Film

Mary Shelley

  • Szabó Ádám
  • 2019. május 11.

Mikrofilm

Erekben csörgedező írói vér, halott anya, szigorú apa, bűnben fogant szerelem, békacombba vezetett áram és a piperkőc Byron történetei – e mű szerint ezek minden idők egyik legismertebb rémtörténetének összetevői. Haifaa Al-Mansour komótos tempóban, két órán át pakolja vászonra őket, hogy végül egy kis feminista felhanggal próbálja életre kelteni teremtményét – mérsékelt sikerrel.

Mary Wollstonecraft 18 évesen találkozik Percy Bysshe Shelley-vel – és azonnal egymásba szeretnek. A csak otthon, titokban firkálgató Mary néhány szűk esztendő és számtalan hevesnek szánt epizód után megírja remekművét, a Frankensteint – hogy mi a pláne ebben a regényben, hogyan változtatta meg az angol irodalmat vagy alkotója életét, arra a film nem tér ki.

A romantika legismertebb férfipoétái pont olyanok, ahogy elképzeli az ember: heves idealisták, nagy szavakkal dobálózó, érzelmekkel játszadozó ficsúrok – de legalább valamilyenek. Mary bántóan semmilyen: hiába zongorázza végig a forgatókönyv az életének azon epizódjait, amelyek írásra ösztökélték, legtöbbször saját filmjében is csak mellékszereplő. Pedig Elle Fanning próbálkozik becsülettel – az ő játéka tartja egyben a filmet, rajta kívül mindenki más önmaga karikatúrája, vagy egyszerűen poros és érdektelen. Csakúgy, mint maga a film, mely az írónőről szóló ismereteinket is csak annyiban gazdagítja, mint a róla szóló Wikipedia-oldal első két bekezdése. A Mary Shelley egyedül a főszereplők románcára fókuszál, továbbá közli, hogy az írói lét nehéz kenyér, s még nehezebb, ha nő az ember.

Forgalmazza a Pannonia Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.