Film

Malcolm és Marie

  • - kg -
  • 2021. február 10.

Mikrofilm

Biztosan lehet élvezetes filmet csinálni abból, ha egy férfi és egy nő 1 óra 46 percen át a négy fal között veszekszik egymással.

Ám, ha egy férfi és egy nő 1 óra 46 percen át ízléses fekete-fehér képeken (operatőr: Rév Marcell) veszekszik, közben Coltrane szól, a párkapcsolati perpatvarban pedig olyasmiket érintünk, mint filmrendező és filmkritika viszonya, a fekete film, a politikus film, netán a fekete politikus film mibenléte, továbbá más egyetemi kurzusokért kiáltó kérdések, ott egy Balázs Bélába oltott Ingmar Bergmannak is nehéz dolga lenne, hát még az Eufória című sorozat alkotójának, Sam Levinson író-rendezőnek. Az sem kizárt, hogy ha a férfi filmrendező, a nő pedig az épp bemutatott filmjének ihletője, akkor a premierről hazaesve Spike Lee-t, William Wylert és a fentieket boncolgatva esnek egymásnak, de a filmelmélet és a kapcsolati krízis efféle keveréke (hol Wylert emlegetik, hol meg azt, hogy ki kivel dugott) inkább úgy fest, mint azok a mindannyiunk életéből ismert, késő este jelentkező zseniális ötletek, amelyek reggelre oly kínosnak tűnnek. Ennyiben valami nagyon is emberit mutat fel a film, bár akaratlanul. Az életszerűség Levinsonnál úgy fest, hogy hol a nő (Zendaya), hol a férfi (John David Washington) megy ki két érzelmi bokszmeccs között pisilni, sőt egyszer fogat is mosnak. Ez cool. Abban tényleg egyedülálló a mű, hogy ilyen sokat még egyetlen filmen sem szapulták az LA Times filmkritikusát. Ha valakit 1 óra 46 percen át emlegetnek, az a legnagyobb elismerés, ami kritikusnak, még ha fiktívnek is, megadathat.

Elérhető a Netflixen

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.