Visszhang: film

Sikoly

  • SzSz
  • 2022. január 19.

Visszhang

Wes Craven hét éve halt meg.

A kaszabolós tinihorror, azaz slasher műfaj néhány alapvetésének megalkotása után egy posztmodern csavarral képes volt emlékművet állítani saját pályájának, miközben önmagán és rajongóin is jót nevetett; ez volt a Sikoly-sorozat legnagyobb erénye. A 2011-es negyedik epizód épp akkor jött ki, amikor a Ház az erdő mélyénnel Drew Goddard az utolsó szöget is beverte a slasherek koporsójába.

A mostani epizód az örökségfilmek tipikus példája, folytatás, amely a régi részek néhány szereplőjével és fordulatával egyszerre szólítaná meg a hűséges rajongókat, de eladná magát a következő generációnak is. Ma azonban, a lélekborzoló pszichohorrorok és társadalomkritikus rémisztgetések korában, a pandémia kellős közepén, amikor a világ vége a küszöbön dörömböl, egyre kevésbé tűnik félelmetesnek egy minden lépcsőfokban felbukó, maszkos gonosztevő, aki késsel és telefonhívásokkal hozza a frászt a fiatalokra. Épp ezért a Matt Bettinelli-Olpin–Tyler Gillett rendezőpárosnak Wes Craven után elsősorban a sorozat relevanciáját kellett megtalálnia, amely a számtalan koppintás és a Horrorra akadva után egyre inkább paródiává szelídült. Visszahozták hát az ikonikus szereplőket és helyszíneket, majd az egészet beborították a szokásos sikolyos elmélkedéssel, csak ezúttal a folytatások helyett napjaink moziipari rákfenéjén, a rebootokon folyik a viccelődés. Az új Sikoly ennek megfelelően inkább filmes meta-gondolatai miatt szórakoztató, amelyek ezúttal a toxikus rajongás témáját belezik ki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).