Rekordokat döntöget a legújabb Super Mario-film a mozikban

  • narancs.hu
  • 2023. április 17.

Mikrofilm

A Jégvarázs 2-t is letaszította a trónról.

A videójáték-adaptációk hagyományosan ritkán sülnek el jól, de mintha idén valami megváltozott volna: az HBO-n futó Last of Usról (kritikánk) máris úgy beszélnek, mint minden idők egyik legjobbjáról a műfajban; a frissen mozikba érkező Super Mario Bros.: A film pedig minden idők egyik legjobb nyitóhétvégéjét hozta össze az animációs filmek közül. Pedig a mozi baljós előjelek közepette érkezett. A Nintendo egyik legnépszerűbb játékát egyszer már megpróbálták vászonra adaptálni, az 1993-as Bob Hoskinsszal és John Leguizamóval felálló élőszereplős filmváltozattól viszont azóta is sírógörcsöt kapnak a rajongók. A legújabb adaptációt még be sem mutatták, amikor sokan előre kiakadtak, mivel az olasz származású vízvezetékszerelőket, Mariót és Luigit Hollywood legutáltabb Chris keresztnevű színésze, Chris Pratt, valamint Charlie Day szinkronizálja – egyikük sem olasz ugyanis.

A film mindezek ellenére rácáfolt a várakozásokra és valósággal berobbantotta a kasszákat:

a tengerentúlon a bemutatóját követő három napban 146,3 millió dollárt kaszált, az ötödik napon pedig már 204,6 millió dollárnál járt a számláló

– utóbbival Mario le is taszította a trónról a 2009-es Transformers: A bukottak bosszúja 200 millliós rekordját. Ami minden idők legjobb húsvét hétvégi bemutatóját illeti, itt sem áll rosszul a film: csak a 2016-os Batman Superman ellen – Az igazság hajnala, valamint a 2015-ös Halálos iramban 7 előzi meg. Az EntTelligence adatai szerint az ötnapos hétvégén az Egyesült Államokban és Kanadában moziba látogatók 74 százaléka a Super Mario Bros.-ra váltott jegyet. A koronavírus-járvány óta egyedül a Pókember: Nincs hazaút volt képes ettől is nagyobb arányban megszólítani a közönséget.

Hasonlóan jó számokat hozott a mozi az egyéb területekről: Amerikán kívülről több mint 173 millió dollár folyt be, azaz a világszintű nyitóbevétel meghaladja a 368 millió dollárt – ezzel a Super Mario Bros. minden idők legerősebben kezdő animációs filmjévé vált, több mint 10 milliót verve az eddigi rekordtartó 2019-es Jégvarázs 2-re. Ezek után talán mondanunk sem kell, hogy immár ez minden idők legjobban nyitó videójáték-adaptációja (a Warcraftot megelőzve, ha emlékszik még bárki is a 2016-os filmre); és a gyártó stúdió Illuminati legjobbjait, azaz a Gru-Minyonok sorozat darabjait is letaszította a trónról a házi versenyben.

A szakértők szerint a sikerhez kellett az évtizedek óta töretlen népszerűségnek örvendő Super Mario-brand; az, hogy az adaptáció a gyerekektől kezdve a felnőttekig gyakorlatilag mindenkinek szól, és az sem elhanyagolható, hogy a filmet 3D-s és IMAX-változatban is játsszák, ami magasabb jegyárakat jelent.

Rich Gelfond, az IMAX fejese örömében le is szögezte: 2023 immár elhozta minden idők legjobb nyitányát az animációs filmek (Super Mario Bros.: A film), a sportfilmek (Creed III), valamint a helyi, nem angol nyelvű filmek (The Wandering Earth 2) esetében is, ehhez pedig az IMAX-élmény is hozzájárult.

A bevételi lista második helyén Marióék mögött az immár harmadik hetét taposó John Wick: 4. felvonás áll, amelyik a tengerentúlon 146, világszinten pedig már 268 millió dollárnál tart. A számok alapján tehát korántsem biztos, hogy Keanu Reeves karakterét utoljára láttuk a mozikban. A harmadik a második hetében járó Dungeons and Dragons: Betyárbecsület 62,2 millió dollárral, mely ugyancsak szépen halad a siker felé. Negyedik helyen Ben Affleck Nike-filmje, az Air – Harc a legendáért áll 20 millió dollárral. Ez az Amazon legszélesebb körű mozis bemutatója, melyet eredetileg Prime nevű streamingplatformjukra szántak – most pedig mindenki a céget méltatja, amiért nemcsak pénzt és lehetőséget adott a témára, de még kizárólagos mozis vetítési ablakot is biztosított számára. 

A Super Mario-filmről lapunk nyomatott kiadásában is írtunk, és olyan nagyon nem voltunk oda érte:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.