Film

Papa a tükör előtt

Lóth Balázs: Pesti balhé

  • SzSz
  • 2020. szeptember 6.

Mikrofilm

Az elmúlt évtized egyik lehetetlen küldetése volt a magyar műfaji filmek moziba csempészése. Itt, ahol a vígjátékon kívül szinte minden hazai próbálkozás alacsony nézettségre van ítélve, derekas vállalásnak ígérkezett, ám többé-kevésbé sikerült – még ha a nézők nem is mindig kaptak rá a dologra. A Pesti balhé az akciómozit kívánja meghonosítani, a siker érdekében pedig sorstársaihoz hasonlóan szintén a vígjáték felől közelít – ám sem ilyen, sem olyan minőségében nem képes felnőni a feladathoz.

Pedig annyira jól kezdődik: gyerektábor a 90-es évek elején, és egy csapat fiatal, akik bátran elindulhatnának a Stranger Things castingján is. Épp egy farokkal elrondított rajzot szeretnének kilopni tanáruk házából, de ez csak egy a számtalan csínyük közül. Ezúttal azonban lebuknak, egyikük javítóintézetbe kerül, a banda pedig szétszéled. Kár, hogy gyakorlatilag ezzel az első, nosztalgiabombának szánt akcióval a film el is lövi minden patronját. A gyerekszereplők nem játsszák túl a figurájukat, igaz, helyzeti előnyük is van: egy indiánnak öltözött suhancon jót mosolygunk, de ugyanez felnőttként kevésbé vicces, még akkor is, ha Szabó Simon adja elő. A képek hangulatosak, a balhé rendben van, és még az érzelmi törést is átérezzük. A bájos főcímet látva így némi joggal remélhetjük: akik még erre is ügyeltek, biztos rengeteg energiát raktak a film fontosabb elemeibe is.

Néhány évtizeddel később viszont már semmi sem ugyanaz: a csipet-csapat agyának számító Marcell pofátlanul gazdag, ám boldogtalan és kiégett építész, a többiek pedig finoman szólva is csak csodabogár lúzerek, abból a fajtából, amelyik nem is akar betagozódni a társadalomba. Ezt a csak filmekből ismerős dacot sikerül is szerethetőként eladniuk, ami elsősorban az egyetlen lány tagnak, Petrik Andreának, valamint a bukott színészt alakító Inotay Ákosnak köszönhető – utóbbi másodmagával a forgatókönyvet is jegyzi.

A Pesti balhé leggyengébb pontja a szkript: sugárzik róla, hogy az íróknak semmi másuk nem volt a filmismertetőkben ellőtt kétsoros leíráson túl. Ez valahogy így hangzik: a gyerekkori barátok felnőttként ismét összejönnek, egy tragikus esemény után pedig úgy döntenek, elkövetik az „évszázad balhéját”: belopják egyik társuk festményét a nagy budapesti műkincsárverésre. Mindez a liftben előadott, 60 másodperces elevator pitch-nek még oké, de másfél órás moziként már számtalan kérdést felvet. Miért akar egy sikeres építész újra összeállni gyerekkori barátaival; mi szükség sznob műnemértőkre, amikor ő is a társadalom krémjébe tartozik; hol bujkálnak a rendőrök; miért még mindig Picasso képviseli a festészet csúcsát a filmekben; hány rejtett bejárata lehet egy pesti luxusszállodának; a világ egyik legértékesebb képét tényleg csak két szerencsétlen múzeumi alkalmazott felügyeli? A Pesti balhé egyik felvetésre sem tud megnyugtató választ adni, az eseményeket a legtöbb esetben az írók homlokáról legördülő izzadságcseppek pörgetik tovább. A filmet igyekeztek magyar Másnaposokként és Ocean’s 11-ként is eladni, a végeredményen ezek ugyanúgy nem látszanak, ahogy Guy Ritchie hatása sem, akinek pedig húsz éve kitörölhetetlenül ott a kézjegye minden második lopást, betörést és balhét tematizáló filmen.

Lóth Balázs művét látva értékelhetjük igazán az egy kaptafára készült tengerentúli akciókat: lehet, hogy ugyanazokból a sablonokból építkeznek, ám a legalapvetőbb motivációk és fordulatok rendben vannak bennük, s az esetek többségében nem akadunk fenn azon, miért kell például a film háromnegyedénél mindennek és mindenkinek összeomlania – azért, mert ezt írja elő a forgatókönyvírói kiskáté. A Pesti balhéban azonban ezek az alapvetőnek tekinthető megoldások is mind nyögvenyelősek, a jelenetek csikorogva követik egymást, sehol sincs egy emlékezetes epizód vagy meglepő fordulat. Van viszont gyakorlatilag minden, amire számítunk, de soha nem vágytunk rá: tökönrúgás, hasraesés, melegekkel, kövérekkel, akcentusokkal való viccelődés. A poénok közül néha pont azok működnek, amelyek mintha véletlenül kerültek volna a filmbe: a nagy durranás előtti beszólás, vagy a két fontos jelenet közötti átvezetőben ellőtt egysoros. Azokon a részeken azonban, ahol a hasunkat kellene fognunk, a legtöbb esetben csak kényelmetlenül fészkelődünk a székünkben. Ott van például a szigorú, elnyomó apa esete. A figura nem több egy karikatúránál, de Hegedűs D. Géza nemcsak kihozza belőle a maximumot, hanem egyenesen lubickol a szerepben; egészen addig, míg a film be nem küldi őt a fürdőszobába, hogy egy nappal fia temetése után fejhallgatóval a fején elkezdje rettenetesen dicsérni magát a tükörben, amíg a háta mögött be nem törnek a házába…

Az elmúlt néhány évtizedben túl sokszor írták már le magyar filmekről, hogy „ebben több volt”, meg hogy „legalább a szándékot értékeljük”; a Vajna-korszak érdeme, hogy a forgatókönyv-fókuszú filmfejlesztés miatt az ebben az időszakban készült mozik többségének legalább az alapjai rendben voltak. A Pesti balhé ugyan jobb film Sas Tamás örökbecsűinél, mégis a magyar vígjátékoknak ezt a sötét korszakát juttatja eszünkbe.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.