Corbet A brutalista (kritikánk itt olvasható) című filmjében nyújtott alakításáért. Brodynak ez a második Oscar-díja, először 23 éve, A zongorista című filmért kapta meg az elismerést. A legjobb operatőr díját Lol Crawley nyerte el szintén Brady Corbet Budapesten forgatott akotásáért, és a legjobb filmzenéért járó Oscar-szobrot is A butalista zeneszerzője, a 34 éves brit Daniel Blumberg kapta.

Adrien Brody, Mikey Madison, Zoe Saldana és Kieran Culkin a Los Angeles-i Dolby Színházban 2025. március 2-án.
Fotó: MTI/EPA/Caroline Brehman

A legjobb nemzetközi film kategóriában először díjazott a filmakadémia brazil filmet: az Oscart az Én még itt vagyok című dráma kapta. A Denis Villeneuve rendezésében Budapesten is forgatott Dűne: Második rész a legjobb látványeffektusokért és a legjobb hangért járó Oscar-díjat vitte el, míg a legjobb női mellékszereplő díját Zoe Saldana, az Emilia Pérez (a filmről itt írtunk) sztárja vehette át. A legjobb férfi mellékszereplő a Rokonszenvedésben nyújtott alakításáért Kieran Culkin lett.

Az idei díjszezon egyik nagy favoritja, a Konklávé (kritikánk ide kattintva olvasható) végül csupán egy Oscart kapott, a legjobb adaptált forgatókönyv díjátát. Peter Straughan a díj átvételekor megemlékezett Robert Harrisről is, akinek regényéből a pápaválasztásról szóló produkció született. A legjobb dokumentumfilm díját a No Other Land, palesztin és izraeli aktivisták filmje kapta, amely egy ciszjordániai palesztin közösség küzdelmét ábrázolja falujuk fennmaradásáért. A legjobb rövid dokumentumfilmért járó Oscart Az egyetlen lány a zenekarban című produkciónak ítélte oda az amerikai filmakadémia, a legjobb kisjátékfilm díját pedig az I'm Not a Robot című holland alkotás szerezte meg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."