Interjú

„Nem ellenkezel”

Guy Pearce színész  

Mikrofilm

Amióta eljátszotta a James Ellroy regényéből készült Szigorúan bizalmasban a karrierista Ed Exley nyomozót, Hollywood folyamatosan foglalkoztatja. Az HBO új sorozatában, az Easttowni rejtélyekben ismét Kate Winslettel játszik. A brit-ausztrál művészt egy Zoom-kerekasztal keretei közt kérdezhettük.

Magyar Narancs: Majdnem negyedszázad telt el a Szigorúan bizalmas óta. Mik voltak a nagy színészi fordulópontjai ennek az időszaknak?

Guy Pearce: A Mementó mindenképpen áttörés volt, és nemcsak számomra, hanem a filmipar számára is. Míg a Szigorúan bizalmasról azt mondják, hogy a műfajának egyik utolsó képviselője volt, addig a Mementóról úgy beszélnek, mint ami elindított valamit. Ebből a szempontból is izgalmas volt mindkettőben benne lenni. Persze korábban is születtek filmek, amelyek az időkezeléssel játszottak, de ahogy Christopher Nolan csinálta, az valami új és innovatív volt. Chris azóta is csupa olyasmit tett le az asztalra, ami ösztönzőleg hat a filmkészítőkre. A vele folytatott munka nagy fordulópontot jelentett nekem. Elolvastam a forgatókönyvét, s felőlem másnap máris kezdhettünk volna, minden ott volt az oldalakon, amit tudnom kellett. Ilyen helyzetekben mindig jobban megy a játék, mint amikor sokat kell agyalnom egy figurán.

 
Fotó: HBO

MN: Más emlékezetes pillanatok?

GP: 2004-ben szerepeltem Az ajánlat című, Ausztráliában játszódó westernben: Nick Cave írta és John Hillcoat rendezte. A filmjeim közül ez az egyik kedvencem. És amilyen szerencsém volt, két olyan filmben is szerepeltem – A bombák földjében és A király beszédében – amelyek egymás után elnyerték a legjobb film Oscarját. Ezek mind emlékezetes pillanatok voltak. De mondhatom A jóslatot, a Hullócsillagot vagy a Houdini, a halál mágusát is. És hát Ridley Scott-tal dolgozni, méghozzá kétszer, a Prometheusban és az Alien: Covenantban! Az Easttowni rejtélyekben pedig Kate Winslettel dolgozhattam újra, 2010-ben a Mildred Pierce-t csináltuk együtt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.