Film

Malcolm és Marie

  • - kg -
  • 2021. február 10.

Mikrofilm

Biztosan lehet élvezetes filmet csinálni abból, ha egy férfi és egy nő 1 óra 46 percen át a négy fal között veszekszik egymással.

Ám, ha egy férfi és egy nő 1 óra 46 percen át ízléses fekete-fehér képeken (operatőr: Rév Marcell) veszekszik, közben Coltrane szól, a párkapcsolati perpatvarban pedig olyasmiket érintünk, mint filmrendező és filmkritika viszonya, a fekete film, a politikus film, netán a fekete politikus film mibenléte, továbbá más egyetemi kurzusokért kiáltó kérdések, ott egy Balázs Bélába oltott Ingmar Bergmannak is nehéz dolga lenne, hát még az Eufória című sorozat alkotójának, Sam Levinson író-rendezőnek. Az sem kizárt, hogy ha a férfi filmrendező, a nő pedig az épp bemutatott filmjének ihletője, akkor a premierről hazaesve Spike Lee-t, William Wylert és a fentieket boncolgatva esnek egymásnak, de a filmelmélet és a kapcsolati krízis efféle keveréke (hol Wylert emlegetik, hol meg azt, hogy ki kivel dugott) inkább úgy fest, mint azok a mindannyiunk életéből ismert, késő este jelentkező zseniális ötletek, amelyek reggelre oly kínosnak tűnnek. Ennyiben valami nagyon is emberit mutat fel a film, bár akaratlanul. Az életszerűség Levinsonnál úgy fest, hogy hol a nő (Zendaya), hol a férfi (John David Washington) megy ki két érzelmi bokszmeccs között pisilni, sőt egyszer fogat is mosnak. Ez cool. Abban tényleg egyedülálló a mű, hogy ilyen sokat még egyetlen filmen sem szapulták az LA Times filmkritikusát. Ha valakit 1 óra 46 percen át emlegetnek, az a legnagyobb elismerés, ami kritikusnak, még ha fiktívnek is, megadathat.

Elérhető a Netflixen

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.