Nicolas Cage baltával, csákánnyal irtaná a saját gyerekeit

  • narancs.hu
  • 2017. december 29.

Mikrofilm

Valami hiányzott az idei karácsonyból, valami, amire nem igazán találtunk szavakat. Kevés mák volt a bejgliben? Kevés szeretet a fa körül? Kevés év végi megbecsülés a pénzes borítékban? Nem, nem és nem: csak most jöttünk rá, mi hiányzott, mi okozta ezt a minden dolgok mélyén makacsul megbújó apró, de múlni nem akaró sajgást:

Nicolas Cage okozta.

false

Pontosabban az Oscar-díjas színész hiánya.

Persze ott vannak nekünk Nic friss filmjei, A sötétség kapui, a Bosszú szeretetből, a Bátrak háborúja meg A becsület lovagjai, de az a valami, az a semmi máshoz nem fogható érzés, amit csak egy új Cage-film jelenthet, amelyben a színész a rá jellemző kitartással ragaszkodik a karakterformálás mélyről jövő, unortodox módjaihoz, az fájóan hiányzott.

Ma reggel azonban felcsillant a remény, mert arra ébredtünk, hogy kijött a legújabb Nicolas Cage-film előzetese, melyben van minden – elsősorban csákány és véres ing –, amiért a posztszínészettel, ezzel a színészet utáni állapottal kísérletező művészt szeretjük:

A Mom and Dad című filmben az amerikai szülők tömegeit leküzdhetetlen vágy keríti hatalmába, hogy minden sérelmüket megtorolják a gyermekeiken. Ekkor kerülnek elő a kerti szerszámok.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.