Film

Mefisztó blues

Brian Oakes: Újrahangszerelve: Ördögi dallamok

  • - legát -
  • 2021. február 10.

Mikrofilm

Kevés zenész izgatja annyira az amerikai kutatók fantáziáját, mint Robert Johnson.

A mindössze 27 évet élt dalszerző-gitárosról csak két fénykép ismert, viszont rögzítették 29 dalát (ebből tizenvalahányat kétszer is), így nemcsak bemondás alapján tudható, hogy ügyes zenész volt. Az sem véletlen, hogy az 1938-ban elhunyt Johnsont 1986-ban az elsők közt iktatták be a Rock and Roll Hírességek Csarnokába: nemcsak a zenéje, rövid élete is a rock and roll megtestesülése volt, még ha e szókapcsolat későbbről is való.

Az elmúlt 80 évben könyvtárnyi irodalom született Robert Johnsonról. Megírták az éle­tét, a halálát, a hatását, a legendáját, dalait feldolgozta a Rolling Stonestól a Led Zeppelinig, a Blues Brotherstől a Red Hot Chili Peppersig boldog-boldogtalan, Eric Clapton egy teljes albumot adott ki Me and Mr. Johnson címmel, 2004-ben. Ennél kevesebb is elég lett volna, hogy a Netflix Újrahangszerelve (ReMastered) című dokumentumfilm-sorozatában – amelynek epizódjaiban például Johnny Cash és Nixon „barátsága”, a Sam Cooke-gyilkosság, a Bob Marley elleni sikertelen merénylet vagy a chilei mártír, Victor Jara tragédiája elevenedik meg – bérelt helye legyen Robert Johnson legendájának is. Még úgy is, hogy e legendából szinte lehetetlen a megfellebbezhetetlen igazságot kihámozni, hiszen a gitárossal kapcsolatos kutatási eredmények is gyakran ellentmondanak egymásnak. Persze a Johnson-mítosz legismertebb eleme, mely szerint az addigi fakezű gitáros egy éjszaka, a Mississippi állambeli Clarksdale-ben, a 61-es és a 49-es út kereszteződésében eladta a lelkét az ördögnek a hangszeres tudásért cserébe, az Ördögi dallamok esetében is vezérmotívum (az eredeti Devil at Crossroads cím utal is rá), bár ez ugyanúgy megcáfoltatik, mint az összes komolyan vehető munkában. De Brian Oakes dokumentumfilmje is ezek közé tartozik?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.