Tévésorozat

Outer Banks

  • SzSz
  • 2020. június 14.

Mikrofilm

Paradicsomi környezet, féktelen szabadság és forró napsütés, amelyet csak a legsötétebb fordulatoknál előbukkanó viharok szakítanak félbe. A földi mennyország egyik felén a csórónak bélyegzett snecik, másik oldalán a gazdag és elkényeztetett flúgosok élnek, az egyetlen érdemi különbség köztük a birtoklott hajók mérete, a tinidrámák hagyományaihoz mérten ugyanis minden egyes szereplő úgy néz ki, mint aki most mászott elő egy divatmagazinból. A két világ egy tiltott szerelemben találkozik, hogy aztán elszabaduljon a pokol.

Egészen hasonló történettel operált a lassan a műfaj megkerülhetetlen darabjává nemesedő Narancsvidék is – ám abban nyílott lehetőség a figurák felépítésére, a miliő bemutatására, egy normális soundtrack összeállítására, csupa olyan dologra, ami nem fér bele egy futószalagon érkező Netflix-produkcióba. A hasonszőrű sorozatok egy idő után menthetetlenül trashbe mennek át: elfogynak a számba jöhető szerelmi partnerek, egyre kevésbé okoznak meglepetést a múltból felbukkanó rejtélyek és szereplők, a sztori pedig végleg búcsút mond a racionalitásnak. Az Outer Banks meglepően gyorsan pörgeti végig ezt a folyamatot: tíz részbe belefér személyenként egy családi dráma, egy szerelmi kaland, némi kincskeresés, pár gyilkosság, sőt, még egy nagyszabású menekülés is. A sorozat javára legyen mondva, hogy soha nem próbál úgy tenni, mintha valóban érdekelnék a pubertáskor problémái, és morális utat sem igyekszik mutatni. Csattanjon a csók/pofon, és minden részben legyen egy üldözéses jelenet – a többi nem számít.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.