Rekordokat döntöget a legújabb Super Mario-film a mozikban

  • narancs.hu
  • 2023. április 17.

Mikrofilm

A Jégvarázs 2-t is letaszította a trónról.

A videójáték-adaptációk hagyományosan ritkán sülnek el jól, de mintha idén valami megváltozott volna: az HBO-n futó Last of Usról (kritikánk) máris úgy beszélnek, mint minden idők egyik legjobbjáról a műfajban; a frissen mozikba érkező Super Mario Bros.: A film pedig minden idők egyik legjobb nyitóhétvégéjét hozta össze az animációs filmek közül. Pedig a mozi baljós előjelek közepette érkezett. A Nintendo egyik legnépszerűbb játékát egyszer már megpróbálták vászonra adaptálni, az 1993-as Bob Hoskinsszal és John Leguizamóval felálló élőszereplős filmváltozattól viszont azóta is sírógörcsöt kapnak a rajongók. A legújabb adaptációt még be sem mutatták, amikor sokan előre kiakadtak, mivel az olasz származású vízvezetékszerelőket, Mariót és Luigit Hollywood legutáltabb Chris keresztnevű színésze, Chris Pratt, valamint Charlie Day szinkronizálja – egyikük sem olasz ugyanis.

A film mindezek ellenére rácáfolt a várakozásokra és valósággal berobbantotta a kasszákat:

a tengerentúlon a bemutatóját követő három napban 146,3 millió dollárt kaszált, az ötödik napon pedig már 204,6 millió dollárnál járt a számláló

– utóbbival Mario le is taszította a trónról a 2009-es Transformers: A bukottak bosszúja 200 millliós rekordját. Ami minden idők legjobb húsvét hétvégi bemutatóját illeti, itt sem áll rosszul a film: csak a 2016-os Batman Superman ellen – Az igazság hajnala, valamint a 2015-ös Halálos iramban 7 előzi meg. Az EntTelligence adatai szerint az ötnapos hétvégén az Egyesült Államokban és Kanadában moziba látogatók 74 százaléka a Super Mario Bros.-ra váltott jegyet. A koronavírus-járvány óta egyedül a Pókember: Nincs hazaút volt képes ettől is nagyobb arányban megszólítani a közönséget.

Hasonlóan jó számokat hozott a mozi az egyéb területekről: Amerikán kívülről több mint 173 millió dollár folyt be, azaz a világszintű nyitóbevétel meghaladja a 368 millió dollárt – ezzel a Super Mario Bros. minden idők legerősebben kezdő animációs filmjévé vált, több mint 10 milliót verve az eddigi rekordtartó 2019-es Jégvarázs 2-re. Ezek után talán mondanunk sem kell, hogy immár ez minden idők legjobban nyitó videójáték-adaptációja (a Warcraftot megelőzve, ha emlékszik még bárki is a 2016-os filmre); és a gyártó stúdió Illuminati legjobbjait, azaz a Gru-Minyonok sorozat darabjait is letaszította a trónról a házi versenyben.

A szakértők szerint a sikerhez kellett az évtizedek óta töretlen népszerűségnek örvendő Super Mario-brand; az, hogy az adaptáció a gyerekektől kezdve a felnőttekig gyakorlatilag mindenkinek szól, és az sem elhanyagolható, hogy a filmet 3D-s és IMAX-változatban is játsszák, ami magasabb jegyárakat jelent.

Rich Gelfond, az IMAX fejese örömében le is szögezte: 2023 immár elhozta minden idők legjobb nyitányát az animációs filmek (Super Mario Bros.: A film), a sportfilmek (Creed III), valamint a helyi, nem angol nyelvű filmek (The Wandering Earth 2) esetében is, ehhez pedig az IMAX-élmény is hozzájárult.

A bevételi lista második helyén Marióék mögött az immár harmadik hetét taposó John Wick: 4. felvonás áll, amelyik a tengerentúlon 146, világszinten pedig már 268 millió dollárnál tart. A számok alapján tehát korántsem biztos, hogy Keanu Reeves karakterét utoljára láttuk a mozikban. A harmadik a második hetében járó Dungeons and Dragons: Betyárbecsület 62,2 millió dollárral, mely ugyancsak szépen halad a siker felé. Negyedik helyen Ben Affleck Nike-filmje, az Air – Harc a legendáért áll 20 millió dollárral. Ez az Amazon legszélesebb körű mozis bemutatója, melyet eredetileg Prime nevű streamingplatformjukra szántak – most pedig mindenki a céget méltatja, amiért nemcsak pénzt és lehetőséget adott a témára, de még kizárólagos mozis vetítési ablakot is biztosított számára. 

A Super Mario-filmről lapunk nyomatott kiadásában is írtunk, és olyan nagyon nem voltunk oda érte:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.