Visszhang: film

Sikoly

  • SzSz
  • 2022. január 19.

Visszhang

Wes Craven hét éve halt meg.

A kaszabolós tinihorror, azaz slasher műfaj néhány alapvetésének megalkotása után egy posztmodern csavarral képes volt emlékművet állítani saját pályájának, miközben önmagán és rajongóin is jót nevetett; ez volt a Sikoly-sorozat legnagyobb erénye. A 2011-es negyedik epizód épp akkor jött ki, amikor a Ház az erdő mélyénnel Drew Goddard az utolsó szöget is beverte a slasherek koporsójába.

A mostani epizód az örökségfilmek tipikus példája, folytatás, amely a régi részek néhány szereplőjével és fordulatával egyszerre szólítaná meg a hűséges rajongókat, de eladná magát a következő generációnak is. Ma azonban, a lélekborzoló pszichohorrorok és társadalomkritikus rémisztgetések korában, a pandémia kellős közepén, amikor a világ vége a küszöbön dörömböl, egyre kevésbé tűnik félelmetesnek egy minden lépcsőfokban felbukó, maszkos gonosztevő, aki késsel és telefonhívásokkal hozza a frászt a fiatalokra. Épp ezért a Matt Bettinelli-Olpin–Tyler Gillett rendezőpárosnak Wes Craven után elsősorban a sorozat relevanciáját kellett megtalálnia, amely a számtalan koppintás és a Horrorra akadva után egyre inkább paródiává szelídült. Visszahozták hát az ikonikus szereplőket és helyszíneket, majd az egészet beborították a szokásos sikolyos elmélkedéssel, csak ezúttal a folytatások helyett napjaink moziipari rákfenéjén, a rebootokon folyik a viccelődés. Az új Sikoly ennek megfelelően inkább filmes meta-gondolatai miatt szórakoztató, amelyek ezúttal a toxikus rajongás témáját belezik ki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.