Magyar-ausztrál-svéd koprodukciós kisfilm szerepel a Velencei Filmfesztiválon

  • narancs.hu
  • 2022. augusztus 9.

Mikrofilm

Hegedűs Péter Sorella története című rendhagyó rövidfilmje az Immersive nevű szekció versenyprogramjában mutatkozik be.

Hegedűs Péter Budapesten született, 15 évesen azonban családjával Ausztráliába költöztek. Rendezői diplomát a Brisbane-i Egyetemen szerzett. Főleg dokumentumfilmeket és rövidfilmeket rendez, ezeket ugyanúgy Muhi András producerrel készítette, mint legújabb filmjét. 2003-as Örökség: Egy halász története című dokumentumfilmje az Oscar rövidlistájára is felkerült.

Hasonló karriert futhat be a Sorella története is, melynek témája mellett technikai megoldásai is különlegesek. A rövidfilmet egy 1941 decemberében Lettországban, titokban exponált fekere-fehér fotó inspirálta. A történet a 10 éves Sorella utolsó útját követi nyomon, amely a Balti-tenger partjához vezet: itt közel 4 ezer zsidót, főleg nőket és gyerekeket gyilkoltak meg a nácik. A filmet 360 fokos, mindent, így a környezetet is látó kamerával forgatták – ennek megfelelően a nézők nem a vásznon, hanem egy VR headsettel nézhetik meg: az alkotók célja szerint így a közönség maga is bekerül a történetbe, eldöntheti, merre és mit néz. Rajtunk múlik tehát, hogy a történelmi eseményekből kimetszett 15 perc alatt a megalázott fiatal lányok, gyerekek és asszonyok szenvedésének leszünk-e tanúi, vagy inkább elforgatjuk fejünket a szenvedéstől a havas táj felé.

A Sorella története az idén augusztus 31. és szeptember 10. között megrendezett Velencei Filmfesztivál Immersive nevű szekciójának versenyprogramjában mutatkozik be. Az alkotók a kisfilm mellett egy egész estés dokumentumfilmben is feldolgozzák a főhős megpróbáltatásait. Ezt és a különleges technikával készült rövidfilmet is be szeretnék majd mutatni Budapesten.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.