Visszhang: tévésorozat

Ők

  • SzSz
  • 2021. május 12.

Mikrofilm

Otthonos kertvárosi ház, a feljárón családi autó, a makulátlan zöld gyep körül jelzésértékű, apró kerítéssel; a szomszéd minden reggel ránk köszön, amint kiballagunk az újságért. Ez maga az Amerikai Álom – már ha a szomszédok fehérek, feketékkel pedig maximum a helyi áruházban találkozunk, ahol takarítóként serénykednek.

Sokáig úgy tűnt, hogy az Amerikai szépség után már nem érdemes tovább ostorozni a döglött lovat. Az Ők azonban egy másik oldalról mutatja be e hófehér lázálom bukását: 1916 és 1970 között afroamerikaiak milliói áramlottak a déli államokból a fejlettebb északkeleti és nyugati nagyvárosok környékére. Az antológiának tervezett sorozat első felvonásában egy ilyen famíliát ismerhetünk meg: Emoryék 1953-ban költöztek Észak-Karolinából Los Angeles külvárosába. A rabszolgaságot már csaknem száz éve eltörölték, a rasszizmus azonban az egész országot áthatja – főleg Comptont, ahol ők a második fekete család; ma már úgy ismerjük a helyet, mint az ország egyik legveszélyesebb városa és a nyugati parti hiphop bölcsője. De a főhősöknek még csak a múlt tragédiáival és a szomszédaik egyre durvább zaklatásával kell megbirkózniuk. A rasszizmus = szellem/ördög/kísértet kártyát a közelmúltban sokan kijátszották már – mérsékelt változatossággal. Little Marvin sorozatába azonban a pislákoló villanykörték, fel-, majd eltűnő árnyak és megmagyarázhatatlan jelenségek úgy kellenek, mint lakótelep mellé a szemétlerakó. Az Ők akkor a leghatásosabb és legrémisztőbb, amikor főhősei nagyon is valóságos élettapasztalatait mutatja be.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.