Okkult horrortól a gépeltérítésig – jön a 17. Koreai Filmfesztivál

  • narancs.hu
  • 2024. október 8.

Mikrofilm

Október 11-18. között 23 friss dél-koreai filmmel, köztük a legnagyobb mozisikerekkel, kísérleti filmekkel, valamint közönségtalálkozókkal várják az érdeklődőket a Koreai Filmfesztiválon. 

 

Az idei 17. Koreai Filmfesztivál nyitófilmje 2024 legnagyobb dél-koreai kasszasikere, az Exhuma lesz. Jang Jae-hyun okkult horrorját az idei Berlinalén mutatták be, azóta pedig sorra dönti a rekordokat az országon belül és nemzetközi szinten is: mindössze egy héttel a premierje után Dél-Koreában máris 2024 legtöbbet hozó hazai filmjévé vált, egy hónap alatt közel tízmillió jegyet adtak el rá, nemzetközi bevételei pedig máris a 100 milliót közelítik.

A szenzációra hamar felfigyelt a nyugati sajtó is: a Collider elemzésében arról ír, hogy a horror nemcsak hazájában számíthat sikerre, hiszen a mitológiával és okkult praktikákkal teli világépítése az amerikai nézőket is rabul ejthetik – a geomancia, azaz földjóslás, vagy a Grave’s Calling például olyan túlvilági módszerek, melyeket eddig kevés filmben láthattunk. Az Indiewire azt emeli ki, hogy a horrornak minden esélye megvan, hogy utolérje, vagy akár le is hagyja az Oscar-díjas Bong Joon-ho három legendás filmsikerét, a Snowpiercert, A gazdatestet, vagy akár az Élősködőket. Míg azonban Bong az egyik legismertebb koreai rendező, az Exhuma mögött álló Jang még közel sem számít ilyen jól csengő névnek: első filmje, a 2015-ös The Priest ugyan ötmillió eladott jegyével siker volt, és bekerült minden idők 75 legnagyobb bevételű koreai filmje közé, második próbálkozása, a 2019-es Svaha: The Sixth Finger nem volt képes megismételni ezt.

Az Exhuma egy különös sír feltárásáról szól, amely beláthatatlan veszélyeket hoz a világra. A főbb szerepekben számunkra is ismerős színészek tűnnek fel: Choi Min-sik-et az Oldboy-ban, Lee Do-hyunt pedig a közelmúlt olyan népszerű netflixes sorozataiban láthattuk, mint a Dicsőség, a Sweet Home vagy Az odaadó anya. A koreai horrorok az elmúlt években az ország filmiparának egyik legfőbb exportcikkévé váltak: a Vonat Busanba – Zombi expressz, , a Kokszongi sirató vagy a Peninsula: Holtak szigete csak néhány példa erre.

A filmfesztivál Friss szekciójába ezúttal is az aktuális koreai moziműsor legjobbjaiból válogattak a szervezők. Az itt szereplő filmek többsége olyan globális jelenségekkel foglalkozik, mint a szingliség, a hírhamisítás, a politikai játszmák és a transzgenerációs traumák. A tavalyi Cannes-i Filmfesztiválon bemutatott Pókháló például egy megszállott, de egyre elkeseredettebb rendező kálváriája, aki semmi mást nem szeretne, mint befejezni filmjét, ám a cenzorok beavatkozása, a színészek nyávogása és a producerek panaszai folyamatos kihívások elé állítják őt. A Szinglik Szöulban két magányos lélek egymásra találásának története; a Trollgyárban egy újságíró ered egy online manipulációval foglalkozó csapat nyomába; a Bekövetve pedig a 2004-es Lopakodó lelkeket idézve egy mások otthonába besurranó férfiról szól, aki gyilkossági ügybe keveredik.

Az Arcok szekció minden évben a koreai filmes világ kiemelkedő alkotóit mutatja be. Ezúttal Cho Hwa-sung dél-koreai látványtervező alkotásaiból láthatunk válogatást, aki a 90-es években kezdte a pályáját, mára pedig nemzetközi szinten is elismert szakemberré vált. Legismertebb munkája talán A bosszú asszonya című 2015-ös neo-noir, Park Chan-wook bosszú-trilógiájának záródarabja.

A fesztivál Cho három filmjét mutatja be: Az elnök gyilkosa egy 70-es években játszódó politikai dráma; Az utolsó koreai hercegnő Csoszun utolsó hercegnőjéről, Tokhjéről szól; míg a Hanszan: A sárkány ébredése az 1592-es japán támadásnak állít emléket. Utóbbi Kim Han-min történelmi trilógiájának második darabja – az első, az Admirális – Aki legyőzte Japánt minden idők egyik legsikeresebb koreai filmjévé vált 2014-ben. A látványtervező Cho személyesen is ellátogat Budapestre, október 13-án Az elnök gyilkosa vetítése után közönségtalálkozón vesz részt, majd mesterkurzusokat is tart egyetemi hallgatóknak.

A Fókusz szekció idén a környezetvédelemre koncentrál három dokumentumfilm segítségével. A gyertyánszil alatt egy An Szanghi nevű, állhatatos gazdát állít középpontba; a Menedék Kim Dzsonghóról, az állatorvosról szól, aki az ország első, vadakra szakosodott menhelyét szeretné létrehozni; az Óda a Szurához pedig a világ legnagyobb tengerparti gátját, a Szemangumot mutatja be, mely számos ritka madár otthonát védelmezi.

A kísérletezőbb filmekre specializálódott Extra szekcióban látható például A fiú az uszodából című, gyerekszerelemről szóló alkotás; az Asztal két főre című, egy evészavarban szenvedő lányt bemutató dokumentumfilm és a rövidfilmválogatás is, melyben dráma, vígjáték és kísérleti némafilm is nézhető.

A fesztivál zárófilmje az Eltérítve 1971 lesz. Kim Sung-han katasztrófa-filmdrámája a Korean Air F27-es utasszállító gépének 1971-es eltérítési kísérletét ülteti vászonra.

A filmeket eredeti nyelven, magyar és angol felirattal vetítik a Corvin moziban, október 11-18. között. Jegyek már kaphatóak online, a corvinmozi.hu-n és a mozi jegypénztárában. Bővebb információk a fesztivál honlapján és Facebook-eseményénél olvashatóak.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

A régi olaszos hangulat

Orbán Viktor elfoglalásról, visszafoglalásról beszélt Matteo Salvini pártjának buliján, miközben az általa vezetett ország éppen most szegényedik el. Kicsit elmorfondíroztunk azon, miről is van szó.