Éjjeli ügynök és Jennifer Lopez bérgyilkos-mozija – ezeket nézte a világ a Netflixen

Mikrofilm

Az elmúlt 6 hónap nézettségi listájának első 19 helyén kizárólag sorozatok állnak – de még a 20. helyezett Anyát is annyit nézték, hogy azzal az év egyik legnézettebb filmjének számít.

A Netflix a többi streamingplatformhoz hasonlóan legendásan szűkmarkúan bánik saját nézettségi adataival: habár valószínűleg azt is tudja rólunk, mikor tartunk mosdószünetet vagy vakarjuk meg orrunkat tévézés közben, jellemzően csak akkor oszt meg bármilyen információt, ha dicsekedni akar vele. Nemrég azonban létrehoztak egy honlapot, ahol beszámolnak az épp legnézettebb műsoraikról, illetve bővítették, majd megreformálták a top 10-es listájukat is – persze mindez leginkább még mindig marketingcélokat szolgál.

A Netflix műsorainak nézettsége az írók nemrég véget ért sztájkjának is egy kulcskérdése volt, egyik követelésük ugyanis az volt, hogy a streamingplatformok legyenek átláthatóbbak. Egy hagyományos csatornánál a nézettségmérés miatt mindenki számára egyértelmű, hogy mi számít sikeresnek és mi nem – épp ezért senkit nem lep meg, ha egy gyenge számokat produkáló műsort elkaszálnak. A Netflixnél és társainál azonban derült égből villámcsapásként hat, amikor beszüntetnek egy kedvelt sorozatot, ahogy az is, ha újabb évadot rendelnek be belőle. Az írók esetében még terheltebb a helyzet: mint azt korábbi, a sztrájkkal foglalkozó cikkünkben kifejtettük, a hagyományos csatornákkal ellentétben semmiféle extra díjazást nem kapnak az alkotásaik sikere után – hiszen az sem egyértelmű, mi számít sikernek.

A Netflix viszont most úgy néz ki, a változás útjára lépett: „What We Watched”, azaz „Mit néztünk” címmel nézettségi riportot adtak ki, amelyben címekre lebontva valóban végiglistázták, egy-egy műsor hány órányi nézettséget gyűjtött össze. A cég blogposztjában úgy fogalmazott: innentől fogva évi kétszer adja majd ki a jelentést, mely azt tartalmazza, hogy a közel 18 ezer eredeti címe – amely az összes nézettsége 99 százalékáért felelős – mikor debütált, elérhető-e globálisan és hány órát nézték a platformon. Utóbbi adatot 100 ezer órára kerekítve közlik, azaz azok a műsorok nem szerepelnek a listában, amelyeket kevesebb, mint 50 ezer órán át néztek.

Mint a cég kiemelte, az elmúlt 6 hónapban saját tartalmainak 60 százaléka bekerült a heti toplistába, a teljes nézettség 30 százalékát nem angol nyelvű műsorok adták és jelentős nézettséget szedtek össze régebbi, licenszelt – azaz nem a Netflix által gyártott, a platformra csak kölcsönben érkezett – műsorok is, de a saját gyártású termékeikre sincs okuk panaszkodni: a sokszoros Oscar-díjas Nyugaton a helyzet változatlan című német háborús mozijuk például tavaly októberben debütált, de még az elmúlt fél évben is 80 millió órás nézettséget hozott.

A lista tetején azonban a még ennél is sokkal nagyobbat gurító címek találhatóak. Az első az Éjjeli ügynök című thriller, amelyet több mint 812 millió órán át néztek az előfizetők – persze hogy ez pontosan mit, például hány fős nézettséget jelent, azt továbbra sem tudni. Beszédes azonban hogy a 10. legnézettebb műsor, az Arnold Schwarzenegger-féle FUBAR ennek mindössze negyedét, 266 millió órát tudott hozni. Ez is elképesztően sok, és természetesen be is rendelték a folytatást – ez alapján tehát a világ jelentős része ráfüggött az Éjjeli ügynökre.

A top 10-be mindezek mellett olyan sikerek találhatóak még, mint a Ginny és Georgia első két évada, a Dicsőség című koreai műsor, a világot letaroló WednesdayA Bridgerton család spinoffja, a Sarolta királyné – Egy Bridgerton-történet, a Te 4. évada, az Outer Banks 3. felvonása, és némileg meglepő módon annak ellenére van ott a Dél királynője című telenovella, hogy az nem kapott globális premiert – de nálunk azért nézhető.

Szintén sokat elárul a nézettségi szokásokról, milyen jól teljesítenek a régi, ún. komfortsorozatok. A Szívek szállodája első évada 82 millió órát gyűjtött össze, de hasonlóan jól áll a többi évada is, a Seinfeld 6. évada 43 millió óra, míg a legjobbnak tartott 4. évada 42 millió óra felett jár, a Jóbarátok évadai ugyancsak a 40 milliós tartományban találhatóak (legjobban a 6. évad áll 49,6 millió órával) és hasonló számokat produkál a Steve Carrell-féle A hivatal is.

Ami a filmeket illeti, az elmúlt fél év legnézettebbje a Jennifer Lopez nevével fémjelzett Anya volt 249,9 millió nézett órával. Mindez egyes számítások szerint azt jelenti, hogy a bérgyilkosnak álló Lopezt kb. 129 millió háztartás, és több mint 250 millió ember látta. Ezzel az Anya 2023 egyik legnézettebb mozija lehet, közvetlenül a Barbie, valamint a Super Mario Bros.: A film után. Persze a szakértők sietnek kiemelni, hogy nem tudni, hányan fizettek volna valóban a mozijegyért, hogy lássák az Anyát, a Netflix sikerének ereje azonban pont abban rejlik, hogy akár kevésbé költséges filmek is képesek hatalmas nézettséget elérni a platformon, ha pedig sok ilyen sikerük van, azzal növelni tudják az előfizetők számát és csökkenteni a lemorzsolódást. A legnézettebb filmjeik között ott van még a Luther: A lemenő nap című tévéfilm (209,7 millió óra), a Tyler Rake: A kimenekítés 2. (201,8 millió óra), valamint A magadfélék című Eddie Murphy-vígjáték (181,8 millió óra).

Arra a kérdésre, hogy mindezek az adatok mennyire valóságosak – hiszen önvallomásos riportról van szó – Ted Sarandos, a cég vezetője úgy nyilatkozott: „Egy nyilvános vállalat társ-vezérigazgatója vagyok, a hamis adatok megosztásának tehát következménye van” – azaz ha kitalált számokkal zsonglőrködnének, azzal azt kockáztatnák, hogy saját részvényeseik mennének neki a cégnek. Emellett Sarandos hozzátette: a Nielsen hitelesített nézettségi adatokat vár el a hirdetésekkel megtámogatott tartalmakhoz – márpedig az új modell szerint a Netflixre hamarosan érkeznek a hirdetések.

A cég teljes, közel 18 ezer címet tartalmazó listája innen tölthető le.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.