R. Kellyről és Michael Jacksonról is filmesek rántották le a leplet

  • Szabó Ádám
  • 2019. március 7.

Mikrofilm

Bálványokat döntögetnek az oknyomozó dokuk.

A közelmúltban két, nagy hatású dokumentumfilmet is bemutattak, melyek az Indiewire cikke szerint a bíróságok helyett is igazságot szolgáltattak. Mindkettő egy-egy zenei idol sötét oldalát tárja elénk, elsősorban az áldozatokra koncentrálva.

A hatrészes Surviving R. Kelly január 3-án debütált a Lifetime nevű csatornán, míg a Leaving Neverland-et március 2-án mutatta be az HBO. Az R. Kelly által elkövetett szexuális zaklatásokról már korábban is keringtek pletykák, Michael Jackson neve pedig már jóval halála előtt összemosódott a pedofil-botrányokkal.

A két dokumentumsorozat azonban a MeeToo és a TimesUp hajnalán ismét az érdeklődés középpontjába helyezte alanyai szexuális botrányait.

R. Kelly először 1996-ban állt bíróság elé szexuális visszaéléssel kapcsolatos vádak miatt: Tiffanny Hawkins azt állította, hogy három éves kapcsolatuk alatt a sztár testileg és lelkileg is bántalmazta. Az ügy két évvel később ért véget, amikor a nő az eredetileg követelt

10 millió dollár töredékéért,

250 ezerért elállt a vádaktól.

R. Kelly

R. Kelly

 

2001-ben egy kiadónál dolgozó gyakornok perelte be az énekest, 2002-ben pedig két újabb vád érkezett ellene: szexuális visszaélés, kiskorúak megrontása miatt. Kelly ezeket is peren kívüli megállapodásokkal rendezte.

2002-ben gyermekpornográfia készítése miatt citálták bíróság elé, hat év múlva viszont ezt az ügyet is ejtették, ezúttal bizonyítékok hiányában. A következő években a gyermekpornográfia ismét előkerült, de Kelly akkor is megúszta. 2017-ben a Buzzfeed írt leleplező riportot az énekes szexuális szektájáról, és újabb áldozatok is jelentkeztek.

2018-ban elindult a #MuteRKelly mozgalom, melynek deklarált célja volt, hogy az előadó dalai eltűnjenek a rádiókból, és fellépni se hívják többet a szexuális ragadozót. „Csak Isten hallgattathat el” – énekelte Kelly válaszul I Admit című dalában. Nem derült égből érkeztek tehát a Surviving R. Kelly vádjai – viszont sokan először szembesültek a zenész által elkövetett bűntettekkel ilyen átfogó és konkrét formában.

Két héttel a sorozat bemutatója után Kellyt kirúgta kiadója, a koncertjeit sorra visszamondták. 
Februárban ismét felbukkant egy videoszalag, melyen a sztár egy 14 éves lánnyal létesít szexuális kapcsolatot – még a hónap végén vádat emeltek ellene Chicagóban 10 rendbeli szexuális visszaélésért, melyet négy nő ellen követett el; közülük hárman a bűncselekmény időpontjában még kiskorúak voltak.

Kelly feladta magát a rendőrségen,

majd miután az egymilliós óvadék 10 százalékát kifizette, kiengedték a börtönből. Most szabadlábon védekezhet, ám két további államban is vizsgálódnak ellene. Egy friss interjúban Kelly továbbra is tagadja az ellene felhozott vádakat.

Bill Cosby színész-műsorvezető vesztét nem egy dokumentumfilm, hanem vádak hosszú sora hozta el, a Cosby áldozatai közül többeket is képviselő ügyvéd, Gloria Allred szerint az ügy kibontakozásához szükség volt az NBC Dateline című riportműsorára is, melynek egyik, 2015-ös epizódja a Cosby-üggyel foglalkozott.

Ehhez hasonlóan működött most a Kelly-féle doku is: nemcsak felhívta a nyilvánosság figyelmét az ügyre, de erőt adott azoknak az áldozatoknak is, akik nem szólaltak meg a tévében. Így gyűlhetett össze elegendő bizonyíték az énekes ellen.

„Egy dolog olvasni valamit az újságban. Látni az áldozatokat, ahogy megosztják velünk történetüket – az valami teljesen más” – magyarázta a sorozat egyik producere. „Látod az érzelmeket az arcukon, a felszabaduló fájdalmat. Ennek ereje van. Szerintem ez az, ami tényleg hatással van az emberekre”.

A Jackson-féle Leaving Neverland esete némiképp problémásabb.

Az énekes ellen 1993-ban merültek fel pedofil-vádak – akkor többek közt épp annak a Wade Robsonnak és James Safechucknak a vallomása segített tisztázni nevét, akik most ismét előhozakodtak történetükkel a dokumentumfilmben. Safechuck 9 évesen, egy Pepsi reklám forgatásakor találkozott az énekessel, és olyan jó viszonyba kerültek, hogy a Bad turné nagy részén elkísérte őt – most azzal vádolja Jacksont, hogy közel 100 alkalommal molesztálta, mikor még kiskorú volt.

Michael Jackson

Michael Jackson

 

Robson 5 évesen ismerkedett meg a sztárral, akit később többször is védelmébe vett, a dokumentumfilmben mégis elképesztő történetekkel állt elő arról, hogyan használta ki őt Jackson és hogyan erőszakolta meg. Az ő sztoriját tovább árnyalja, hogy az énekes halála után Robson állásért jelentkezett a Michael Jackson: The Immortal World Tour nevű színházi produkcióhoz, azonban nem kapott munkát.

A Finding Neverland tehát azért is problémásabb, mint R. Kelly dokumentumfilmje, mert bár Jacksonnal kapcsolatban korábban is felmerültek vádak, azokat pont a most nyilatkozók vallomásai alapján vetették el.

Az HBO a film sugárzása után egy órás, különleges beszélgetést vetített Oprah Winfrey vezetésével, aki Robsonnal és Safechuckkal is interjút készített. Ebben Robson azt mondta, hogy a Jackson elleni 1993-as és 2005-ös per idején sem volt még tisztában azzal, hogy amit az énekes tett, az molesztálás volt.

„A visszaélés első estéjétől kezdve minden szexuális dolgot, amit velem tett, a szerelemmel magyarázott. Azt mondta, szeret engem és Isten hozott össze minket. Bármit mondott, az úgy hangzott, mint egy gospel” – magyarázta Robson. Hasonló élményekről számolt be Safechuck is: „Michael beléd verte: ’Ha te lebuksz, mindketten lebukunk, vége a te életednek és az enyémnek is’. Ezt ismételte újra és újra”.

A Leaving Neverland hatalmas figyelem és még nagyobb botrány keretében debütált a Sundance filmfesztiválon – ezt követte a televíziós sugárzás, amely a műfajban ritkán tapasztalható, milliós nézettséget hozott.

Ugyan 2009-es halála miatt Jackson már nem védheti meg magát, a zenész birtokának képviselői a film miatt 100 millió dollárra perlik az HBO-t. Hogy a dokumentumfilm hogyan érinti Jackson örökségét, egyelőre nem tudni. Több rádió letiltotta az énekes számait, miközben van, aki a vádak ellenére is kiáll az egykori sztár mellett: Corey Feldman egykori gyerekszínész az elsők között emelt szót a Hollywoodban is jelen lévő pedofília ellen, most azonban azt nyilatkozta, csak kedves emlékei vannak Jacksonról.

A Washington Post cikke szerint ennek ellenére is veszélybe kerülhet a közel 2 millió dollár értékű örökség: Don’t Stop ’Til You Get Enough címen éppen Broadway musical készül Jackson dalaival; a Cirque du Soleil pedig Jackson-tematikájú cirkuszi produkciót készül Las Vegasba telepíteni – és akkor még nem beszéltünk több száz milliós zenei jogokról.

Kelly és Jackson ügye

újabb példa arra, hogy a dokumentumfilmek továbbra is képesek nagy hatást kiváltani, párbeszédet generálni, eseteként változást is elérni. Hasonló szenzációt legutóbb a Netflix 2015-ös dokuszériája, a Making a Murderer keltett, amit még olyanok is megnéztek, akik alapvetően idegenkednek a dokumentumfilmektől.

Pár évvel korábban az HBO-n sugárzott Paradise Lost trilógia váltott ki akkora felháborodást, hogy az is közrejátszhatott abban, hogy az ártatlanul elítélt West Memphis-i Hármakat felmentették a halálsorról; Az öböl és a Kellemetlen igazság című Oscar-díjas dokuk pedig az állatok és környezet védelmére hívták fel a közvélemény figyelmét.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.