Lenyomták az újakat a régi, jól ismert sorozatok a streamingeken

Mikrofilm

Megmérték, mit néztek a legszívesebben az emberek: a klasszikusnak számító, régóta futó sorozatok nyertek.

Az itthon is ismert Nielsen nevű közönségmérő  Amerikában 2020 óta méri nem csak a tévécsatornák, de a tévékészülékeken futó streamingplatformok nézettségét is. A legtöbben persze mobilon, tableten vagy épp laptopon fogyasztanak tartalmat, ezért bár a cég adatai nem lehetnek teljesen pontosak, így is sokat segítenek azonban, hogy tisztábban lássuk, melyik az a film vagy sorozat, ami valóban nagyon megy. A streamingek ugyanis legendásan titkolózóak a saját számaikkal kapcsolatban, jellemzően csak akkor állnak a nyilvánosság elé, ha dicsekedni akarnak.

A tavaly sztrájkoló írók és színészek egyik követelése azonban az volt, hogy ezek a platformok is legyenek transzparensebbek a nézettséget illetően. Ugyanis a tévécsatornákhoz hasonlóan az ezeken futó programok után is részesedést szerettek volna. Ha azonban nem tudható, hányan nézték az adott tartalmat, akkor a sikere után sem kaphatnak prémiumot. A követeléseikre válaszul a Netflix múlt év végén részletes adatsorral állt elő 2023 második félévének nézettségéről, amiből többek között kiderült, hogy az Éjjeli ügynök című sorozat és Jennifer Lopez bérgyilkos-mozija ment nagyon – mindezt ebben a cikkünkben mutattuk be.

Már a Netflix számaiból is látszott, hogy milliók nézték az olyan, régen végetért, közkedvelt sorozatokat, mint a Szívek szállodája, a Seinfeld, a Jóbarátok vagy A hivatal. Ez a jelenség azonban a jelek szerint nem csak a Netflixre, de valamennyi streamingre igaz: a Nielsen most közzétett amerikai adatai alapján az emberek többsége 2023-ban inkább visszatért a jól ismert tartalmakhoz ahelyett, hogy belevetette volna magát az újdonságokba. Pedig ezúttal is bőven akadt néznivaló: a tengerentúlon 481 új sorozat jött ki – ez ugyan 24 százalékkal kevesebb, mint két éve, azaz könnyen lehet, hogy a Peak TV-nek nevezett sorozatreneszánsznak vége, de még mindig embertelen mennyiségű tartalom érkezik évről évre.

Ennek ellenére a legnézettebb sorozat egy 2011-2019 között futó dráma lett: a Briliáns elmék annak idején az USA Networkön futott, tavaly egyszerre ment a Netflixen és a Peacockon is. Egészen elképesztő, 57,7 milliárd percnyi nézettséget szedett össze.

A sorozat feltámadását és hihetetlen sikerét ebben a cikkünkben mutattuk be részletesen. A Nielsen soha ekkora nézettséget nem mért még streaminges műsornak; az eddigi rekorder A hivatal volt 2020-ban 57,13 milliárddal. A Briliáns elmék emellett is zsebrevághatott még néhány rekordot: a legtöbb hétig (15) és a legtöbb, egymást követő hétig (12) volt a legnézettebb a Nielsen mérése szerint, valamint megdöntötte az egyheti legtöbb nézett perc rekodját, hogy aztán még háromszor felülmúlja önmagát. A régebb óta futó vagy felvásárolt szériák toplistáján a második helyet a Bluey című gyerekeknek szóló ausztrál rajzfilm szerezte meg, amely 2018-ban indult az ABC Kidsen, majd 2019-ben a Disney Junioron, 2020-ban pedig a Disney+-on is bemutatkozott; utóbbin múlt évben 43,9 milliárd percnyi megtekintést szeredett össze. A harmadik a tévésorozatok veteránja, a 2003 óta töretlenül futó NCIS lett, amelyet a Netflixen és a Paramount+-on 39,4 milliárd percnyit néztek. A top 10-be olyan jól ismert címek is befértek, mint a Szívek szállodája (Netflix), az Agymenők (Max), a Grace klinika (Netflix), vagy a Jóbarátok (Max).

De térjünk vissza egy kicsit a Briliáns elmékhez! A sorozat sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy több mint tízmilliárd perccel többet nézték, mint a három legnézettebb friss, eredeti sorozatot összesen. Utóbbi listát ugyanis a Ted Lasso (Apple TV+) vezeti 16,9 milliárd perccel, amit az Éjjeli ügynök (Netflix) követ 14,4 milliárddal, majd a Ginny & Georgia (Netflix) 13,8 milliárddal. A top 10-et a Netflix uralja hét címmel, az Apple mellett a Prime Video (Jack Ryan) és a Disney+ (A mandalóri) is mindössze egy sorozattal fért be. A Ted Lasso győzelmét azonban már csak azért sem szabad lebecsülni, mert kevesebb epizódja van, mint vetélytársainak, ráadásul az azt sugárzó Apple TV+-nak is jóval kevesebb az előfizetője, mint a Netflixnek vagy a Disney+-nak. Ennek ellenére a számok jól mutatják, hogy az emberek többségének még mindig a jól ismert sorozatok felé húz a szíve. Ráadásul ezeknek egy-egy évadja jellemzően 20 körüli epizóddal futott, a manapság divatos 6-8-10 helyett, így nyilván nagyobb nézettséget is tudtak összeszedni, illetve az előfizetők hosszabb ideig nézték őket.

Hasonló tendencia figyelhető meg a mozifilmek között is: a toplistát az újdonságok helyett korábbi sikerek uralják – és persze animációs filmek, melyek jellemzően remekül mennek a streamingen, köszönhetően az ezeket újra és újra követelő gyerekeknek. A legnézettebb film a 2016-os Vaiana című rajzfilm lett a Disney+-on 11,6 milliárd percel; ezt a 2021-es Encanto követi 9,7 milliárddal, majd az előző év egyik legnagyobb sikere, a Super Mario Bros.: A film 8,8 milliárddal. Utóbbin kívül egyetlen új cím fért be a toplistába: az Elemi című Disney-animáció. Azaz úgy tűnik, hiába áldoznak milliárdokat a cégek az új filmekre és sorozatokra, az emberek a régebbi, jól ismert néznivalóra vágynak. Hamarosan a reklámok is megérkeznek a Netflixre és társaira, a kör pedig bezárul: a streaming is tévévé válik.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."