Film

Nyelvében él

Schwechtje Mihály: Remélem legközelebb sikerül meghalnod :)

  • Szabó Ádám
  • 2018. október 20.

Mikrofilm

Az első magyar tinithriller – hirdeti magáról a film, ezzel pedig mindenféle, rá egyáltalán nem jellemző asszociációt idéz elő az egyszeri néző fejében.

Tinikről a filmvásznon minimum a kilencvenes-kétezres évek óta képtelenség korai magömlés és az ajtón rosszkor, kopogás nélkül belépő szülők nélkül beszélni; a magukat a fiatalokra pozicionáló magyar filmek pedig még egy jó ideig hurcolják magukkal az Álom.net keresztjét. A Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) (RLSM) pont azért tökéletes ezen átok megtörésére, mert nem akar sem görcsösen megfelelni a tinifilmek kliséinek, sem erőltetetten szembemenni azokkal. Egyszerűen őszintén beszél arról a korról, amelyik – ha épp benne járunk – életünk leghosszabb szakaszának tűnik, és a bölcsebbnek tartott felnőttek is legfeljebb annyit tudnak elmondani róla megnyugtatásul, hogy egyszer majdcsak elmúlik.

Schwechtje Mihály több rövidfilm, valamint a Terápia című sorozat után forgatta le első játékfilmjét – a Filmalap támogatása nélkül. Mint egy interjúban elmondta, számára a kamaszkor nem csupán egy életszakasz, hanem látlelet arról, mi vár ránk a jövőben. A közösségi média által atomizált társadalom, a fiatalok körében elharapózó erőszakhullám, a bullying, a megbélyegzés és a tinédzserkori öngyilkosság korunk legforróbb témái közé tartoznak, és úgy néz ki, erre lassan a kortárs alkotók is felkapják a fejüket: a Dear Evan Hansen című Broadway-darab tavaly nyert Tony-díjat, a 13 reasons why című televíziós sorozat pedig épp második évadával igyekszik lerombolni azt, amit az elsővel felépített. A RLSM az ezekben megjelenített problémákat helyezi magyar környezetbe – talán ezért is tűnik lehangolóbbnak és sötétebbnek a végeredménye. Főhősei gimnazisták, akik működő családmodell hiányában kénytelenek máshol példaképeket keresni maguknak: Eszter a mangák megszállottjaként belezúg az irodalomtanárába, mert az elfogadja őt olyannak, amilyen; Péter pedig megpróbál ehhez a tanárhoz hasonlítani, mert látja, hogy az bejön titkos szerelmének, Eszternek. Nemcsak ők, de kortársaik és szüleik is képtelenek a problémáikat megbeszélni a másikkal, úgy élnek együtt, hogy egy világ választja el őket egymástól. Amikor a bálványozott tanár otthagyja a gimnáziumot, egyszerre minden megváltozik, és mindketten kénytelenek szembesülni korosztályuk legsablonosabb, de attól nem kevésbé valódi nehézségeivel: hogyan feleljenek meg az osztálytársaik, szüleik és még ki tudja, ki mindenki elvárásainak.

Szerencsére a film nem próbál amerikai elődeire hasonlítani, és túlzottan optimista, művészieskedő, ne adj’ isten trendi lenni – vagy legalábbis nem jobban, mint egy csepeli gimnázium lyukasórája. És pont ettől válik valódivá. Itt nincsenek a menzán élesen elkülönülő szubkultúrák, csak diákok, akik még mindig magukat keresik. Vannak, akik okosabbak, mások testileg fejlettebbek, esetleg sportosabbak, de mind ugyanarra vágynak: szeretetre és elfogadásra. Ez az a korosztály, ahol egy pillanat alatt válik barátnőből ellenséggé az ember, üldözöttből pedig üldözővé – vékony a határ, amit az internet csak tovább kurtított. Péter történetszála bizonyítja leginkább, hogy a jó és a rossz diák fogalma legalább annyira idejétmúlt, mint a világot jobboldalra-baloldalra felosztó politikai felfogás. Vajda Kristóf remekül hozza a megzavarodott, elnyomott kisfiút, aki ha egy pillanatra mégis fölénybe kerül valakivel szemben, frusztráltságában azonnal él is a lehetőséggel. Ő is áldozat csupán, ahogy a főszereplő Eszter is. Vele ráadásul jóval kevésbé volt kegyes a forgatókönyv: egyszerű, a szinopszisban bemutatott lila hajú, mangarajongó lány marad egészen addig, míg áldozattá nem válik; Herr Szilvia alakításában mégis megtelik élettel a figura, s képes elvinni a hátán a filmet.

A címbéli komment legalább annyira hátborzongatóan hangzik, mint azok az egyre gyakoribb hírek, hogy tizenéves fiatalok dobják el maguktól azt az életet, amibe még alig kóstoltak bele.
A RLSM néhol kicsit egyenetlen, de a szereplők nyelvén szólva mutatja be, hogyan történhet mindez. Nem nagyon akad magyar film, mely ezen a nyelven valaha is jobban beszélt volna.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.