Andy Vajnát sem kell már bírálni a kultúrharc jegyében: 14 film készül a magyar történelemről

  • narancs.hu
  • 2018. november 5.

Villámnarancs

Hipp-hopp csinált a Filmalap egy sikeres történelmi filmes programot.

Tizennégy filmtervet díjazott a Magyar Nemzeti Filmalap, amely a magyar történelem eseményeit, sorsfordító pillanatait és alakjait megjelenítő filmötletek megírására hirdetett pályázatot.

Augusztus 15. és szeptember 15. között 404 filmterv érkezett a Magyar Nemzeti Filmalap történelmi filmes programjára. A Filmalap legújabb kezdeményezésének célja azon filmtervek felfedezése és megvalósításának támogatása volt, amelyek a közönség számára befogadható módon idézik meg a magyar történelem eseményeit, sorsfordító pillanatait és alakjait.

Az ötletpályázatot azután írta ki a Filmalap, hogy a kormánysajtóban, élén a Magyar Időkkel olyan kultúrharcot vizionáló cikkek jelentek meg, amelyek még Andy Vajnát sem kímélték. A Szakács Árpád névre hallgató ügyeletes kultúrítész többek között azon kesergett, hogy mi lehet az oka, miért nem készül több nagyjátékfilm a magyar történelemről.

A program szakmai zsűrijében Csorba László és Oborni Teréz történész, valamint Jakab Juli, Köbli Norbert, Lengyel Balázs, Lovas Balázs és Maruszki Balázs forgatókönyvírók döntöttek a pályázatokról.

"Olyan történetek forgatókönyv-fejlesztése indulhat el, amelyek segítségével a nézők átélhetik, hogy hogyan éltek, gondolkodtak és viselkedtek eleink. Azok a történelmi alakok és hétköznapi emberek, akiknek életébe, sorsába e történetek segítségével betekinthetünk, példaként állhatnak előttünk" – nyilatkozott Havas Ágnest, a Filmalap vezérigazgatóját a pályázatról.

A részvételnek nem volt feltétele a filmes képzettség vagy tapasztalat. A kiválasztott tervek alkotói a program kiírása szerinti egymillió forint összegű díjazásban részesülnek.

A díjazott filmtervek:

Horváth Áron: Bartók
Fazekas Máté: Erdélyi menyegző
Tallián Mariann: Feleségek felesége
Bergendy Péter – Hellebrandt Gábor – Szabó Róbert Csaba: Hadilányok
Vészits Andrea: A halhatatlan kapitány
Csáji László Koppány: Kezdetek és végzetek
Cs. Nagy Sándor: Láthatatlanok
Szigel Gábor: A magyar tenger kalózai
Fülöp Péter: Paripa
Tősér Ádám: Partvonalon
Móray Gábor: Rabló és pandúr
Rainer-Micsinyei Nóra – Horváth János Antal: Ránk szakad az ég
Szabó Pálma: Rosseb bakák
Baráth Katalin: Vesztegzár

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.