Lenyomták az újakat a régi, jól ismert sorozatok a streamingeken

Mikrofilm

Megmérték, mit néztek a legszívesebben az emberek: a klasszikusnak számító, régóta futó sorozatok nyertek.

Az itthon is ismert Nielsen nevű közönségmérő  Amerikában 2020 óta méri nem csak a tévécsatornák, de a tévékészülékeken futó streamingplatformok nézettségét is. A legtöbben persze mobilon, tableten vagy épp laptopon fogyasztanak tartalmat, ezért bár a cég adatai nem lehetnek teljesen pontosak, így is sokat segítenek azonban, hogy tisztábban lássuk, melyik az a film vagy sorozat, ami valóban nagyon megy. A streamingek ugyanis legendásan titkolózóak a saját számaikkal kapcsolatban, jellemzően csak akkor állnak a nyilvánosság elé, ha dicsekedni akarnak.

A tavaly sztrájkoló írók és színészek egyik követelése azonban az volt, hogy ezek a platformok is legyenek transzparensebbek a nézettséget illetően. Ugyanis a tévécsatornákhoz hasonlóan az ezeken futó programok után is részesedést szerettek volna. Ha azonban nem tudható, hányan nézték az adott tartalmat, akkor a sikere után sem kaphatnak prémiumot. A követeléseikre válaszul a Netflix múlt év végén részletes adatsorral állt elő 2023 második félévének nézettségéről, amiből többek között kiderült, hogy az Éjjeli ügynök című sorozat és Jennifer Lopez bérgyilkos-mozija ment nagyon – mindezt ebben a cikkünkben mutattuk be.

Már a Netflix számaiból is látszott, hogy milliók nézték az olyan, régen végetért, közkedvelt sorozatokat, mint a Szívek szállodája, a Seinfeld, a Jóbarátok vagy A hivatal. Ez a jelenség azonban a jelek szerint nem csak a Netflixre, de valamennyi streamingre igaz: a Nielsen most közzétett amerikai adatai alapján az emberek többsége 2023-ban inkább visszatért a jól ismert tartalmakhoz ahelyett, hogy belevetette volna magát az újdonságokba. Pedig ezúttal is bőven akadt néznivaló: a tengerentúlon 481 új sorozat jött ki – ez ugyan 24 százalékkal kevesebb, mint két éve, azaz könnyen lehet, hogy a Peak TV-nek nevezett sorozatreneszánsznak vége, de még mindig embertelen mennyiségű tartalom érkezik évről évre.

Ennek ellenére a legnézettebb sorozat egy 2011-2019 között futó dráma lett: a Briliáns elmék annak idején az USA Networkön futott, tavaly egyszerre ment a Netflixen és a Peacockon is. Egészen elképesztő, 57,7 milliárd percnyi nézettséget szedett össze.

A sorozat feltámadását és hihetetlen sikerét ebben a cikkünkben mutattuk be részletesen. A Nielsen soha ekkora nézettséget nem mért még streaminges műsornak; az eddigi rekorder A hivatal volt 2020-ban 57,13 milliárddal. A Briliáns elmék emellett is zsebrevághatott még néhány rekordot: a legtöbb hétig (15) és a legtöbb, egymást követő hétig (12) volt a legnézettebb a Nielsen mérése szerint, valamint megdöntötte az egyheti legtöbb nézett perc rekodját, hogy aztán még háromszor felülmúlja önmagát. A régebb óta futó vagy felvásárolt szériák toplistáján a második helyet a Bluey című gyerekeknek szóló ausztrál rajzfilm szerezte meg, amely 2018-ban indult az ABC Kidsen, majd 2019-ben a Disney Junioron, 2020-ban pedig a Disney+-on is bemutatkozott; utóbbin múlt évben 43,9 milliárd percnyi megtekintést szeredett össze. A harmadik a tévésorozatok veteránja, a 2003 óta töretlenül futó NCIS lett, amelyet a Netflixen és a Paramount+-on 39,4 milliárd percnyit néztek. A top 10-be olyan jól ismert címek is befértek, mint a Szívek szállodája (Netflix), az Agymenők (Max), a Grace klinika (Netflix), vagy a Jóbarátok (Max).

De térjünk vissza egy kicsit a Briliáns elmékhez! A sorozat sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy több mint tízmilliárd perccel többet nézték, mint a három legnézettebb friss, eredeti sorozatot összesen. Utóbbi listát ugyanis a Ted Lasso (Apple TV+) vezeti 16,9 milliárd perccel, amit az Éjjeli ügynök (Netflix) követ 14,4 milliárddal, majd a Ginny & Georgia (Netflix) 13,8 milliárddal. A top 10-et a Netflix uralja hét címmel, az Apple mellett a Prime Video (Jack Ryan) és a Disney+ (A mandalóri) is mindössze egy sorozattal fért be. A Ted Lasso győzelmét azonban már csak azért sem szabad lebecsülni, mert kevesebb epizódja van, mint vetélytársainak, ráadásul az azt sugárzó Apple TV+-nak is jóval kevesebb az előfizetője, mint a Netflixnek vagy a Disney+-nak. Ennek ellenére a számok jól mutatják, hogy az emberek többségének még mindig a jól ismert sorozatok felé húz a szíve. Ráadásul ezeknek egy-egy évadja jellemzően 20 körüli epizóddal futott, a manapság divatos 6-8-10 helyett, így nyilván nagyobb nézettséget is tudtak összeszedni, illetve az előfizetők hosszabb ideig nézték őket.

Hasonló tendencia figyelhető meg a mozifilmek között is: a toplistát az újdonságok helyett korábbi sikerek uralják – és persze animációs filmek, melyek jellemzően remekül mennek a streamingen, köszönhetően az ezeket újra és újra követelő gyerekeknek. A legnézettebb film a 2016-os Vaiana című rajzfilm lett a Disney+-on 11,6 milliárd percel; ezt a 2021-es Encanto követi 9,7 milliárddal, majd az előző év egyik legnagyobb sikere, a Super Mario Bros.: A film 8,8 milliárddal. Utóbbin kívül egyetlen új cím fért be a toplistába: az Elemi című Disney-animáció. Azaz úgy tűnik, hiába áldoznak milliárdokat a cégek az új filmekre és sorozatokra, az emberek a régebbi, jól ismert néznivalóra vágynak. Hamarosan a reklámok is megérkeznek a Netflixre és társaira, a kör pedig bezárul: a streaming is tévévé válik.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.