Mint a magyarok, csak ők nagyban: hazafias filmek gyártását rendelték el Kínában

  • Szabó Ádám
  • 2019. március 5.

Mikrofilm

2035-re az Egyesült Államokhoz mérhető filmes nagyhatalommá tennék az országot.

Arra buzdítja a kínai kormány az alkotókat, hogy még több hazafias filmet készítsenek, 2035-re pedig az Egyesült Államokhoz hasonló filmes nagyhatalommá tennék az országot – írja a Variety című amerikai filmes lap. A cél, hogy évente 100 olyan kínai mozi készüljön, aminek bevétele meghaladja a 100 millió jüant, vagyis a 15 millió dollárt. Az ukázt Wang Xiaohui,

a Központi Propagandaosztály igazgatóhelyettese,

és a Nemzeti Filmiroda igazgatója adta ki az első, országos filmügyi szimpózium során, ahol hivatalnokok, tudósok, filmes szakemberek gyűltek össze azért, hogy megvitassák a kínai filmipar jövőjét.

A tanácskozáson a propagandalapok munkatársain és a kommunista párt funkcionáriusain kívül olyan, világhírű rendezők is jelen voltak, mint Csen Kaj-ko, az Isten veled, ágyasom!, vagy Csang Ji-mou, a Hős és A Nagy fal alkotója. Utóbbi legújabb filmjét egy másik mozival együtt kínai cenzorok vetették le a Berlini Filmfesztivál programjáról.

A kínai cenzorok már a berlini fesztiválon is feltűntek

Idén már másodszor lőnek le kínai filmet a fesztiválon. Csang Ji-mou (Zhang Yimou) legújabb, One Second című filmjét az utolsó pillanatban vették le a jelenleg is zajló Berlinale versenyprogramjáról - adott róla hírt a The Hollywood Reporter.

Wangot tavaly májusban nevezték ki a filmipar élére azzal a megbízással, hogy erősítse meg a kínai filmeket az egyre népszerűbb amerikai vetélytársakkal szemben. 2018-ban a hollywoodi mozik már több mint két és fél milliárd dollárnyi bevételt értek el Kínában, míg az amerikai piacon nemcsak a kínai filmek szenvednek, de az olyan, közös együttműködéssel készülő mozik is rendszeresen elvéreznek, mint A Nagy fal, melynek főszereplője Matt Damon volt.

Habár a kínai filmek népszerűek saját hazájukban – ez pedig a filmipar mérete miatt világviszonylatban is jelentős bevételeket hoz –, Wang szerint a kínai film pozíciója nem felel meg az ország nemzetközi jelentőségének. Mindezt minőségbeli problémákkal magyarázzák.

„Történetmesélésben messze lemaradunk Hollywoodtól és Bollywoodtól”

– mondta Wang igazgatóhelyettes.

Épp ezért nemcsak arra összpontosítanak, hogy a hazai filmek nagyobb szeletet hasítsanak ki a box office-eredményekből, de arra is, hogy mindezt hazafias mozikkal tegyék, melyek a kínai nemzet nagyszerűségét jelenítik meg.

„Az alkotóknak tiszta ideológiai gondolatokkal kell rendelkezniük és nem kérdőjelezhetik meg a fennálló politikai rendszert” – tette hozzá.A filmes tanácskozáson egyéb határozat is született. Az olyan közelmúltbeli botrányok miatt, mint az egyik legnépszerűbb kínai színésznő, Fang Bingbing eltűnése és kanosszajárása, filmipari etikai bizottságot hoztak létre.

Hasonló bizottságot állítottak fel tavaly a játékiparban is. Ami Magyarországot illeti, ilyen tervekről egyenlőre nem tudunk. Mint azonban ismert, a kultúrharc jegyében tavaly nálunk is sebtében létrehoztak egy filmes programot, melynek célja arra serkenteni az alkotókat, hogy hazafiasabb történelmi filmeket hozzanak létre – bármit is jelentsen ez.

Andy Vajnát sem kell már bírálni a kultúrharc jegyében: 14 film készül a magyar történelemről

Hipp-hopp csinált a Filmalap egy sikeres történelmi filmes programot. Tizennégy filmtervet díjazott a Magyar Nemzeti Filmalap, amely a magyar történelem eseményeit, sorsfordító pillanatait és alakjait megjelenítő filmötletek megírására hirdetett pályázatot. Augusztus 15. és szeptember 15. között 404 filmterv érkezett a Magyar Nemzeti Filmalap történelmi filmes programjára.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.