Mickey egér végül csak lakatot tesz Motkányékra

  • narancs.hu
  • 2021. február 12.

Mikrofilm

A Disney úgy döntött, bezáratja a Jégkorszakot készítő stúdiót. 

A Blue Sky Studios-t 1987-ben alapította a MAGI nevű tech-cég néhány munkatársa, miután a vállalat csődbe ment. Az animációra fókuszáló stúdió első jelentősebb munkája a Bogaras Joe című 1996-os örökbecsű vígjáték volt – ők feleltek az éneklő-táncoló csótányok animálásáért. Már ez is hatalmas ugrást jelentett számukra a Gillette és Braun márkáknak készített reklámokhoz képest, az pedig még illusztrisabb, hogy innen hova jutottak:

a cég egy közel 6 milliárd dollárnyi bevételt fialó stúdióvá vált, melynek legnagyobb sikere a Jégkorszak-sorozat volt.

10 évvel indulásuk után többségi részesedést szerzett a cégben a 20th Century Fox VFX-re (vizuális effektekre) specializálódott vállalata, a VIFX. A megállapodás elég gyümölcsözőnek bizonyult, hiszen olyan, a Fox égisze alatt készülő filmeken dolgozhattak, mint a Harcosok klubja, az Alien 4 – Feltámad a halál vagy az Egértanya.

A később fő profillá váló animációkba 1998-ban kóstoltak bele először: ekkor készült el az egyik alapító, Chris Wedge rendezésében a Bunny című rövidfilmjük, amely elnyerte a Legjobb animációs rövidfilm Oscar-díját.

Első animációs játékfilmjük, a később három folytatást és számtalan rövidfilmet is kitermelő Jégkorszak igazi bombasikernek bizonyult, nem csoda, hogy franchise lett belőle. Szintén ők készítették a Riót és folytatását, valamint a Ferdinándot – a Jégkorszak mellett ezeket is Oscarra jelölték. Golden Globe-jelölésig jutott a Snoopy és Charlie Brown – A Peanuts Film című animációjuk. Akadt persze mellényúlásból is: a Robotok, a Zöld urai és a Kémesítve is elhasalt a pénztáraknál.

A Deadline értesülései szerint viszont most ezzel vége is a dalnak a stúdiónál – vesztüket pedig még csak nem is a gyenge pénzügyi eredmény okozta. Minden idők egyik legnagyobb volumenű filmipari ügyletében 2019-ben azonban a Disney felvásárolta a Fox stúdiót és vállalatait, így a Blue Sky Studios is hozzájuk került. Sokak szerint a cég sorsa már ekkor megpecsételődött, hiszen kezdettől fogva Mickey egérék vetélytársának számítottak, a Disney-nél azonban csak most döntöttek úgy, hogy lehúzzák a rolót a stúdiónál.

A koronavírus okozta járványhelyzet ugyanis a világ legnagyobb filmvállalatát is megviselte: nemcsak a mozik tartottak zárva az év legnagyobb részében, de szórakoztatóparkjaik is, és hajóútjaik sem indulhattak el. Ilyen körülmények között pedig úgy döntöttek,

saját műhelyük és a Pixar mellett nem tartanak fent a továbbiakban egy harmadik animációval foglalkozó vállalatot is.

A döntéssel a Blue Sky közel 450 dolgozója maradhat állás nélkül. A stúdió filmjeinek jogai természetesen továbbra is a Disney-nél maradnak, és elérhetők lesznek a streamingplaformján, a Disney+-on.

A döntéssel viszont a cég legújabb, készülő filmjét, a 2022-re tervezett Nimonát is elkaszálták, amelynek munkálataiból még körülbelül 10 hónap volt hátra. Az animáció, amelyet valószínűleg soha nem mutatnak már be egy fiatal alakváltóról szólt volna, aki egy őrült tudóssal szövetkezve igyekszik megdönteni a királyságot.

Figyelmébe ajánljuk

Váratlanul

Az ír szerző negyedik, sakkal erősen átitatott regényének szervező motívumai a szereplők éle­tébe érkező nem várt elemek.

A távolság

Az író-rendező-vágó nem lacafacázik: már az első jelenetben ott vonaglik egy tucat eszkortlány a sztriptízbár kanosabb (és pénzesebb) vendégeinek ölében, üvölt a zene, pukkan a pezsgő.

Hagytuk, hogy így legyen

  • - turcsányi -

Nagyon közel megyünk. Talán túl közel is. A komfortérzetünk szempontjából biztosan túl közel, bár a dokumentumfilm műfaja nem a komfortérzetünk karbantartására lett kitalálva, hanem azért, hogy felrázzon. Ez játékszabály, ám mégis kérdéses, hogy mennyiben kárhoztatható bárki is, aki nem rendel felrázást.

Egymás közt

Első ízben rendez olyan tárlatot a Ludwig Múzeum, amelyen kizárólag női alkotóknak a nőiség témáját feldolgozó munkái szerepelnek. A válogatás ezen első része a női szerepek és a nők megjelenítése körüli anomáliákra fókuszál a múzeum gyűjteményében őrzött műveken keresztül.

Semmi se drága

„Itt fekszünk, Vándor, vidd hírül a spártaiaknak: / Megcselekedtük, amit megkövetelt a haza” – üzeni háromszáz idióta a lidérces múltból, csókol anyád, Szimónidész aláírással. Oh, persze, ezek csak a hülye görögök voltak, könnyű volt nekik hülyének lenni. Mi magyarok, már okultunk 1956 tapasztalatából, s sosem követnénk el efféle balgaságot.

Úgy lezáródott

Napok óta tartja izgalomban a magyar hazát az a kérdés, hogy október 9-én ki záratta le azt a kiskőrösi vasúti átkelőt, amelynél Szijjártó Péter külügyminiszter és Mészáros Lőrinc nagyberuházó & nagyvállalkozó & a szeretett vezető körüli mindenes megtekinthette a Budapest–Belgrád vasútvonal adott szakaszát és felavathatta az utolsó sínszál lerakását és összecsavarozását, vagy mit.

Sokan, mint az oroszok

Oroszország a hatalmas veszteségek dacára sem szenved emberhiányban az ukrán frontokon. Putyinék mostanra megtanulták, hogyan vegyék meg állampolgáraikat a családjuktól. A politikailag kockázatos mozgósítás elrendelésére semmi szükség – az üzlet működik. De hogyan?

Ellenzékellenzés

  • Ripp Zoltán

A Magyar Péter-jelenség a magyar társa­dalom betegségének tünete. Ugyanannak az immunhiányos állapotnak, amely a liberális demokrata jogállam bukását és Orbán hatalomban tartását előidézte. Ez az állítás persze magyarázatra szorul.

Messze még az alja?

Messze nem a kormány által vártaknak megfelelően alakult a GDP a harmadik negyedévben, de Orbánéknak „szerencsére” ismét van egy gazdaságpolitikai akciótervük. Könnyű megtippelni, milyen hatásuk lesz az intézkedéseknek, ha a cél az export felpörgetése, nem pedig a bizalom helyreállítása.