Odáig vannak a Sátántangóért a művészfilmes Netflixen

  • narancs.hu
  • 2022. január 18.

Mikrofilm

Tarr Béla négy filmjével is ott van az oldal toplistáján, de feltűnik neve a 100 legnagyobb rendező között is.

A Mubi nevű streamingszolgáltató olyan, mint egy ízléses művészmozi, egy filmrajongó felhasználó és a Netflix keveréke: az oldalon apró függetlenektől a legismertebb auteurök alkotásáig, a klasszikusoktól az ismeretlen gyöngyszemekig széles a kínálat, de minden film csak 30 napig elérhető. Naponta új mozi válik elérhetővé, nincs reklám, a tartalmakat pedig akár le is tölthetjük – mindez havi 9,99 euró, de diákoknak kedvezmény jár, hét napig pedig ingyen kipróbálható a szolgáltatás. Jelenleg épp elérhető Kieslowski Befejezés nélkülje, Chaplin A diktátora és Modern időkje, Wong Kar Wai 2046 című mozija, vagy épp A legboldogabb lány a világon Radu Jude-től. A streaming itthonról is elérhető, a filmek többsége eredeti nyelven nézhető, akár angol vagy német felirattal.

Talán ennyiből is látszik, hogy a Mubi az ínyenc filmkedvelők és hardcore filmrajongók egyik kedvence, nem csoda tehát, hogy az oldal felhasználói odáig vannak Tarr Béla filmjeiért. A platform hetente frissülő, a felhasználók szavazatai alapján összeállított top 1000-es listáján a Sátántangó a 65., a Werckmeister harmóniák a 93., A torinói ló a 200., a Kárhozat pedig a 676. helyen szerepel. Az első helyen A keresztapa található.

Az IMDb-hez hasonlóan lehetőség van személyes, ajánló jellegű listákat is létrehozni – ezek között akad olyan, amelyik az 5. helyre teszi a Sátántangót.

Egy másik, igen népszerű felhasználói lista minden idők 100 legnagyszerűbb rendezőinek alapműveit gyűjti össze: Tarr a fenti négy filmjével ott van a felsorolásban Rossellini és Truffaut művei mellett.

A Mubi azért is remek felület, mert a filmek alapadatai és stáblistái mellett összegyűjti az arról szóló legfontosabb kritikákat és elemzéseket, fesztiváldíjakat és elismeréseket, mi magunk is értékelhetjük a műveket, ráadásul az adatlap alján egy plusz filmajánlót is kapunk. Az oldal szerint például aki szereti a Sátántangót, az a Fanny és Alexanderral, a Csillagosok, katonákkal, vagy A nimfomániással sem lő mellé.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.