Film

Rozsda

  • 2020. június 14.

Mikrofilm

A tavaly megérdemelt sikerrel játszott magyar film, a FOMO – Megosztod, és uralkodsz talán nem először, de kivételes bátorsággal és hitelességgel mutatta fel azt a mai, magát a virtuális tér eszközeivel kifejező kamaszvilágot, amelyben már csak az tűnik létezőnek, ami a mindenki által használt szolgáltatásokon keresztül tud megnyilvánulni.

A Rozsda c. brazil filmben is egy meggondolatlanul megosztott videofelvétel indítja el a megszégyenülés megállíthatatlan lavináját. Itt is, mint a FOMO-ban, egy lány az áldozat, s itt is az a fiú árulja el, szolgáltatja ki, akitől a valóságos, az emberi, az intim kapcsolódást remélhetné a generációs divatoknak megfelelni akaró – a korábbi barátjával való együttlétről (a menőséget igazolandó) felvételt készítő – tinédzser. Ám míg a Hartung Attila filmjében lejátszódó dráma valószerű, koncentrált, a fiú hős szembesülése átélhető, addig Aly Muritiba próbálkozása egyszerre van túlartikulálva és alulfogalmazva. Egyrészt ugyanis a lány itt teátrális gesztussal nyilvánosan kivégzi saját magát, de hogy ezután mi zajlik le a fiúban, azt annak ellenére sem tudjuk meg, hogy ez tölti ki a film kétharmadát. A történteket nem reflektálja sem maga a hős (ha csak a hosszas és szótlan távolba meredést nem tekintjük annak), sem a rendező (aki a fiú megoldatlan családi konfliktusai felé szánkázva inkább az elvált szülők problémakezelési stratégiáit mutatja be). A szembesülés nem megtörténik egy folyamat végén, amelybe mi, nézők be vagyunk avatva (ez volna az ún. mű), hanem egyszer csak ott van. Nincs katarzis sem a vásznon (képernyőn), sem az előtt.

Elérhető az HBO-n

 

 és fél

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.