Nem is látjuk, mégis félünk tőle – 4 cápás film, amit érdemes megnézni

  • Gera Márton
  • 2018. augusztus 7.

Mikrofilm

Steven Spielbergen túl is van élet.

Nehéz jó cápás filmet találni. Steven Spielberg klasszikusához persze mindig vissza lehet nyúlni, az horror a javából, de ha valaki ezen túl keres nézhető darabot, meg van lőve. Az Asylum és a Syfy's hosszú évek óta ontja magából a teljesen érdektelen, röhejes filmeket, amilyen például a Sharknado-sorozat, vagy a Kétfejű cápa, ám ezeknek az előzetesét is elég megnézni, hogy elmenjen a kedvünk a cápás kalandoktól. Vagy hogy ismét visszatérjünk A cápához.

A héten Jason Statham próbál leszámolni egy őscápával a Megben, ennek kapcsán válogattuk össze a vállalható cápás filmeket. Nincs túl sok belőlük, és többségükbe bele is lehet kötni, de ezek mindegyike képes arra, amit egy cápás filmtől várunk: a zsigeri ijesztgetésre.

Nyílt tengeren (2003)

A Nyílt tengeren elsőre olyan, mintha egy rossz minőségű home videót vittek volna vászonra, amelyben nem gyerekek szaladgálnak a kertben, hanem férfi és nő próbál túlélni a tengeren. Chris Kentis filmjéről süt az amatőrség: a kamera olykor indokolatlanul pásztázza az eget, a dialógusokat gyakran érteni sem lehet, mégis van itt valami, ami a képernyő előtt tartja a nézőt. Bármennyire is gagyinak hat ez a mindössze hetvenöt perces kaland, Kentis tud feszültséget teremteni. Tudja, hogy a cápákat nem kell 0–24-ben mutogatni, elég, ha csak párszor látjuk őket, és már rettegünk is. Közben pedig ott motoszkál bennünk, hogy amit látunk, valóban megtörtént, 1998-ban Tom és Eileen Lonergan a Nagy-korallzátony mellett vesztette életét, miután a búvárkodás után nem érték el a szárazföld felé tartó hajót, és a tengeren ragadtak.

Open Water (2003) Official Trailer #1 - Thriller Movie

Subscribe to TRAILERS: http://bit.ly/sxaw6h Subscribe to COMING SOON: http://bit.ly/H2vZUn Subscribe to CLASSIC TRAILERS: http://bit.ly/1u43jDe Like us on FACEBOOK: http://goo.gl/dHs73 Follow us on TWITTER: http://bit.ly/1ghOWmt Open Water (2003) Official Trailer #1 - Thriller Movie Based on the true story of two scuba divers accidentally stranded in shark infested waters after their tour boat has left.

A zátony (2016)

Faék egyszerűségű film a 2016-os A zátony, de hát a legtöbb cápás filmre ez szintén elmondható. A Liam Neeson-filmekben utazó Jaume Collet-Serra rendezésének egyszerűsége abban áll, hogy az amerikai lány a Mexikói öböl egy aprócska zátonyán reked, miközben ott úszkál körülötte a cápa, és hát ezt a helyzetet meg kell oldani valahogy. Ha túltesszük magunkat a butácska forgatókönyvön, egy szépen fényképezett thrillert izgulhatunk végig, melyben Blake Lively elég jól hozza a rettegő, de elszánt turistát.

via GIPHY

Ahol a cápa az úr (1969)

Nehéz elhinni, de Spielberg filmje előtt is készült cápás mozi, ráadásul nem is egy gyenge darab. Az Ahol a cápa az úr címe nem hazudik, ebben a filmben Burt Reynolds megy le a tenger fenékre, hogy hajóroncsot kutasson, de oda merészkedik, ahol a cápák az urak. Nem horror ez, hanem vérbeli kalandfilm némi szerelmi szállal, viszont az Ahol a cápa az úr legalább nem csinálja azt, amit A cápa utáni epigonok: nem akarja bődületes baromságokkal (áruházban falatozó cápák, repülő cápák, kétfejű cápák) emelni a tétet, inkább megelégszik azzal, hogy összeereszti a karaktereit, akiknek nem is a cápákkal lesz a legnehezebb dolguk.

Shark (1969) Trailer

Here's the trailer for the 1969 film Shark.

A cápa (1975)

1975-ben készült, viszont azóta sem csináltak jobb cápás filmet a földön. Olyan A cápa, mint egy Hitchcock-film, csak itt nem a madaraktól, hanem a cápától kell félni. De Spielberg már több mint negyven éve tudta, hogy nem kell a cápát megmutatni, nem akkor lesz ijesztő a film, ha látjuk, mitől kell félni. Ennek megfelelően a film első felében nem is látjuk az állatot, csak azt, hogy éppen gyilkolt. Látjuk viszont az embereket, a rettegő rendőrfőnököt, a simlis polgármestert, Spielberg ugyanis társadalomrajzot is ad, kicsivel több mint két órában festi meg a tengerparti kisvárost és annak lakóit. És A cápa nem öregszik, a vágások ma is megállják a helyüket, John Williams zenéje pedig ugyanolyan borzongató, mint amikor először hallottuk.

Nagyobb hajó kéne - Cápa (4/10) Film KLIP (1975) HD

Cápa (1975) rendező: Steven Spielberg író: Peter Benchley zeneszerző: John Williams szereplő(k): Roy Scheider (Martin Brody) Robert Shaw (Quint) Richard Dreyfuss (Matt Hooper) Megmutatkozik a cápa, és Brody rájön hogy ide bizony egy nagyobb hajó kéne. Facebook: https://www.facebook.com/filmmaniac Email: filmklubhungary [at] gmail [dot] com

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.