Újabb szuperhősfilm érkezett a mozikba a napokban – de senki ne hibáztassa magát, ha nem hallott róla, ezzel ugyanis nincs egyedül. Nem Supermanról, Batmanról, vagy valamelyik nagynevű igazságosztóról van ugyanis szó, hanem Kravenről, a vadászról.
Az eredetileg Szergej Kravinoff névre hallgató figura több mint 60 évvel képregényes bemutatkozása után kapott saját filmet. Eredettörténete szerint egy orosz gengsztercsalád sarja, aki szupererejét egy vudu csodaitalnak köszönheti. Hamar összeakasztja bajszát Pókemberrel, aki többször is legyőzi őt, innentől pedig egyetlen cél vezérli: hogy megölje a hálószövő szuperhőst. A film néhány ponton változtat ugyan a képregényes sztorin, de a lényeg ugyanaz marad: Kraven Pókember egyik szupergonosz ellenfele. Egyetlen, ám annál nagyobb bökkenő van: hogy a filmben Pókember nem is tűnik fel. Ahogy nem tűnt fel a Sony stúdió Pókember-univerzumában játszódó többi filmjében sem.
A Sony Pókember-univerzuma ugyanis egy olyan fura állatorvosi ló, ami csak a mai, képregényekre és egyéb IP-re (Intellectual Property, magyarul szellemi alkotás, vagyis olyan már létező könyv, játék, újságcikk vagy épp képregény, amelyet filmre lehet adaptálni) fixált filmbizniszben létezhet.
Mint ismert, az egész szuperhősmánia Sam Raimi 2002-es Pókemberével kezdődött, melynek 2004-ben érkezett a második, 2007-ben pedig a harmadik epizódja. Mindössze 5 évvel később, 2012-ben azonban ismét elővették a figurát, és új főszereplővel (Toby Maguire helyett Andrew Garfield) újrakezdték a történetét: ez volt A csodálatos Pókember, mely két részt ért meg – ugyanis minden téren csalódást keltett. Ekkor azonban már a képregényeket kiadó Marvel független stúdióként is működött, a 2008-as Vasemberrel pedig elkezdte saját filmjeit gyártani. 2009-ben a Disney felvásárolta a Marvelt, így a stúdió is a filmipar kisgömböcének részévé vált.
Csakhogy a szinte kimeríthetetlenül nagy könyvtárral rendelkező Marvel szuperhőseinek jogai össze-vissza, szétszórva hevertek mindenfelé: a Deadpool és az X-Men például ahhoz a 20th Century Foxhoz tartozott, amelyet a Disney 2019-ben vásárolt fel, a Sony viszont közel 900 szuperhős és szupergonosz jogait birtokolta, melyekről érthető módon nem is igazán akart lemondani. Inkább egyfajta partnerségbe léptek a Marvellal (illetve az őket képviselő Disney-vel), hogy legnagyobb fejőstehenükből, a Pókemberből együtt készítsenek filmeket.
A 2014-es A csodálatos Pókember 2 buktája után azonban a Marvel úgy döntött, más irányba viszi a figurát: ismét főszereplőt cseréltek (ő lett Tom Holland), még fiatalabb, még játékosabb lett a hangnem, a karaktert pedig integrálták a Bosszúállók és a többi, mainstream szuperhős közé. Közben a Sony is elindult a maga útján: elkezdtek filmeket készíteni Pókember ellenfeleiről. Az első a 2018-as Venom volt, mely nagy sikert aratott: mindössze 100 millió dollárba került, ám világszinten 800 milliónál is többet hozott.
A Sony azt tervezte, hogy a többi Marvel- és Pókember-filmtől teljesen függetlenül saját filmes univerzumot épít, mely pont az ellentéte lesz annak, amit Kevin Feige a Marvel-filmeknél csinál: azaz mindegyik mozi teljesen különbözik a másiktól, új rendezők új vizualitást és stílust hoznak a filmekbe. Egyrészt a Marvellel közösen tető alá hozták a atalmas sikert aratott Pókember: Irány a Pókverzumot, aVenom jó teljesítménye után pedig mindenféle másodvonalas Pókember-karaktereket húztak elő a fiókból. Bár görcsösen igyekeztek saját univerzumot építeni, a Venom sikerét egyszer sem sikerült megismételniük. A 2021-es Venom: Vérontó már nem hozta az első rész számait, egy évvel később a Morbius pedig már azzal került a hírekbe, hogy akkorát bukott, hogy mémmé vált.
Idén a Sony három szuperhősfilmmel is készült. Év elején érkezett a Madame Web, amely szupergonoszok helyett első ízben próbálkozott hősökkel, ám szintén egy Pókember nélküli Pókember-filmről volt szó, ami minden téren hatalmas bukás lett. A kritikusok és a nézők is utálták, világszinten mindössze 100 millió dollárt hozott, amellyel még a gyártási költségeit sem hozta be. A Venom harmadik felvonása már jobban muzsikált, de az első rész 850 milliós és a második epizód 500 milliós eredménye után Az utolsó menet már csak 475 millió dollárig jutott el. A harmadik dobást év végére tartogatták – ez volt a Kraven, a vadász, mellyel kapcsolatban azonban egyetlen kérdés maradt: sikerül-e meghaladnia a Madame Web gyászos teljesítményét?
A film 11 milliós hétvégi eredményével mindössze a harmadik helyen nyitott a Vaiana 2 és a Wicked mögött, pedig főhőse az az Aaron Taylor-Johnson volt, akit a Kick-Ass című film majdnem-szuperhőseként ismerhetett meg a világ, manapság pedig mindenki a következő James Bondként emlegeti. A Kraven számai még a Madame Web bemutatkozásánál (15,3 millió dollár) is rosszabbak lettek, és a kritikai megítélése is legalább olyan botrányos: RottenTomatoes-on 15 százalékon áll, míg a Madame Web 11 százalékon.
Kérdés tehát, képes lesz-e egyáltalán 100 milliós költségeit visszahozni. „A szuperhősfilmek az elmúlt öt évben lejtmenetbe kerültek, a Morbius, a Madame Web és a Kraven pedig egészen a földbe állították a műfajt” – nyilatkozta egy elemző a Varietynek, hozzátéve, hogy a mozi költségvetését a piaci realitásoknak megfelelően megpróbálták ugyan alacsonyan tartani, de a film még így is megbukott. A szuperhősfáradságról és arról, miként repedezik a Marvel-univerzum, ebben a cikkünkben írtunk bővebben.
A Kraven elhasalása azonban nem jelenti azt, hogy a Sony feladná a szuperhősökkel kapcsolatos terveit. Egyben ugyanis következetesek: ők továbbra sem olyan, minden mindennel összefüggő moziuniverzumot akarnak építeni, mint a Marvel. Jövőre kezdik forgatni Tom Holland negyedik Pókember-filmjét (mely ugye a Marvel nagy univerzumának része), de érkezik az Oscar-díjas Pókember-animáció harmadik felvonása is, nem beszélve Nicolas Cage noiros Pókember-sorozatáról, melyről itt írtunk bővebben.
Habár az érdeklődés a Venom-filmek iránt folyamatosan csökkent, az a trilógia is összekapart azért közel 1,8 milliárd dollárt – pénzügyileg tehát nagyon is indokolható lehet, hogy ne engedjék el a karakter kezét. Elemzők szerint azonban a Venom sikere inkább annak köszönhető, hogy a karakter önmagában is kultikusnak számít a rajongók között – a Morbius és a Kraven bukása pedig azt mutatja, az emberek Pókember többi ellenfelére egyszerűen nem kíváncsiak Pókember nélkül.
A Variety elemzéséből az derül ki, hogy a Sony és a Marvel biznisze egyébként nem tartalmaz olyan részt, amely szerint Pókember ne tűnhetne fel előbbi filmjeiben, csak épp olyan mozit nem készíthetnek, amely címében viseli a hős nevét. A Sony viszont eddig példás visszafogottságot tanúsított: egyrészt igyekeztek saját jogukon felépíteni a karaktereiket (mint látható, kétes sikerrel), másrészt nem akartak packázni a rajongókkal sem, akik nem biztos, hogy jó néven vennék, ha kedvenc hősük egy olyan filmben tűnne fel, amely nem része a hivatalos kánonnak.
A Marvel ugyanis manapság nagy erőfeszítéssel igyekezett meghatározni, mi is a szuperhőseik hivatalos világa és idővonala: erről szólt a Loki-sorozat vagy a Doctor Strange legutóbbi része is. Épp ezért a Sony fura helyzetben van: hiába buktak idén a szuperhősfilmjeik, érzik, hogy van bennük potenciál, csak épp nem tudják, hogyan váltsák mindezt dollárszázmilliókra. Elképzelhető, hogy a jövőben ennek érdekében mégis feltűnik majd maga Pókember is a filmjeikben – csak épp nem az a Tom Holland által játszott hős, amihez a Marvel-mozikban hozzászokhattunk.