Megtaláltuk az év legrosszabb filmjét, ami egyben Jim Carrey pályájának mélypontja

  • Gera Márton
  • 2018. augusztus 6.

Mikrofilm

A Dark Crimes egy olyan krimi, amely nincs tisztában a műfaj szabályaival.

Az elmúlt évek azt mutatták, hogy Jim Carrey karrierjének leáldozott. És mintha ő is belátta volna ezt: alig vállalt szerepeket, még a barátnője halála előtt visszatért ugyan a Dumb és Dumber folytatására, de abban semmi köszönet nem volt. Ezért is érthetetlen, miért mondott igent a Dark Crimes című filmre, ami pont olyan lett, mint amivel örökre zárójelbe lehet tenni a szebb napokat is megélt színész pályáját.

A filmet itthon be sem mutatták, de külföldön se sikerült könnyebb utat bejárnia: forgalmazót alig találtak a kriminek, ami eredetileg a hasonlóan jellegtelen True Crimes címen futott, aztán ezt valamiért megváltoztatták, és lett belőle Dark Crimes. Etőől azonban még az maradt, ami: egy óriási katyvasz, ami semmit nem valósít meg az ígéreteiből. Pedig előzetesen úgy tűnik, hogy készült egy valós eseményeken alapuló krimi, amelyben nyomozó és vádlott vívja a maga harcát, háttérnek meg ott van a kicsit poros, kicsit sötét Lengyelország. A stáb valóban eljött Európába forgatni, ám ezen túl már semmit nem tettek azért, hogy értékelhető alkotás szülessen.

Dark Crimes Trailer #1 (2018) | Movieclips Trailers

Check out the official Dark Crimes trailer starring Jim Carrey! Let us know what you think in the comments below. ► Buy Tickets to Dark Crimes: https://www.fandango.com/dark-crimes-210525/movie-overview?cmp=MCYT_YouTube_Desc US Release Date: May 11, 2018 Starring: Jim Carrey, Charlotte Gainsbourg, Marton Csokas Directed By: Alexandros Avranas Synopsis: A murder investigation of a slain businessman turns to clues found in an author's book about an eerily similar crime.

Egy krimi legtöbbször akkor erős, ha nem értjük, mi miért történik, mozaikokból próbáljuk összerakni az ügyet, és éppen olyan helyzetben vagyunk, mint a nyomozó: úgy érezzük, nincs semmiféle rendszer. Annyi kivehető, hogy ilyesféle szeretne lenni a Dark Crimes, viszont odáig sem jut el, hogy épkézláb alaphelyzetet állítson fel, ahonnan lehet építkezni, ahonnan el lehet kezdeni mesélni. Alexandros Avranas filmjének azonban, úgy tűnik, nincs is mit mesélnie: úgy nézzük a Dark Crimest, hogy nem tudjuk, mi történt, mi is az a bűneset, ami miatt fel kellene húznunk magunkat. Annyit kapunk mindössze, hogy a komor és lefokozott nyomozó valamiért egy írót kezd el vádolni gyilkossággal, mert a könyve túlságosan hasonlít egy megtörtént esetre. Ha ez némileg zavarosnak hat, nem meglepő, a Dark Crimes tényleg zavaros: nem derül ki belőle például, miért fontos ez az ügy, és miért kerül a képbe az író azon túl, hogy a pulcsiban és ronda zakóban mászkáló Tadek nyomozó őt találja gyanúsnak. Csupán az egyértelmű, hogy zsaru és vádlott vívja a maga harcát, elsősorban rendőrségi kihallgatószobák falai között.

false

Ezt persze profin is meg lehetett volna csinálni, előkép legalábbis rengeteg volt, kezdve Raszkolnyikov és Porfirij párharcával, de nem kell ilyen régre visszamenni, ott van például Anthony Hopkins és az ügyész harca a Törésben. A Dark Crimes más utat választ, de ez az út jószerivel csak klisékkel van kikövezve. Az író mond valami közhelyet a nyomozónak, a nyomozó idegesen válaszol, mire az író ad egy elfogadható magyarázatot. Ehhez társulnak zavaros életigazságok és különös nézések, amelyeken alatt azt kell érteni, hogy az író cinikusan bámul a nyomozó szemébe, a nyomozó meg mogorván bámul vissza.

Aki bátor, és valahogy eljut a stáblistáig, gazdagabb lesz egy tanulsággal: hiába ment el Jim Carrey Lengyelországba, hiába mozog együtt a kamera előtt a legtöbbször isteni Charlotte Gainsbourggal, ő már nem az a szerethető ripacs, akiért a Truman Show-t vagy az Ember a Holdont nézve rajongani lehetett. Mászkál a képernyőn a szakállával, a karakterfejlődésre magasra tesz, és teljesítménye kimerül abban, hogy feszülten bámul a semmibe vagy az író szemébe (Marton Csokas). Valószínűleg kicsit hosszabbra kellett volna nyújtani ezt az alkotói szabadságot, és kihagyni a Dark Crimest, Jim Carrey és mi is jobban jártunk volna.

A Dark Crimes megtekinthető a legtöbb streaming szolgáltató felületén.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.