Öt éve nem nézték ennyien az Oscar-gálát

  • narancs.hu
  • 2025. március 5.

Mikrofilm

Viszont egy évtizede nem moziztak ilyen keveset Amerikában a díjkiosztó hétvégéjén.

Közel 20 millióan – egészen pontosan 19,6 millióan – nézték az Anora és Sean Baker történelmi sikerét hozó 97. Oscar-gálát Amerikában. Ez épphogy több, mint a tavalyi díjkiosztó 19,5 milliós nézettsége, de ez is elég volt azonban ahhoz, hogy az idei az elmúlt öt év legnézettebb Oscarja legyen. A pandémia előtti számok persze még így is messze vannak: a 2020-as, az Élősködők győzelmét hozó, utolsó békebeli gálára még 23,6 millióan voltak kíváncsiak, amely akkor történelmi mélypontnak számított. Innen sikerült még lejjebb, 10,4 millió nézőig süllyedni a Covid miatti fapados 2021-es eseménnyel – ebből a gödörből kezdett kimászni a díjkiosztó az elmúlt években. Csak összehasonlításképp: minden idők legnézettebb Oscarja, a Titanic történelmi, 11 elismerését hozó 1998-as gálát több, mint 57 millióan követték a tévében.

Az idei volt az első díjátadó, amit a hagyományos tévécsatorna (ez az Oscar esetében ez 1976 óta az ABC, melynek 2028-ig van szerződése az Akadémiával) mellett streamingen is követni lehetett: a Disney-hez tartozó Hulu is közvetítette az eseményt, míg itthon a Disney+ adta élőben. Ennek kapcsán a The Hollywood Reporter borús hangulatú cikkében már arról írt: a tévé végnapjait éli, hiszen az Oscar volt az egyik utolsó műsor, amelyik még nem költözött át streamingre. Ugyan az online közvetítés minden bizonnyal segített a nézettségen, nem volt problémamentes: a Disney+-on a hanggal voltak visszatérő problémák, míg a Hulun először az elejéről maradtak le több ezren, majd a streaming pár perccel a vége előtt hirtelen befejeződött, így rengetegen egyszerűen nem láthatták a legjobb női főszereplő és a legjobb film díjak átadását.  

Az Akadémia évek óta küzd az alacsony nézettség ellen, szakértők szerint épp ezért válogatnak be évről évre egy-egy jól sikerült blockbustert is a jelöltek közé: gondoljunk csak az Érkezésre, a Fekete párducra, vagy épp a Top Gun: Maverickre az elmúlt évekből. Tavaly azonban nemcsak a Barbenheimer-csoda mindkét tagját, a Barbie-t és az Oppenheimert is jelölték, de utóbbi egyenesen 7 díjjal, köztük a legjobb film elismerésével távozhatott. Ennek volt köszönhető a tavalyi nézettségemelkedés is. Idén is akadtak a jelöltek között gigasikerek – például a Wicked vagy a Dűne: Második rész –, a végső győztes viszont a világszerte alig több mint 40 millió dollárt fialó Anora lett. Míg tavaly tehát minden idők egyik legnagyobb bevételű legjobb film-győztesét láthattuk, idén az egyik legalacsonyabbat. Hogy ennek ellenére miért emelkedett mégis a nézettség? Az Indiewire szerint a műsorvezető Conan O’Brien tehet erről, akit bár éjszakai talk show-kból ismernek az emberek, de már évek óta hihetetlenül sikeres Youtube-csatornát és podcastműsort is vezet. Nem csoda, hogy az Oscar-közvetítésért felelős Rob Mills máris kijelentette, O’Brien bármikor visszatérhet házigazdaként, ha szeretne.

Az Oscar-gála már egyáltalán nem számít akkora tévés eseménynek, mint egykor. Ennek ellenére a stúdiók még mindig úgy vannak az Oscar-hétvégével, hogy nem nagyon időzítenek friss premiereket ekkorra – ennek köszönhetően ez az időszak rendszerint az év leggyengébbjei közé tartozik. Idén ráadásul új mélypont született: tizenöt éve nem fordult elő, hogy az Oscar-hétvége ilyen rossz bevételi adatokat produkált a tengerentúlon. Mindössze 53,3 millió dollár értékben váltottak jegyet a mozikba, a toplista első helyén a már bemutatója harmadik hetében járó Amerika Kapitány: Szép új világ végzett 15 millió dollárral. A hét egyetlen valamirevaló új bemutatója Woody Harrelson és Simu Liu főszereplésével készült Last Breath című thriller volt, melyben mélytengeri búvárok igyekeznek kiszabadítani az óceán fenekén rekedt bajtársukat; ez a film végzett a második helyen 7,8 milliós bevételével.

(Címlapképünkön: Conan O'Brien amerikai televíziós műsorvezető, komikus, az Oscar-gála házigazdája az Oscar-díjak 97. átadási ünnepségén a Los Angeles-i Dolby Színházban 2025. március 2-án. Fotó: MTI/EPA/Allison Dinner)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.