Film

Hab

  • SzSz
  • 2020. október 24.

Mikrofilm

Romy Schneider, Leonardo Di Caprio, Mácsai Pál – előbbiek süteménykülönlegességek, utóbbi egy szerencsétlenül járt teáskancsó, na meg egy hatalmas, ifjúkori poszter a falon; egyébként pedig mind a Hab nevű cukrászda tartozékai, és egyben bizonyítékok a tulajdonosnő édesbús álomvilágára. Azok számára, akiknek ennyiből még nem jön le, a negyedóránként felcsendülő francia filmzenék és a megsárgult fényképekre emlékeztető színvilág egyértelműsíti az Amélie-párhuzamot.

Lakos Nóra rendező első nagyjátékfilmjével azonban csak a külsőségekben kokettál a francia testvérfilmmel – a Hab valójában egy tőrőlmetszett, Hollywood-típusú romantikus vígjáték, annak minden jellemző alakjával, fordulatával és sablonjával. Legjobb pillanataiban azonban mindezt képes elfeledtetni velünk. Főhőse, Dóra egy szerelmi csalódás után a cukrászatba menekül, a színészekről és színésznőkről elnevezett sütijei között pedig elhiszi magáról, hogy ő voltaképpen egy tragikus sorsú romantikus hősnő. Mindez azonban napjaink rablókapitalizmusában nem elég a boldoguláshoz, így sürgősen pénzre van szüksége, különben be kell zárnia a cukrászdáját. Éppen kapóra jön neki egy pályázat/nyereményjáték/spirituális útvesztő, amelyen 30 millió forintot nyerhet vállalkozásának. Egyetlen bökkenő, hogy nevezni csak családként lehet, ezért hóna alá kapja a szomszédban lakó mini-Chaplin kisfiút, meg a csibészes mosolyú fogorvos ismerőst, és nekivágnak a kalandnak.

Mindez olyan magától értetődő, nemtörődöm természetességgel pereg a vásznon, hogy igazából meg sem kérdőjelezzük, főhősnőnkön kívül a többiek mégis mit nyernek a bulin. Ugyanakkor ki is szól valamelyest önlírájából a valóság felé a film: itt csalni kell, ha boldogulni akarsz.

A forgatókönyv a továbbiakban az idétlen helyzetkomikum helyett a sete-suta közeledésekre, a múltbeli titkokra és a szereplők összecsiszolására helyezi a hangsúlyt. Bár a poénok csak részben ellensúlyozzák a film modorosságát, a Hab végig egyenletes színvonalon teljesít a bájosságskálán, és ami még fontosabb: a vázlatosnak tűnő forgatókönyv ellenére is képes végig szórakoztató maradni. Ez pedig elsősorban a színészgárda érdeme: üdítő, hogy végre nem ugyanazokat az unalomig ismert arcokat láthatjuk. Kerekes Vicát a szélesebb nagyközönség itthon femme fatale-ként ismerhette meg az Apró mesékben; Csehországban és Szlovákiában, ahol igazi sztárnak számít, leggyakrabban csábító komikát alakít. A Hab romantikus naivája nemcsak tökéletesen passzol hozzá, de neki köszönhető, hogy a figura akkor sem biceg, ha úgy viselkedik, hogy az épp alapvetően ellentmond a sztorinak, na meg a józan észnek. Mátray László még nála is kevesebb alapanyagból dolgozhatott, ám az első filmszerepét alakító Gyarmati Erikkel kiegészített triójuk remekül működik. Kovács Lehelnek és Elek Ferencnek feltűnésükkor már előre köszönünk, ám Lakos jó érzékkel olyan felskiccelt paródiákat bíz rájuk, amelyeket ők álmukból felverve is biztos kézzel szállítanak. Ennek a csapatnak pedig még azt is elnézzük, hogy ugyanazt az ezerszer látott romantikus bohózatot adják elő, amelynek szavatosságát jól jelzi, hogy a műfaj pár éve már a mozik helyett csak az interneten hódít.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.