Film

Mary Shelley

  • Szabó Ádám
  • 2019. május 11.

Mikrofilm

Erekben csörgedező írói vér, halott anya, szigorú apa, bűnben fogant szerelem, békacombba vezetett áram és a piperkőc Byron történetei – e mű szerint ezek minden idők egyik legismertebb rémtörténetének összetevői. Haifaa Al-Mansour komótos tempóban, két órán át pakolja vászonra őket, hogy végül egy kis feminista felhanggal próbálja életre kelteni teremtményét – mérsékelt sikerrel.

Mary Wollstonecraft 18 évesen találkozik Percy Bysshe Shelley-vel – és azonnal egymásba szeretnek. A csak otthon, titokban firkálgató Mary néhány szűk esztendő és számtalan hevesnek szánt epizód után megírja remekművét, a Frankensteint – hogy mi a pláne ebben a regényben, hogyan változtatta meg az angol irodalmat vagy alkotója életét, arra a film nem tér ki.

A romantika legismertebb férfipoétái pont olyanok, ahogy elképzeli az ember: heves idealisták, nagy szavakkal dobálózó, érzelmekkel játszadozó ficsúrok – de legalább valamilyenek. Mary bántóan semmilyen: hiába zongorázza végig a forgatókönyv az életének azon epizódjait, amelyek írásra ösztökélték, legtöbbször saját filmjében is csak mellékszereplő. Pedig Elle Fanning próbálkozik becsülettel – az ő játéka tartja egyben a filmet, rajta kívül mindenki más önmaga karikatúrája, vagy egyszerűen poros és érdektelen. Csakúgy, mint maga a film, mely az írónőről szóló ismereteinket is csak annyiban gazdagítja, mint a róla szóló Wikipedia-oldal első két bekezdése. A Mary Shelley egyedül a főszereplők románcára fókuszál, továbbá közli, hogy az írói lét nehéz kenyér, s még nehezebb, ha nő az ember.

Forgalmazza a Pannonia Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.