Film

Magdolna

  • 2020. október 24.

Mikrofilm

A II. világháborúban hadszíntérré vált hazánkban az anyagi és erkölcsi megsemmisülés közepette is akadtak olyanok, akik személyes áldozatukat szegezték szembe az embertelenséggel, így emlékeztetvén a túlélőket, hogy az életnek van, lehet spirituális aspektusa a teljes reménytelenségben is. Kit a németek pusztítottak el (pl. Varga Zsigmond lelkészt), kit a nyilasok (pl. Salkaházi Sára nővért), kit a szovjetek (pl. Apor Vilmos püspököt). Több mint furcsa, hogy a háborús katasztrófa és a súlyos bűnök tematikáit szerteágazóan tárgyaló magyar játékfilmben mind ez idáig nem jelentek meg az övékéhez hasonló, példázatos sorsok. De nemcsak ebben az értelemben hiánypótló Buvári Tamás egy boldoggá avatásra felterjesztett mártírról, Bódi Magdolnáról készített filmje (a mélyen vallásos, életét szerzetesi önmegtagadásban és felajánlott áldozatként élő balatonfűzfői munkáslányt azért lőtték agyon a „felszabadítók”, mert ellenállni merészelt az erőszakoskodásnak), hanem azért is, mert olyasvalamit akar megragadni filmes eszközökkel – a hit valóságát, a vallásos odaadottság értelmét, a hívő számára felsőbbrendű törvények szerint megalkotott, s a végsőkig beteljesített élet misztériumát –, aminek hiteles és bensőséges bemutatására a filmtörténetben alig van példa (közhelyes ábrázolására annál több). A szándék tehát becsülendő, a hivatalos pályázati rendszeren kívül, kisebb-nagyobb támogatásokból létrehozott művön látszik az elkötelezettség, az őszinte törekvés a nemes üzenet átadására. Mégis kudarc a vállalkozás.

A film a főhős életének két napjára (a gyermek elhivatásának és a felnőtt nő mártíriumának napjaira) koncentrál, ám az ebbe mintegy beleszőtt további, eléggé szűken adagolt életesemények didaktikus, iskolás szófordulatokkal operáló párbeszédekben vagy kidolgozott kontextus híján nehezen érthető, ám teátrálisan prezentált eseménysorokban bontakoznak ki.

A felnőtt Magdolnát játszó Nagy Katica főként jelentőségteljes nézésre kapott instrukciót, az általa játszott, folyton esszenciális igazságnak szánt közhelyeket hangoztató főhős akkor kel életre, amikor végre valami eredeti gondolat kerül elő (pl. arról, hogy a gyilkos is áldozata saját elkövetett bűnének). A rendező szimpatikus kislánya, Buvári Villő által játszott gyermek Magdolna viszont egyáltalán nem kel életre. Csakúgy, mint a legtöbb, zömében amatőr mellékszereplő alakja. Fájdalmasan hamisak a gyerekek.

A drámát nem egy sors kibontakozása képviseli – itt nincsenek kétségek, vívódások, fejlődés, A pontból B-be jutás –, hanem Szirtes Edina Mókus invenciózus, ám túlzón adagolt zenéje. Addig, amíg ülnek, állnak a szereplők, még valahogy elviselhetők a történések. Amint akció van (nem kell nagy dologra gondolni, csak elmegyünk egyik helyről a másikra), már szembeötlő a természetellenes mozgás. A szellemibb tartalmak felé továbblépni csakis konkrét tárgyak, gesztusok, események felmutatásával képes film anyaga nem tűri a mesterkéltséget, a pongyolaságot, a didaxist: az apa lovának tolakodóan szimbolikus ütlegelése csak kínosan botor (a félközelikben felvett jelenet nem a drámáról, hanem az ügyetlen imitációról szól), az iskolai szertár csontvázának gyengéd simogatása patetikus, jelképessége direkt, a csúcspontnak szánt meggyilkoltatás töltését agyonvágja egy kellékhiba (a hátba lőtt s arcra eső áldozat kabátján nincs bemeneti nyílásuk a lövedékeknek). Az elszalasztott lehetőség fényében csekély vigasz Tóth Zsolt kiemelkedő operatőri munkája.

Forgalmazza a SzeretFilm Stúdió

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”