Rekordokat döntöget a legújabb Super Mario-film a mozikban

  • narancs.hu
  • 2023. április 17.

Mikrofilm

A Jégvarázs 2-t is letaszította a trónról.

A videójáték-adaptációk hagyományosan ritkán sülnek el jól, de mintha idén valami megváltozott volna: az HBO-n futó Last of Usról (kritikánk) máris úgy beszélnek, mint minden idők egyik legjobbjáról a műfajban; a frissen mozikba érkező Super Mario Bros.: A film pedig minden idők egyik legjobb nyitóhétvégéjét hozta össze az animációs filmek közül. Pedig a mozi baljós előjelek közepette érkezett. A Nintendo egyik legnépszerűbb játékát egyszer már megpróbálták vászonra adaptálni, az 1993-as Bob Hoskinsszal és John Leguizamóval felálló élőszereplős filmváltozattól viszont azóta is sírógörcsöt kapnak a rajongók. A legújabb adaptációt még be sem mutatták, amikor sokan előre kiakadtak, mivel az olasz származású vízvezetékszerelőket, Mariót és Luigit Hollywood legutáltabb Chris keresztnevű színésze, Chris Pratt, valamint Charlie Day szinkronizálja – egyikük sem olasz ugyanis.

A film mindezek ellenére rácáfolt a várakozásokra és valósággal berobbantotta a kasszákat:

a tengerentúlon a bemutatóját követő három napban 146,3 millió dollárt kaszált, az ötödik napon pedig már 204,6 millió dollárnál járt a számláló

– utóbbival Mario le is taszította a trónról a 2009-es Transformers: A bukottak bosszúja 200 millliós rekordját. Ami minden idők legjobb húsvét hétvégi bemutatóját illeti, itt sem áll rosszul a film: csak a 2016-os Batman Superman ellen – Az igazság hajnala, valamint a 2015-ös Halálos iramban 7 előzi meg. Az EntTelligence adatai szerint az ötnapos hétvégén az Egyesült Államokban és Kanadában moziba látogatók 74 százaléka a Super Mario Bros.-ra váltott jegyet. A koronavírus-járvány óta egyedül a Pókember: Nincs hazaút volt képes ettől is nagyobb arányban megszólítani a közönséget.

Hasonlóan jó számokat hozott a mozi az egyéb területekről: Amerikán kívülről több mint 173 millió dollár folyt be, azaz a világszintű nyitóbevétel meghaladja a 368 millió dollárt – ezzel a Super Mario Bros. minden idők legerősebben kezdő animációs filmjévé vált, több mint 10 milliót verve az eddigi rekordtartó 2019-es Jégvarázs 2-re. Ezek után talán mondanunk sem kell, hogy immár ez minden idők legjobban nyitó videójáték-adaptációja (a Warcraftot megelőzve, ha emlékszik még bárki is a 2016-os filmre); és a gyártó stúdió Illuminati legjobbjait, azaz a Gru-Minyonok sorozat darabjait is letaszította a trónról a házi versenyben.

A szakértők szerint a sikerhez kellett az évtizedek óta töretlen népszerűségnek örvendő Super Mario-brand; az, hogy az adaptáció a gyerekektől kezdve a felnőttekig gyakorlatilag mindenkinek szól, és az sem elhanyagolható, hogy a filmet 3D-s és IMAX-változatban is játsszák, ami magasabb jegyárakat jelent.

Rich Gelfond, az IMAX fejese örömében le is szögezte: 2023 immár elhozta minden idők legjobb nyitányát az animációs filmek (Super Mario Bros.: A film), a sportfilmek (Creed III), valamint a helyi, nem angol nyelvű filmek (The Wandering Earth 2) esetében is, ehhez pedig az IMAX-élmény is hozzájárult.

A bevételi lista második helyén Marióék mögött az immár harmadik hetét taposó John Wick: 4. felvonás áll, amelyik a tengerentúlon 146, világszinten pedig már 268 millió dollárnál tart. A számok alapján tehát korántsem biztos, hogy Keanu Reeves karakterét utoljára láttuk a mozikban. A harmadik a második hetében járó Dungeons and Dragons: Betyárbecsület 62,2 millió dollárral, mely ugyancsak szépen halad a siker felé. Negyedik helyen Ben Affleck Nike-filmje, az Air – Harc a legendáért áll 20 millió dollárral. Ez az Amazon legszélesebb körű mozis bemutatója, melyet eredetileg Prime nevű streamingplatformjukra szántak – most pedig mindenki a céget méltatja, amiért nemcsak pénzt és lehetőséget adott a témára, de még kizárólagos mozis vetítési ablakot is biztosított számára. 

A Super Mario-filmről lapunk nyomatott kiadásában is írtunk, és olyan nagyon nem voltunk oda érte:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.