Ma indul az év egyik legizgalmasabb filmes eseménysorozata

  • Schauschitz Attila
  • 2018. szeptember 27.

Mikrofilm

A Szemrevaló nyitófilmjének sztárjával az 56-os forradalomról beszélgettünk.

Lars Kraume 56-os témájú, valós eseményeken alapuló filmjével, a Néma forradalommal indul ma este a Művész moziban a német, svájci és osztrák filmek fesztiválja, a Szemrevaló. ​A nyitófilm a keletnémet Sztálinvárosban játszódik. 1956-ban érettségiző diákok egy csoportja igyekszik kifejezésre juttatni a magyar forradalom eltiprása miatt érzett felháborodásukat. A válasz: megtorlás. De a diákoknak arra is van válaszuk. A film főszereplőjével, Tom Gramenzcel arról beszélgetünk, mit jelenthet egy ilyen történet valakinek, aki már az újraegyesített Németországban született.

magyarnarancs.hu: Ön 1991-ben született, egy olyan évben, amikor az NDK már nem létezett. Foglalkozott a már a film előtt is az NDK történetével?

Tom Gramenz: Mivel az NDK fontos része a német történelemnek, az ember akaratlanul is kapcsolatba kerül és mintegy automatikusan foglalkozik vele. A középiskolában amúgy is sokat tanítanak a nemzeti-szocializmus korszakáról és Németország rákövetkező felosztásáról. Ezenkívül nálunk otthon is sok szó esett különösen a berlini fal leomlásáról. Ez olyan esemény volt, ami mélyen érintett mindenkit. A szüleim mesélték, hogy a fal leomlása után jöttek rá, mennyire meghatározó életérzés volt számukra a megosztott Németország.

false

magyarnarancs.hu: Hallott a forgatás előtt az 1956-os magyar forradalomról?

TG: Igen, a gimnázium utolsó évében tartottam egy referátumot történelemórán, amelynek része volt a magyar felkelés is. Persze ez elég régen volt, és a forgatás idején már nem emlékeztem a részletekre.

magyarnarancs.hu: 1956 már történelem – a szerepre is úgy készült, mint egy klasszikus történelmi szerepre? Vagy inkább saját emlékeire épített az érettségi idejéből, és a szerepet „gimnazista-szerepként“ fogta fel?

TG: 1956-ban érettségizni az NDK-ban biztosan más érzés volt, mint az én időmben, Németországban. Tehát mindenképpen foglalkoznom kellett az akkori történelemmel és az akkori családi viszonyokkal, hogy fogalmam legyen róla, hogyan éreztek és gondolkodtak annak idején. Másfelől a felkészülés idején rájöttem, hogy sok párhuzam létezik, hogy a fiatalok minden korban kíváncsiak, ki akarják próbálni és keresik önmagukat. Először eléggé megijedtem a feladattól, hogy 1956-ból személyesítsek meg valakit, de aztán egy ponton rájöttem, hogy ott és akkor bizonyosan épp annyit hülyéskedtek az órákon, mint manapság, hogy a fiatalos lendület minden korban hasonló, és hogy a felnőtté válás saját tapasztalatai nagyon is hasznosíthatók a szerep megformálása során. De filmeket is megnéztünk, amelyek ezt a kort ábrázolják, vagy amelyeknek a történeteik ebben a korban játszódnak, hogy beleéljük magunkat abba az időbe és a sajátos tematikába.

magyarnarancs.hu: El tudja képzelni, hogy hasonló helyzetben az ön középiskolai osztálya is hasonlóan cselekedett volna?

TG: Ezt nem tudom megítélni, mert a filmbeli osztály egészen sajátos helyzetet élt át, egészen más körülmények között, egészen más korban. Nem tudom, mert egy ilyen helyzetben az ember egészen új oldaláról ismeri meg az osztálytársait. Persze szeretném azt gondolni, hogy hasonló bátorságot és összetartást tanúsítottunk volna.

magyarnarancs.hu: A filmben szereplő fiatalokat hősöknek látja vagy egyszerűen olyanoknak, akik spontán módon cselekednek, és nem sokat törik a fejüket a következményeken?

TG: Eleinte nem gondolkodnak el a következményeken. Tehát az akció egyfajta féktelenségből keletkezik, amikor az ember kíváncsi, hogy mi fog történni. Konkrét elképzelése azonban még nincs róla. Azt hiszem, ez a bizonytalanság, a tanárok magatartásával kapcsolatos bizonytalanság is izgatja a fiatalokat. A hős fogalma szerintem inkább nem illik ebbe az összefüggésbe, mert a tanulók önkéntelenül és meglepetésszerűen konfrontálódnak egy helyzettel, és hirtelen arra kényszerülnek, hogy szembesüljenek cselekedeteik horderejével és azok következményeivel. Bár az is igaz, hogy nagy bátorságra van szükség az összetartáshoz egy fenyegető helyzetben, és különösen a család és a haza elhagyásához, az utazáshoz minden nélkül az abszolút bizonytalanságba.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.