Interjú

„Miről beszélgettünk volna?”

José Garcia színész

Mikrofilm

A francia mozi spanyol származású, főként komikus szerepeiről ismert csillaga egy balesetben megvakult férjet alakít az Éric Lavaine rendezte Titkok és igazságokban. A filmet megjelenésünk napján mutatják be itthon.

Magyar Narancs: Lavaine filmjében A nő illata Al Pacinójára emlékeztető külsővel hozza a vakságot. A szánalomkeltés ellensúlyozására van Frédéricnek bicskanyitogató stílusa, mond ki mindent, amit gondol szűrő nélkül?

José Garcia: Ráadásul mindig éhes, kikapkodja mások kezéből az ételt. Nem emlékszik arra, hogy mit csinált az előző pillanatban. Eleinte furcsának találtam, hogy egy hajdan volt jó humorú, vicces, sziporkázó pasas a látásával együtt nemcsak az emlékezetét veszíti el, hanem az önkontrollját is. Aztán megtudtam, hogy a rendező valós személyről, a barátjáról mintázta Frédéric alakját, aki a motorbalesete következtében hosszú ideig kómában volt. Ez a bizonyos Jean-Louis sokkal extrémebb dolgokat is csinált, mint én a filmben. Csukott szemmel gyakoroltam egész nap, nagy koncentrációt igényelt. Első körben a kollégáimon teszteltem, hogy mennyire vagyok hihető, árgus szemekkel figyelték a legkisebb szemrebbenésemet. Szerencsére többnyire sötét szemüvegben forgattam. A mai világ annyira tele van képekkel, hogy amikor „levesszük” a vizuális érzékelést, és csak a hallószervünkre hagyatkozunk, mondjuk, egy olyan metropoliszban, mint Párizs, ijesztő is tud lenni az a zajmennyiség, amelyben élünk, és természetesnek tartjuk.

MN: Találkozott a férfival, akiről a szerepét mintázták?

JG: Tudatosan kerültem a találkozást. Zavarban éreztem volna magam. Mégis, miről beszélgettünk volna? A régi életéről, amit elveszített? Nincs értelme. A felesége viszont nagyon kedves volt velem, megmutatta a férje ruhatá­rát, a gyönyörű anyagokból készült öltönyeit, összehozta a stylistomat a szabójával.

MN: Úgy tudom, ez az első közös filmje Lavaine-nel.

JG: Akár meg is sértődhetett volna rám, már annyi forgatókönyvét elutasítottam. Nem találtam bennük kihívást. Azzal vezette fel a Titkok és igazságokat, hogy, „írtam neked egy nem egysíkú, komplex szerepet, ha erre is nemet mondasz, akkor vége a haverságunknak”. Az igazat megvallva, sokat nyomott a latban, hogy van érintettségem a fogyatékossággal élőkkel kapcsolatban. Évek óta védnöke vagyok egy szervezetnek, amely mozgás- és látássérült, autista, beteg gyerekek álmait váltja valóra. Évente 6–7 ezer srácot utaztatunk a francia légierő gépein, hogy olyan élményekben legyen részük, amilyenekhez másként nem jutnának hozzá. A szerepre készülve nagy segítségemre volt a párizsi Bouffes Parisiens színház akkori igazgatója, Dominique Dumont, aki elveszítette a látását, de továbbra is olyan lazán jár-kel a színházban, bot nélkül, mintha látna. Egy hónapig a párizsi vakvezetőkutya-képzőbe jártam, ahol felfedeztem, hogy a születésüktől fogva vakok teljesen más mozgáskoordinációval, érzékeléssel rendelkeznek, mint akik később veszítik el a látásukat. Óvatosabban, megfontoltabban mozognak.

MN: Franciaország-szerte újra szigorítják a járványügyi szabályokat. Milyen a helyzet most Párizsban forgatások, filmezés szempontjából?

JG: A multiplex mozik megnyitottak, inkább a független mozikat sújtotta a járvány, több közülük végleg lehúzta a redőnyt. Ami a filmes szakma gyakorlati részét illeti, talán soha nem volt annyi felkérésem, mint manapság. Nagyon erős vágy van a filmcsinálókban, a tévécsatornákban a visszatérésre.

MN: Miért távolodott el az utóbbi években a vígjátékoktól?

JG: Az igazság az, hogy elég ambiciózus vagyok. Nekiláttam egy forgatókönyv megírásának, filmterveket fejlesztek, Nicolas Benamou-val is vannak közös terveink, akivel egy jó kis akcióvígjátékot forgattam pár éve. Kinőttem már a Tutira kamuzunk- vagy A tökös, a török, az őr meg a nő-féle ökörködésekből azzal együtt, hogy a szívemhez nőttek. Sok kis izgága, zakkant figura.

MN: A kolosszális bukások közé sorolja Jean-Jacques Annaud fantasy-komédiáját, a Minor őfelségét?

JG: Szó se róla, Jean-Jacques barátom éktelenül nagyot bukott vele. Hiába vigasztaltam, hogy nekem meg ez a film nyújtotta életem legszebb forgatási élményét. Remek móka volt a sárban dagonyázni, disznó módra röfögni, irdatlan, állati külsővel mutatkozni.

MN: A kortárs spanyol filmmel milyen a kapcsolata?

JG: Több próbálkozásom volt a spanyol mozival, s belefért jó néhány dugába dőlt filmterv is. Utoljára a 2000-es évek hoztak említésre méltó feladatokat, különösen két valós történetet feldolgozó film. Carlos Saurával forgattam A hetedik napont, egy több évtizeden át húzódó családi vendetta történetét, ami a 90-es években esett meg, és a Puerto Hurracó-i mészárlás néven vált hírhedtté. Izgalmas volt annak az oknyomozó újságírónak a bőrébe bújni a Gal című politikai krimiben, aki egy kollégájával felgöngyölítette az ETA ellen fellépő, kormányzati politikusok által pénzelt paramilitáris csoport működését. De tavaly leforgattam az első kínai filmemet Tony Leung oldalán. Leo Zhang The Hunting című akció­thrillerében Párizstól Sanghajig egy pénzszállítmányt üldözünk.

MN: Úgy hírlik, az extrém sportok szerelmese. A filmezés nem nyújt elég adrenalint?

JG: Az életemnek csak tíz százalékát teszi ki a színészi hivatásom. A motoros siklóernyőzéstől a repülésen át a kite szörfig sokféle sportot űzök. Élvezem a szabadságot, Franciaország gyönyörű és fenséges tájait.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.