Film

Rozsda

  • 2020. június 14.

Mikrofilm

A tavaly megérdemelt sikerrel játszott magyar film, a FOMO – Megosztod, és uralkodsz talán nem először, de kivételes bátorsággal és hitelességgel mutatta fel azt a mai, magát a virtuális tér eszközeivel kifejező kamaszvilágot, amelyben már csak az tűnik létezőnek, ami a mindenki által használt szolgáltatásokon keresztül tud megnyilvánulni.

A Rozsda c. brazil filmben is egy meggondolatlanul megosztott videofelvétel indítja el a megszégyenülés megállíthatatlan lavináját. Itt is, mint a FOMO-ban, egy lány az áldozat, s itt is az a fiú árulja el, szolgáltatja ki, akitől a valóságos, az emberi, az intim kapcsolódást remélhetné a generációs divatoknak megfelelni akaró – a korábbi barátjával való együttlétről (a menőséget igazolandó) felvételt készítő – tinédzser. Ám míg a Hartung Attila filmjében lejátszódó dráma valószerű, koncentrált, a fiú hős szembesülése átélhető, addig Aly Muritiba próbálkozása egyszerre van túlartikulálva és alulfogalmazva. Egyrészt ugyanis a lány itt teátrális gesztussal nyilvánosan kivégzi saját magát, de hogy ezután mi zajlik le a fiúban, azt annak ellenére sem tudjuk meg, hogy ez tölti ki a film kétharmadát. A történteket nem reflektálja sem maga a hős (ha csak a hosszas és szótlan távolba meredést nem tekintjük annak), sem a rendező (aki a fiú megoldatlan családi konfliktusai felé szánkázva inkább az elvált szülők problémakezelési stratégiáit mutatja be). A szembesülés nem megtörténik egy folyamat végén, amelybe mi, nézők be vagyunk avatva (ez volna az ún. mű), hanem egyszer csak ott van. Nincs katarzis sem a vásznon (képernyőn), sem az előtt.

Elérhető az HBO-n

 

 és fél

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.