Minden téren elhasalt a Joker folytatása, de mitől bukott ekkorát?

Mikrofilm

Értetlenkedő nézők, homlokukat ráncoló kritikusok, üres széksorok kísérik a Joker: Kétszemélyes téboly mozis útját.

Mikor 2022 júniusában Todd Phillips egy vörös forgatókönyv-borítóval bejelentette, hogy folytatja a Jokert, valóságos extázis fogadta a hírt. Most, két évvel később azonban a hatalmas várakozásból hatalmas bukás lett – ebben a cikkben annak próbálunk utánajárni, mi vezetett ehhez.

A valószínűtlen siker

Todd Phillips rendezőt elsősorban olyan vígjátékairól ismerjük, mint a Sulihuligánok vagy a Másnaposok-sorozat, esetleg a Terhes társaság. Nincs abban semmi különös, ha egy idő után valakinek elege lesz a féktelen nevetésből és valami komolyabbra vágyik: Craig Mazin például azután készítette el az elmúlt évek egyik legjobb és legnagyobb hatású sorozatát, a Csernobilt, hogy a Horrorra akadva, vagy épp a Másnaposok néhány részének forgatókönyvén dolgozott. Hozzá hasonlóan Phillips is szerette volna megalkotni a saját magnum opusát, így talált rá Joker figurájára, akit valójában senkinek sem kell bemutatni: a világ egyik legismertebb képregényhősének legkedveltebb ellenfele, akit nem is olyan régen még Heath Ledger Oscart érő alakítása tett fel újra a filmes térképre.

A rendező végül 2016-ban vetette fel először a Warner Bros.-nak a Joker ötletét. Ekkor már túl volt egy komolyabb hangvételű, de azért még mindig a vígjátékkal kacérkodó filmen (Haverok fegyverben), és közben gőzerővel dübörgött a szuperhősláz, amelynél immár egy évtizede a rivális Marvel diktálta a tempót.

Phillipsnek ugyanúgy felkínáltak már korábban képregényfilmeket, mint a főszereplő Joaquin Phoenixnek, ám mindketten elutasították a dolgot. Arra vágytak ugyanis, hogy egy komolyabb hangvételű moziban ők maguk alkothassák meg a figurát, és ne egy már létező franchise-hoz csatlakozzanak. Ma már nehéz visszakövetni, kinek is jutott eszébe hamarabb a Joker, a színésznek vagy a rendezőnek – mindenesetre az a realista, két lábbal a földön álló, vagy inkább a mocsokban taposó megközelítés, amit a filmben láthatunk, kettejük közös ötleteléséből született meg.

Ehhez persze az is kellett, hogy a DC többször is sikertelenül próbálta utánozni a Marvel minden mindennel összefüggő univerzumépítését. A projekt iránt egy ideig Martin Scorsese is érdeklődött, majd mikor háttérbe vonult, a Warner igyekezett elérni, hogy legalább Leonardo DiCapriót benyomják a főszerepre. A film keletkezéstörténetének egyik legviccesebb alfejezete viszont az, hogy Jared Leto – aki az Öngyilkos osztagban egyszer már magára öltötte Joker szerepét – annyira berágott, hogy a neki ígért önálló film helyett egy új Joker érkezik új főszereplővel, hogy megpróbálta ellehetetleníteni a projektet, majd amikor mindez nem sikerült, kirúgta a saját ügynökét.

Végül Todd Phillips és Joaquin Phoenix kitartottak eredeti ötletük mellett és megszületett a Joker: egy képregényfilm, amelyben nincsenek csilli-villi díszletek, kártyavárként összedőlő épületek vagy repülő szuperhősök – csak egy mentálisan sérült, csalódott ember, akit ugyanúgy magára hagyott a rendszer, mint többmillió társát. A Bosszúállók-filmek helyett az alkotás inkább Scorsese olyan korai munkáit idézte, mint a Taxisofőr vagy A komédia királya.

Benne volt a pakliban, hogy a Joker az ekkor még hasító Marvel-filmek mellett a földbe áll, de nem így lett. A Warner végül 55 milliós büdzsét szavazott meg a mozira, ami egy képregényfilm esetén aprópénznek számít, majd ennek körülbelül kétszeresét költötték a marketingkampányra. A Joker végül zajos sikerrel mutatkozott be a Velencei Filmfesztiválon, ahol a fődíjat is elvitte – ám ekkor még mindig kérdés volt, hogy mit szólnak hozzá a nézők.

A bemutatót hatalmas kérdőjelek kísérték, sokan ugyanis az erőszak dicséretét látták a filmben, és hét évvel azután, hogy A sötét lovag – Felemelkedés egyik vetítésén a coloradói Aurorában egy 24 éves férfi fegyvert rántott és 12 embert megölt, 70-et pedig megsebesített, sokan attól tartottak, hasonló incidensek következhetnek be. Végül nem történt ilyen, Velence után pedig a Joker az egész világot bevette: világszinten több mint egymilliárd dollárt hozott, amely rekordnak számított a 18-as karikás filmek között (ezt épp idén döntötte meg a Deadpool & Rozsomák); 11 Oscar-díjra jelölték, köztük a Legjobb film és a Legjobb rendező kategóriában, Phoenix a Legjobb férfi főszereplők, Hildur Guðnadóttir pedig a Legjobb filmzene kategóriában győzött is.

Folytatás, de milyen?

Ekkora gigasiker után persze azonnal felvetődött a folytatás ötlete – annak ellenére hogy Phillips és Phoenix is egyetlen, egyszeri és egyedülálló filmként gondolt a Jokerre. Ennek ellenére a színész képtelen volt elengedni a szerepét: a bohóc figurája álmában kísértette, egy alkalommal pedig azt nyilatkozta, rengeteg lehetőséget lát még a karakterben. Végül a The Hollywood Reporter egy hónappal a film hivatalos bemutatója után már arról számolt be, hogy készül a folytatás – bár egy rivális filmes lap, a Deadline Hollywood még aznap cáfolta ezt az értesülést. A kedvező kritikai és nézői visszajelzések miatt mindenesetre hamar elkezdtek ötletelni a második részen – csak abban nem volt egyetértés, milyen irányba induljanak el.

Egy ponton komolyan felvetődött, hogy Broadway-darabban folytatnák Arthur Fleck sztoriját, ám a koronavírus-járvány – sajnos vagy szerencsére – elmosta ezt az ötletet. A musical műfaj azonban szöget ütött Phillips és Phoenix fejében: külön vonzotta őket, mennyire kockázatos manapság zenés-éneklős filmmel kijönni, különösen, ha azt fiatal férfiaknak szánják – ez ugyanis a képregényfilmek fő célközönsége. Azt érezték ugyanis, hogy ezzel is megkülönböztethetik a projektet a futószalagon készülő akciódús szuperhősfilmektől. Ha már Jokerről van szó, természetesen hamar felvetődött női partnere, azaz Harley Quinn neve is, akivel az elképzelésük szerint egyfajta „pszichotikus tangót” járna a karakter – mindez pedig még illene is Arthur Fleck egyre inkább megbomló tudatához.

Végül hivatalosan 2022 nyarán erősítették meg a folytatás tényét, ekkor derült fény a Folie á Deux címre is, amely magyarul Kétszemélyes téboly lett. Még abban az évben új főnököt kapott a DC filmes részlege, rendhagyó módon ráadásul nem egy producer, hanem egy nagyon is aktív filmes, James Gunn személyében, aki srögtön bejelentette, hogy vége az egyénieskedésnek, innentől fogva a rivális Marvelhez hasonlóan ő is szorosan a kezében tartja a készülő projekteket – erről ebben a cikkünkben számoltunk be. Ez alól kizárólag Todd Phillips Jokere és az ahhoz kísértetiesen hasonló, ugyancsak világsiker tarató, Matt Reeves-féle Batman kapott felmentést.

A Joker folytatása tehát továbbra is Phillips teljes kreatív felügyelete alatt készülhetett. Ő nemcsak azzal lepte meg a rajongókat, hogy jukebox-musicalnek bélyegezte a filmet, de mindenhol igyekezett hangsúlyozni, mennyire formabontó folytatásra készül. „Mi értelme csinálni bármit is, ha nem csinálod össze magad a félelemtől? A kockázatok függője vagyok. Amitől nem tudsz este aludni, amitől kihullik a hajad. Ez az izzadság az, ami előre hajt” – nyilatkozta a Variety-nek.

Harley Quinn szerepére felkérte Lady Gagát, a világ egyik legismertebb énekesét, aki színészként is többször bemutatkozott már, ám amit Phillips kért tőle, az még neki is szokatlan volt: nem a szokott módon kellett énekelnie, hanem sokszor direkt hamisan vagy elcsukló hangon. A Joker 2 ugyanis Phillips elgondolása szerint nem szokványos musical, ahol a karakterek egyszer csak ok nélkül dalolászni kezdenek: itt a zenés részek inkább csak dialógok, mivel azonban Arthur Flecknek nincs eszköze kifejezni az érzelmeit, hagymázas, elképzelt dalokban mondja el azokat. Mindez önmagában is elég szokatlan lenne – egy musical, ami direkt rosszul szól –, ám képregényfilmként még a szokottnál is furább. Ezzel Phillips is tisztában volt: vagy bejön a dobása, mint az első rész esetén, vagy megbukik. Ma már látjuk, hogy utóbbi történt.

Kétszemélyes tébolyból egyszerű borzalom

Az első rész sikere után a folytatásra Phillips immár blockbusterhez illő büdzsét, 200 millió dollárt kapott, melyhez tetemes marketinges költés is párosult. A szakírók szerint így a filmnek ahhoz is 450 milliót kellene összegyűjtenie, hogy egyáltalán nullszaldóra kijöjjön. Sokat elárul a film fogadtatásáról, hogy már ez is kérdőjeles – nemhogy az, sikerül-e megdöntenie az első rész egymilliárdos bevételét.

A film az elődjéhez hasonlóan a Velencei Filmfesztiválon mutatkozott be – és már az itteni fogadtatása is minimum ellentmondásos volt. A legtöbb kritikus ugyan dícsérte Phoenix és főleg Lady Gaga alakítását, de maga a film inkább felemás kritikákat kapott – nem volt meg tehát az a pozitív hájp, ami az első részt hozzásegítette az első kiugró bevételi eredményekhez.

A második, talán ennél is nagyobb csapást a CinemaScore jelentette. A 45 éve alapított cég skálája az egyik legismertebbnek és legmegbízhatóbbnak számít Hollywoodban. Ennek lényege, hogy az amerikai nagyvárosokban közvetlenül a vetítés után személyesen kérik ki a mozinézők véleményét, akik egy ötfokú skálán osztályozhatják, mit láttak – a film így egy iskolai osztályzáshoz hasonló végső értékelést kap (az Egyesült Államokban, A-tól F-ig értékelnek az iskolában, előbbi a mi ötösünknek, utóbbi az egyesünknek felel meg). A+, azaz csillagos ötös minősítést jellemzően a pénztáraknál legsikeresebb filmek, vagy épp az Oscarért eséllyel induló mozik kapják; a legrosszabb, F-es minősítést (azaz karót) eddig mindössze öt film gyűjtött össze (A doboz, Bogárűző, Darkness – A rettegés háza, a George Clooney-féle Solaris, Wolf Creek – A haláltúra), mindegyik orbitális bukta volt.

A Joker második része D CinemaScore-t, azaz mindössze kettest kapott, amely minden idők legalacsonyabb értékelése a képregényfilmes műfajban. Az előző negatív rekordot az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb beégése, a 2015-ös A fantasztikus négyes tartotta, de még az is C-, azaz hármas alát kapott. Ez azt jelenti, hogy a nézők egyenesen rühellik a Kétszemélyes tébolyt.

Hasonlóan állnak a filmhez a kritikusok is: míg a velencei premiert követően a film értékelése 48 százalékon állt a kritikákat összegző RottenTometoes oldalon, mára 33 százalékra csökkent – az oldal nemrég bevezetett nézői értékelése, a Popcornmeter pedig még ettől is alacsonyabb: 31 százalék. „A folytatás, amelyre semmi szükségünk nem volt. Phoenix és a dicsőséges Gaga csapdába esve vergődik egy örömtelen musicalben” – fogalmazott Pete Travers, az ABC News és a Rolling Stone ismert kritikusa. „Félkész, félszívű musical egy sztárral, aki tud énekelni (Lady Gaga Lee Quinzelként, azaz Harley Quinnként), és egy másikkal (Phoenix) aki nem tud vagy nem is akar” – írta New York Times. „A Jokernek volt mondanivalója, a Kétszemélyes téboly viszont úgy tűnik, csak összefüggéstelenül motyog magában” – áll a Toronto Star kritikájában.

A helyzet a bevételi oldalon sem túl fényes. A Joker 2 a bemutatója hétvégéjén 40 milliós eredményt ért el a tengerentúlon és 81 milliót azon kívül – ez pedig még az időközben lejjebb vitt elvárásokhoz képest is csalódás. Csak viszonyításképp: az első rész Amerikában ennek több mint duplájával, 96 millióval nyitott és meg sem állt 335 millióig, világszinten pedig egymilliárdig. Az máris látszik, hogy ez az eredmény a folytatás számára csak álom marad.

Phillips tehát hatalmasat kockáztatott, ám végül veszített – csak úgy, mint Francis Ford Coppola, aki ugyancsak valódi hazárdjátékot folytatott a Megalopolis című, évtizedek óta dédelgetett filmtervével, ám a közönség végül nem volt vevő a dologra. Arról, hogy a Kétszemélyes téboly és Coppola hiúsági projektje jó-e vagy megérdemli-e a sorsát, persze lehet vitatkozni – de azzal, hogy a hasonló, az átlagtól kissé bátrabb mozik sorban hasalnak el, végső soron a nézők veszítenek: a COVID és a sztrájkok után még mindig köhögő filmipar ugyanis ezzel csak még szürkébbé és még szabálykövetőbbé válik, a stúdiók pedig még annyit sem fognak kockáztatni, mint eddig.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.