R. Kellyről és Michael Jacksonról is filmesek rántották le a leplet

  • Szabó Ádám
  • 2019. március 7.

Mikrofilm

Bálványokat döntögetnek az oknyomozó dokuk.

A közelmúltban két, nagy hatású dokumentumfilmet is bemutattak, melyek az Indiewire cikke szerint a bíróságok helyett is igazságot szolgáltattak. Mindkettő egy-egy zenei idol sötét oldalát tárja elénk, elsősorban az áldozatokra koncentrálva.

A hatrészes Surviving R. Kelly január 3-án debütált a Lifetime nevű csatornán, míg a Leaving Neverland-et március 2-án mutatta be az HBO. Az R. Kelly által elkövetett szexuális zaklatásokról már korábban is keringtek pletykák, Michael Jackson neve pedig már jóval halála előtt összemosódott a pedofil-botrányokkal.

A két dokumentumsorozat azonban a MeeToo és a TimesUp hajnalán ismét az érdeklődés középpontjába helyezte alanyai szexuális botrányait.

R. Kelly először 1996-ban állt bíróság elé szexuális visszaéléssel kapcsolatos vádak miatt: Tiffanny Hawkins azt állította, hogy három éves kapcsolatuk alatt a sztár testileg és lelkileg is bántalmazta. Az ügy két évvel később ért véget, amikor a nő az eredetileg követelt

10 millió dollár töredékéért,

250 ezerért elállt a vádaktól.

R. Kelly

R. Kelly

 

2001-ben egy kiadónál dolgozó gyakornok perelte be az énekest, 2002-ben pedig két újabb vád érkezett ellene: szexuális visszaélés, kiskorúak megrontása miatt. Kelly ezeket is peren kívüli megállapodásokkal rendezte.

2002-ben gyermekpornográfia készítése miatt citálták bíróság elé, hat év múlva viszont ezt az ügyet is ejtették, ezúttal bizonyítékok hiányában. A következő években a gyermekpornográfia ismét előkerült, de Kelly akkor is megúszta. 2017-ben a Buzzfeed írt leleplező riportot az énekes szexuális szektájáról, és újabb áldozatok is jelentkeztek.

2018-ban elindult a #MuteRKelly mozgalom, melynek deklarált célja volt, hogy az előadó dalai eltűnjenek a rádiókból, és fellépni se hívják többet a szexuális ragadozót. „Csak Isten hallgattathat el” – énekelte Kelly válaszul I Admit című dalában. Nem derült égből érkeztek tehát a Surviving R. Kelly vádjai – viszont sokan először szembesültek a zenész által elkövetett bűntettekkel ilyen átfogó és konkrét formában.

Két héttel a sorozat bemutatója után Kellyt kirúgta kiadója, a koncertjeit sorra visszamondták. 
Februárban ismét felbukkant egy videoszalag, melyen a sztár egy 14 éves lánnyal létesít szexuális kapcsolatot – még a hónap végén vádat emeltek ellene Chicagóban 10 rendbeli szexuális visszaélésért, melyet négy nő ellen követett el; közülük hárman a bűncselekmény időpontjában még kiskorúak voltak.

Kelly feladta magát a rendőrségen,

majd miután az egymilliós óvadék 10 százalékát kifizette, kiengedték a börtönből. Most szabadlábon védekezhet, ám két további államban is vizsgálódnak ellene. Egy friss interjúban Kelly továbbra is tagadja az ellene felhozott vádakat.

Bill Cosby színész-műsorvezető vesztét nem egy dokumentumfilm, hanem vádak hosszú sora hozta el, a Cosby áldozatai közül többeket is képviselő ügyvéd, Gloria Allred szerint az ügy kibontakozásához szükség volt az NBC Dateline című riportműsorára is, melynek egyik, 2015-ös epizódja a Cosby-üggyel foglalkozott.

Ehhez hasonlóan működött most a Kelly-féle doku is: nemcsak felhívta a nyilvánosság figyelmét az ügyre, de erőt adott azoknak az áldozatoknak is, akik nem szólaltak meg a tévében. Így gyűlhetett össze elegendő bizonyíték az énekes ellen.

„Egy dolog olvasni valamit az újságban. Látni az áldozatokat, ahogy megosztják velünk történetüket – az valami teljesen más” – magyarázta a sorozat egyik producere. „Látod az érzelmeket az arcukon, a felszabaduló fájdalmat. Ennek ereje van. Szerintem ez az, ami tényleg hatással van az emberekre”.

A Jackson-féle Leaving Neverland esete némiképp problémásabb.

Az énekes ellen 1993-ban merültek fel pedofil-vádak – akkor többek közt épp annak a Wade Robsonnak és James Safechucknak a vallomása segített tisztázni nevét, akik most ismét előhozakodtak történetükkel a dokumentumfilmben. Safechuck 9 évesen, egy Pepsi reklám forgatásakor találkozott az énekessel, és olyan jó viszonyba kerültek, hogy a Bad turné nagy részén elkísérte őt – most azzal vádolja Jacksont, hogy közel 100 alkalommal molesztálta, mikor még kiskorú volt.

Michael Jackson

Michael Jackson

 

Robson 5 évesen ismerkedett meg a sztárral, akit később többször is védelmébe vett, a dokumentumfilmben mégis elképesztő történetekkel állt elő arról, hogyan használta ki őt Jackson és hogyan erőszakolta meg. Az ő sztoriját tovább árnyalja, hogy az énekes halála után Robson állásért jelentkezett a Michael Jackson: The Immortal World Tour nevű színházi produkcióhoz, azonban nem kapott munkát.

A Finding Neverland tehát azért is problémásabb, mint R. Kelly dokumentumfilmje, mert bár Jacksonnal kapcsolatban korábban is felmerültek vádak, azokat pont a most nyilatkozók vallomásai alapján vetették el.

Az HBO a film sugárzása után egy órás, különleges beszélgetést vetített Oprah Winfrey vezetésével, aki Robsonnal és Safechuckkal is interjút készített. Ebben Robson azt mondta, hogy a Jackson elleni 1993-as és 2005-ös per idején sem volt még tisztában azzal, hogy amit az énekes tett, az molesztálás volt.

„A visszaélés első estéjétől kezdve minden szexuális dolgot, amit velem tett, a szerelemmel magyarázott. Azt mondta, szeret engem és Isten hozott össze minket. Bármit mondott, az úgy hangzott, mint egy gospel” – magyarázta Robson. Hasonló élményekről számolt be Safechuck is: „Michael beléd verte: ’Ha te lebuksz, mindketten lebukunk, vége a te életednek és az enyémnek is’. Ezt ismételte újra és újra”.

A Leaving Neverland hatalmas figyelem és még nagyobb botrány keretében debütált a Sundance filmfesztiválon – ezt követte a televíziós sugárzás, amely a műfajban ritkán tapasztalható, milliós nézettséget hozott.

Ugyan 2009-es halála miatt Jackson már nem védheti meg magát, a zenész birtokának képviselői a film miatt 100 millió dollárra perlik az HBO-t. Hogy a dokumentumfilm hogyan érinti Jackson örökségét, egyelőre nem tudni. Több rádió letiltotta az énekes számait, miközben van, aki a vádak ellenére is kiáll az egykori sztár mellett: Corey Feldman egykori gyerekszínész az elsők között emelt szót a Hollywoodban is jelen lévő pedofília ellen, most azonban azt nyilatkozta, csak kedves emlékei vannak Jacksonról.

A Washington Post cikke szerint ennek ellenére is veszélybe kerülhet a közel 2 millió dollár értékű örökség: Don’t Stop ’Til You Get Enough címen éppen Broadway musical készül Jackson dalaival; a Cirque du Soleil pedig Jackson-tematikájú cirkuszi produkciót készül Las Vegasba telepíteni – és akkor még nem beszéltünk több száz milliós zenei jogokról.

Kelly és Jackson ügye

újabb példa arra, hogy a dokumentumfilmek továbbra is képesek nagy hatást kiváltani, párbeszédet generálni, eseteként változást is elérni. Hasonló szenzációt legutóbb a Netflix 2015-ös dokuszériája, a Making a Murderer keltett, amit még olyanok is megnéztek, akik alapvetően idegenkednek a dokumentumfilmektől.

Pár évvel korábban az HBO-n sugárzott Paradise Lost trilógia váltott ki akkora felháborodást, hogy az is közrejátszhatott abban, hogy az ártatlanul elítélt West Memphis-i Hármakat felmentették a halálsorról; Az öböl és a Kellemetlen igazság című Oscar-díjas dokuk pedig az állatok és környezet védelmére hívták fel a közvélemény figyelmét.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.