Film

Testvériség

  • 2021. február 10.

Mikrofilm

Végéhez közeledik a szovjetek utolsó, legdicstelenebb háborúja, pucolni kéne Afganisztánból, ahol már csak a városokban van biztonságban a katonák testi épsége.

Ám ki kéne szabadítani egy tábornok foglyul esett fiát, továbbá meg kéne egyezni az ellenséggel (megannyi bőszült iszlamista), hogy ne forszírozzák az öldöklést addig, amíg egy kulcsfontosságú szoroson át nem kel az ezred. Megyünk mi, kérem, csencselünk veletek egy kis magnót, tévét, rakétát, foglyot, aztán itt se vagyunk. Pénzzel mindent el lehetne rendezni, mert mindenki a velejéig korrupt, a gerilláikat he­roin­üzletből pénzelő hadurak éppúgy, mint a teljesen demoralizált Vörös Hadsereg, de az események végzetes elfajulását végül egyik fél sem képes kontrollálni.

Egy KGB-tiszt emlékiratain alapul a virtigli akciófilm, amely egyrészt a tomboló erőszak részletes bemutatásával sokkoló adrenalincunami, másrészt keserű búcsú a kivonulással egy időben összeomló Szovjetuniótól. Eredetiség nem nagyon van a produktumban, dramaturgia, stílus és művészi közlés (ún. üzenet) tekintetében egyaránt – és nem véletlenül – a vietnami háború traumáját feldolgozni próbáló Apokalipszis most, A szakasz vagy A szarvasvadász nyomdokain halad. Hősei gyilkolni kényszerített, bátorságukkal, helytállásukkal is egy alapvetően gonosz célt szolgáló egyszerű emberek, akiket birtokba vesz, maga alá gyűr a háború szelleme. Az odahaza hazafiatlansággal vádolt film váratlanul realista módon mutat be valamit, amit orosz közegben elhallgatni szoktak, vagy – ami még rosszabb – kritikátlanul dicsőíteni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.