Ma indul az év egyik legizgalmasabb filmes eseménysorozata

  • Schauschitz Attila
  • 2018. szeptember 27.

Mikrofilm

A Szemrevaló nyitófilmjének sztárjával az 56-os forradalomról beszélgettünk.

Lars Kraume 56-os témájú, valós eseményeken alapuló filmjével, a Néma forradalommal indul ma este a Művész moziban a német, svájci és osztrák filmek fesztiválja, a Szemrevaló. ​A nyitófilm a keletnémet Sztálinvárosban játszódik. 1956-ban érettségiző diákok egy csoportja igyekszik kifejezésre juttatni a magyar forradalom eltiprása miatt érzett felháborodásukat. A válasz: megtorlás. De a diákoknak arra is van válaszuk. A film főszereplőjével, Tom Gramenzcel arról beszélgetünk, mit jelenthet egy ilyen történet valakinek, aki már az újraegyesített Németországban született.

magyarnarancs.hu: Ön 1991-ben született, egy olyan évben, amikor az NDK már nem létezett. Foglalkozott a már a film előtt is az NDK történetével?

Tom Gramenz: Mivel az NDK fontos része a német történelemnek, az ember akaratlanul is kapcsolatba kerül és mintegy automatikusan foglalkozik vele. A középiskolában amúgy is sokat tanítanak a nemzeti-szocializmus korszakáról és Németország rákövetkező felosztásáról. Ezenkívül nálunk otthon is sok szó esett különösen a berlini fal leomlásáról. Ez olyan esemény volt, ami mélyen érintett mindenkit. A szüleim mesélték, hogy a fal leomlása után jöttek rá, mennyire meghatározó életérzés volt számukra a megosztott Németország.

false

magyarnarancs.hu: Hallott a forgatás előtt az 1956-os magyar forradalomról?

TG: Igen, a gimnázium utolsó évében tartottam egy referátumot történelemórán, amelynek része volt a magyar felkelés is. Persze ez elég régen volt, és a forgatás idején már nem emlékeztem a részletekre.

magyarnarancs.hu: 1956 már történelem – a szerepre is úgy készült, mint egy klasszikus történelmi szerepre? Vagy inkább saját emlékeire épített az érettségi idejéből, és a szerepet „gimnazista-szerepként“ fogta fel?

TG: 1956-ban érettségizni az NDK-ban biztosan más érzés volt, mint az én időmben, Németországban. Tehát mindenképpen foglalkoznom kellett az akkori történelemmel és az akkori családi viszonyokkal, hogy fogalmam legyen róla, hogyan éreztek és gondolkodtak annak idején. Másfelől a felkészülés idején rájöttem, hogy sok párhuzam létezik, hogy a fiatalok minden korban kíváncsiak, ki akarják próbálni és keresik önmagukat. Először eléggé megijedtem a feladattól, hogy 1956-ból személyesítsek meg valakit, de aztán egy ponton rájöttem, hogy ott és akkor bizonyosan épp annyit hülyéskedtek az órákon, mint manapság, hogy a fiatalos lendület minden korban hasonló, és hogy a felnőtté válás saját tapasztalatai nagyon is hasznosíthatók a szerep megformálása során. De filmeket is megnéztünk, amelyek ezt a kort ábrázolják, vagy amelyeknek a történeteik ebben a korban játszódnak, hogy beleéljük magunkat abba az időbe és a sajátos tematikába.

magyarnarancs.hu: El tudja képzelni, hogy hasonló helyzetben az ön középiskolai osztálya is hasonlóan cselekedett volna?

TG: Ezt nem tudom megítélni, mert a filmbeli osztály egészen sajátos helyzetet élt át, egészen más körülmények között, egészen más korban. Nem tudom, mert egy ilyen helyzetben az ember egészen új oldaláról ismeri meg az osztálytársait. Persze szeretném azt gondolni, hogy hasonló bátorságot és összetartást tanúsítottunk volna.

magyarnarancs.hu: A filmben szereplő fiatalokat hősöknek látja vagy egyszerűen olyanoknak, akik spontán módon cselekednek, és nem sokat törik a fejüket a következményeken?

TG: Eleinte nem gondolkodnak el a következményeken. Tehát az akció egyfajta féktelenségből keletkezik, amikor az ember kíváncsi, hogy mi fog történni. Konkrét elképzelése azonban még nincs róla. Azt hiszem, ez a bizonytalanság, a tanárok magatartásával kapcsolatos bizonytalanság is izgatja a fiatalokat. A hős fogalma szerintem inkább nem illik ebbe az összefüggésbe, mert a tanulók önkéntelenül és meglepetésszerűen konfrontálódnak egy helyzettel, és hirtelen arra kényszerülnek, hogy szembesüljenek cselekedeteik horderejével és azok következményeivel. Bár az is igaz, hogy nagy bátorságra van szükség az összetartáshoz egy fenyegető helyzetben, és különösen a család és a haza elhagyásához, az utazáshoz minden nélkül az abszolút bizonytalanságba.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.