Film

Nyelvében él

Schwechtje Mihály: Remélem legközelebb sikerül meghalnod :)

  • Szabó Ádám
  • 2018. október 20.

Mikrofilm

Az első magyar tinithriller – hirdeti magáról a film, ezzel pedig mindenféle, rá egyáltalán nem jellemző asszociációt idéz elő az egyszeri néző fejében.

Tinikről a filmvásznon minimum a kilencvenes-kétezres évek óta képtelenség korai magömlés és az ajtón rosszkor, kopogás nélkül belépő szülők nélkül beszélni; a magukat a fiatalokra pozicionáló magyar filmek pedig még egy jó ideig hurcolják magukkal az Álom.net keresztjét. A Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) (RLSM) pont azért tökéletes ezen átok megtörésére, mert nem akar sem görcsösen megfelelni a tinifilmek kliséinek, sem erőltetetten szembemenni azokkal. Egyszerűen őszintén beszél arról a korról, amelyik – ha épp benne járunk – életünk leghosszabb szakaszának tűnik, és a bölcsebbnek tartott felnőttek is legfeljebb annyit tudnak elmondani róla megnyugtatásul, hogy egyszer majdcsak elmúlik.

Schwechtje Mihály több rövidfilm, valamint a Terápia című sorozat után forgatta le első játékfilmjét – a Filmalap támogatása nélkül. Mint egy interjúban elmondta, számára a kamaszkor nem csupán egy életszakasz, hanem látlelet arról, mi vár ránk a jövőben. A közösségi média által atomizált társadalom, a fiatalok körében elharapózó erőszakhullám, a bullying, a megbélyegzés és a tinédzserkori öngyilkosság korunk legforróbb témái közé tartoznak, és úgy néz ki, erre lassan a kortárs alkotók is felkapják a fejüket: a Dear Evan Hansen című Broadway-darab tavaly nyert Tony-díjat, a 13 reasons why című televíziós sorozat pedig épp második évadával igyekszik lerombolni azt, amit az elsővel felépített. A RLSM az ezekben megjelenített problémákat helyezi magyar környezetbe – talán ezért is tűnik lehangolóbbnak és sötétebbnek a végeredménye. Főhősei gimnazisták, akik működő családmodell hiányában kénytelenek máshol példaképeket keresni maguknak: Eszter a mangák megszállottjaként belezúg az irodalomtanárába, mert az elfogadja őt olyannak, amilyen; Péter pedig megpróbál ehhez a tanárhoz hasonlítani, mert látja, hogy az bejön titkos szerelmének, Eszternek. Nemcsak ők, de kortársaik és szüleik is képtelenek a problémáikat megbeszélni a másikkal, úgy élnek együtt, hogy egy világ választja el őket egymástól. Amikor a bálványozott tanár otthagyja a gimnáziumot, egyszerre minden megváltozik, és mindketten kénytelenek szembesülni korosztályuk legsablonosabb, de attól nem kevésbé valódi nehézségeivel: hogyan feleljenek meg az osztálytársaik, szüleik és még ki tudja, ki mindenki elvárásainak.

Szerencsére a film nem próbál amerikai elődeire hasonlítani, és túlzottan optimista, művészieskedő, ne adj’ isten trendi lenni – vagy legalábbis nem jobban, mint egy csepeli gimnázium lyukasórája. És pont ettől válik valódivá. Itt nincsenek a menzán élesen elkülönülő szubkultúrák, csak diákok, akik még mindig magukat keresik. Vannak, akik okosabbak, mások testileg fejlettebbek, esetleg sportosabbak, de mind ugyanarra vágynak: szeretetre és elfogadásra. Ez az a korosztály, ahol egy pillanat alatt válik barátnőből ellenséggé az ember, üldözöttből pedig üldözővé – vékony a határ, amit az internet csak tovább kurtított. Péter történetszála bizonyítja leginkább, hogy a jó és a rossz diák fogalma legalább annyira idejétmúlt, mint a világot jobboldalra-baloldalra felosztó politikai felfogás. Vajda Kristóf remekül hozza a megzavarodott, elnyomott kisfiút, aki ha egy pillanatra mégis fölénybe kerül valakivel szemben, frusztráltságában azonnal él is a lehetőséggel. Ő is áldozat csupán, ahogy a főszereplő Eszter is. Vele ráadásul jóval kevésbé volt kegyes a forgatókönyv: egyszerű, a szinopszisban bemutatott lila hajú, mangarajongó lány marad egészen addig, míg áldozattá nem válik; Herr Szilvia alakításában mégis megtelik élettel a figura, s képes elvinni a hátán a filmet.

A címbéli komment legalább annyira hátborzongatóan hangzik, mint azok az egyre gyakoribb hírek, hogy tizenéves fiatalok dobják el maguktól azt az életet, amibe még alig kóstoltak bele.
A RLSM néhol kicsit egyenetlen, de a szereplők nyelvén szólva mutatja be, hogyan történhet mindez. Nem nagyon akad magyar film, mely ezen a nyelven valaha is jobban beszélt volna.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.