Öt éve nem nézték ennyien az Oscar-gálát

  • narancs.hu
  • 2025. március 5.

Mikrofilm

Viszont egy évtizede nem moziztak ilyen keveset Amerikában a díjkiosztó hétvégéjén.

Közel 20 millióan – egészen pontosan 19,6 millióan – nézték az Anora és Sean Baker történelmi sikerét hozó 97. Oscar-gálát Amerikában. Ez épphogy több, mint a tavalyi díjkiosztó 19,5 milliós nézettsége, de ez is elég volt azonban ahhoz, hogy az idei az elmúlt öt év legnézettebb Oscarja legyen. A pandémia előtti számok persze még így is messze vannak: a 2020-as, az Élősködők győzelmét hozó, utolsó békebeli gálára még 23,6 millióan voltak kíváncsiak, amely akkor történelmi mélypontnak számított. Innen sikerült még lejjebb, 10,4 millió nézőig süllyedni a Covid miatti fapados 2021-es eseménnyel – ebből a gödörből kezdett kimászni a díjkiosztó az elmúlt években. Csak összehasonlításképp: minden idők legnézettebb Oscarja, a Titanic történelmi, 11 elismerését hozó 1998-as gálát több, mint 57 millióan követték a tévében.

Az idei volt az első díjátadó, amit a hagyományos tévécsatorna (ez az Oscar esetében ez 1976 óta az ABC, melynek 2028-ig van szerződése az Akadémiával) mellett streamingen is követni lehetett: a Disney-hez tartozó Hulu is közvetítette az eseményt, míg itthon a Disney+ adta élőben. Ennek kapcsán a The Hollywood Reporter borús hangulatú cikkében már arról írt: a tévé végnapjait éli, hiszen az Oscar volt az egyik utolsó műsor, amelyik még nem költözött át streamingre. Ugyan az online közvetítés minden bizonnyal segített a nézettségen, nem volt problémamentes: a Disney+-on a hanggal voltak visszatérő problémák, míg a Hulun először az elejéről maradtak le több ezren, majd a streaming pár perccel a vége előtt hirtelen befejeződött, így rengetegen egyszerűen nem láthatták a legjobb női főszereplő és a legjobb film díjak átadását.  

Az Akadémia évek óta küzd az alacsony nézettség ellen, szakértők szerint épp ezért válogatnak be évről évre egy-egy jól sikerült blockbustert is a jelöltek közé: gondoljunk csak az Érkezésre, a Fekete párducra, vagy épp a Top Gun: Maverickre az elmúlt évekből. Tavaly azonban nemcsak a Barbenheimer-csoda mindkét tagját, a Barbie-t és az Oppenheimert is jelölték, de utóbbi egyenesen 7 díjjal, köztük a legjobb film elismerésével távozhatott. Ennek volt köszönhető a tavalyi nézettségemelkedés is. Idén is akadtak a jelöltek között gigasikerek – például a Wicked vagy a Dűne: Második rész –, a végső győztes viszont a világszerte alig több mint 40 millió dollárt fialó Anora lett. Míg tavaly tehát minden idők egyik legnagyobb bevételű legjobb film-győztesét láthattuk, idén az egyik legalacsonyabbat. Hogy ennek ellenére miért emelkedett mégis a nézettség? Az Indiewire szerint a műsorvezető Conan O’Brien tehet erről, akit bár éjszakai talk show-kból ismernek az emberek, de már évek óta hihetetlenül sikeres Youtube-csatornát és podcastműsort is vezet. Nem csoda, hogy az Oscar-közvetítésért felelős Rob Mills máris kijelentette, O’Brien bármikor visszatérhet házigazdaként, ha szeretne.

Az Oscar-gála már egyáltalán nem számít akkora tévés eseménynek, mint egykor. Ennek ellenére a stúdiók még mindig úgy vannak az Oscar-hétvégével, hogy nem nagyon időzítenek friss premiereket ekkorra – ennek köszönhetően ez az időszak rendszerint az év leggyengébbjei közé tartozik. Idén ráadásul új mélypont született: tizenöt éve nem fordult elő, hogy az Oscar-hétvége ilyen rossz bevételi adatokat produkált a tengerentúlon. Mindössze 53,3 millió dollár értékben váltottak jegyet a mozikba, a toplista első helyén a már bemutatója harmadik hetében járó Amerika Kapitány: Szép új világ végzett 15 millió dollárral. A hét egyetlen valamirevaló új bemutatója Woody Harrelson és Simu Liu főszereplésével készült Last Breath című thriller volt, melyben mélytengeri búvárok igyekeznek kiszabadítani az óceán fenekén rekedt bajtársukat; ez a film végzett a második helyen 7,8 milliós bevételével.

(Címlapképünkön: Conan O'Brien amerikai televíziós műsorvezető, komikus, az Oscar-gála házigazdája az Oscar-díjak 97. átadási ünnepségén a Los Angeles-i Dolby Színházban 2025. március 2-án. Fotó: MTI/EPA/Allison Dinner)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.