Film

Malcolm és Marie

  • - kg -
  • 2021. február 10.

Mikrofilm

Biztosan lehet élvezetes filmet csinálni abból, ha egy férfi és egy nő 1 óra 46 percen át a négy fal között veszekszik egymással.

Ám, ha egy férfi és egy nő 1 óra 46 percen át ízléses fekete-fehér képeken (operatőr: Rév Marcell) veszekszik, közben Coltrane szól, a párkapcsolati perpatvarban pedig olyasmiket érintünk, mint filmrendező és filmkritika viszonya, a fekete film, a politikus film, netán a fekete politikus film mibenléte, továbbá más egyetemi kurzusokért kiáltó kérdések, ott egy Balázs Bélába oltott Ingmar Bergmannak is nehéz dolga lenne, hát még az Eufória című sorozat alkotójának, Sam Levinson író-rendezőnek. Az sem kizárt, hogy ha a férfi filmrendező, a nő pedig az épp bemutatott filmjének ihletője, akkor a premierről hazaesve Spike Lee-t, William Wylert és a fentieket boncolgatva esnek egymásnak, de a filmelmélet és a kapcsolati krízis efféle keveréke (hol Wylert emlegetik, hol meg azt, hogy ki kivel dugott) inkább úgy fest, mint azok a mindannyiunk életéből ismert, késő este jelentkező zseniális ötletek, amelyek reggelre oly kínosnak tűnnek. Ennyiben valami nagyon is emberit mutat fel a film, bár akaratlanul. Az életszerűség Levinsonnál úgy fest, hogy hol a nő (Zendaya), hol a férfi (John David Washington) megy ki két érzelmi bokszmeccs között pisilni, sőt egyszer fogat is mosnak. Ez cool. Abban tényleg egyedülálló a mű, hogy ilyen sokat még egyetlen filmen sem szapulták az LA Times filmkritikusát. Ha valakit 1 óra 46 percen át emlegetnek, az a legnagyobb elismerés, ami kritikusnak, még ha fiktívnek is, megadathat.

Elérhető a Netflixen

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.