R. Kellyről és Michael Jacksonról is filmesek rántották le a leplet

  • Szabó Ádám
  • 2019. március 7.

Mikrofilm

Bálványokat döntögetnek az oknyomozó dokuk.

A közelmúltban két, nagy hatású dokumentumfilmet is bemutattak, melyek az Indiewire cikke szerint a bíróságok helyett is igazságot szolgáltattak. Mindkettő egy-egy zenei idol sötét oldalát tárja elénk, elsősorban az áldozatokra koncentrálva.

A hatrészes Surviving R. Kelly január 3-án debütált a Lifetime nevű csatornán, míg a Leaving Neverland-et március 2-án mutatta be az HBO. Az R. Kelly által elkövetett szexuális zaklatásokról már korábban is keringtek pletykák, Michael Jackson neve pedig már jóval halála előtt összemosódott a pedofil-botrányokkal.

A két dokumentumsorozat azonban a MeeToo és a TimesUp hajnalán ismét az érdeklődés középpontjába helyezte alanyai szexuális botrányait.

R. Kelly először 1996-ban állt bíróság elé szexuális visszaéléssel kapcsolatos vádak miatt: Tiffanny Hawkins azt állította, hogy három éves kapcsolatuk alatt a sztár testileg és lelkileg is bántalmazta. Az ügy két évvel később ért véget, amikor a nő az eredetileg követelt

10 millió dollár töredékéért,

250 ezerért elállt a vádaktól.

R. Kelly

R. Kelly

 

2001-ben egy kiadónál dolgozó gyakornok perelte be az énekest, 2002-ben pedig két újabb vád érkezett ellene: szexuális visszaélés, kiskorúak megrontása miatt. Kelly ezeket is peren kívüli megállapodásokkal rendezte.

2002-ben gyermekpornográfia készítése miatt citálták bíróság elé, hat év múlva viszont ezt az ügyet is ejtették, ezúttal bizonyítékok hiányában. A következő években a gyermekpornográfia ismét előkerült, de Kelly akkor is megúszta. 2017-ben a Buzzfeed írt leleplező riportot az énekes szexuális szektájáról, és újabb áldozatok is jelentkeztek.

2018-ban elindult a #MuteRKelly mozgalom, melynek deklarált célja volt, hogy az előadó dalai eltűnjenek a rádiókból, és fellépni se hívják többet a szexuális ragadozót. „Csak Isten hallgattathat el” – énekelte Kelly válaszul I Admit című dalában. Nem derült égből érkeztek tehát a Surviving R. Kelly vádjai – viszont sokan először szembesültek a zenész által elkövetett bűntettekkel ilyen átfogó és konkrét formában.

Két héttel a sorozat bemutatója után Kellyt kirúgta kiadója, a koncertjeit sorra visszamondták. 
Februárban ismét felbukkant egy videoszalag, melyen a sztár egy 14 éves lánnyal létesít szexuális kapcsolatot – még a hónap végén vádat emeltek ellene Chicagóban 10 rendbeli szexuális visszaélésért, melyet négy nő ellen követett el; közülük hárman a bűncselekmény időpontjában még kiskorúak voltak.

Kelly feladta magát a rendőrségen,

majd miután az egymilliós óvadék 10 százalékát kifizette, kiengedték a börtönből. Most szabadlábon védekezhet, ám két további államban is vizsgálódnak ellene. Egy friss interjúban Kelly továbbra is tagadja az ellene felhozott vádakat.

Bill Cosby színész-műsorvezető vesztét nem egy dokumentumfilm, hanem vádak hosszú sora hozta el, a Cosby áldozatai közül többeket is képviselő ügyvéd, Gloria Allred szerint az ügy kibontakozásához szükség volt az NBC Dateline című riportműsorára is, melynek egyik, 2015-ös epizódja a Cosby-üggyel foglalkozott.

Ehhez hasonlóan működött most a Kelly-féle doku is: nemcsak felhívta a nyilvánosság figyelmét az ügyre, de erőt adott azoknak az áldozatoknak is, akik nem szólaltak meg a tévében. Így gyűlhetett össze elegendő bizonyíték az énekes ellen.

„Egy dolog olvasni valamit az újságban. Látni az áldozatokat, ahogy megosztják velünk történetüket – az valami teljesen más” – magyarázta a sorozat egyik producere. „Látod az érzelmeket az arcukon, a felszabaduló fájdalmat. Ennek ereje van. Szerintem ez az, ami tényleg hatással van az emberekre”.

A Jackson-féle Leaving Neverland esete némiképp problémásabb.

Az énekes ellen 1993-ban merültek fel pedofil-vádak – akkor többek közt épp annak a Wade Robsonnak és James Safechucknak a vallomása segített tisztázni nevét, akik most ismét előhozakodtak történetükkel a dokumentumfilmben. Safechuck 9 évesen, egy Pepsi reklám forgatásakor találkozott az énekessel, és olyan jó viszonyba kerültek, hogy a Bad turné nagy részén elkísérte őt – most azzal vádolja Jacksont, hogy közel 100 alkalommal molesztálta, mikor még kiskorú volt.

Michael Jackson

Michael Jackson

 

Robson 5 évesen ismerkedett meg a sztárral, akit később többször is védelmébe vett, a dokumentumfilmben mégis elképesztő történetekkel állt elő arról, hogyan használta ki őt Jackson és hogyan erőszakolta meg. Az ő sztoriját tovább árnyalja, hogy az énekes halála után Robson állásért jelentkezett a Michael Jackson: The Immortal World Tour nevű színházi produkcióhoz, azonban nem kapott munkát.

A Finding Neverland tehát azért is problémásabb, mint R. Kelly dokumentumfilmje, mert bár Jacksonnal kapcsolatban korábban is felmerültek vádak, azokat pont a most nyilatkozók vallomásai alapján vetették el.

Az HBO a film sugárzása után egy órás, különleges beszélgetést vetített Oprah Winfrey vezetésével, aki Robsonnal és Safechuckkal is interjút készített. Ebben Robson azt mondta, hogy a Jackson elleni 1993-as és 2005-ös per idején sem volt még tisztában azzal, hogy amit az énekes tett, az molesztálás volt.

„A visszaélés első estéjétől kezdve minden szexuális dolgot, amit velem tett, a szerelemmel magyarázott. Azt mondta, szeret engem és Isten hozott össze minket. Bármit mondott, az úgy hangzott, mint egy gospel” – magyarázta Robson. Hasonló élményekről számolt be Safechuck is: „Michael beléd verte: ’Ha te lebuksz, mindketten lebukunk, vége a te életednek és az enyémnek is’. Ezt ismételte újra és újra”.

A Leaving Neverland hatalmas figyelem és még nagyobb botrány keretében debütált a Sundance filmfesztiválon – ezt követte a televíziós sugárzás, amely a műfajban ritkán tapasztalható, milliós nézettséget hozott.

Ugyan 2009-es halála miatt Jackson már nem védheti meg magát, a zenész birtokának képviselői a film miatt 100 millió dollárra perlik az HBO-t. Hogy a dokumentumfilm hogyan érinti Jackson örökségét, egyelőre nem tudni. Több rádió letiltotta az énekes számait, miközben van, aki a vádak ellenére is kiáll az egykori sztár mellett: Corey Feldman egykori gyerekszínész az elsők között emelt szót a Hollywoodban is jelen lévő pedofília ellen, most azonban azt nyilatkozta, csak kedves emlékei vannak Jacksonról.

A Washington Post cikke szerint ennek ellenére is veszélybe kerülhet a közel 2 millió dollár értékű örökség: Don’t Stop ’Til You Get Enough címen éppen Broadway musical készül Jackson dalaival; a Cirque du Soleil pedig Jackson-tematikájú cirkuszi produkciót készül Las Vegasba telepíteni – és akkor még nem beszéltünk több száz milliós zenei jogokról.

Kelly és Jackson ügye

újabb példa arra, hogy a dokumentumfilmek továbbra is képesek nagy hatást kiváltani, párbeszédet generálni, eseteként változást is elérni. Hasonló szenzációt legutóbb a Netflix 2015-ös dokuszériája, a Making a Murderer keltett, amit még olyanok is megnéztek, akik alapvetően idegenkednek a dokumentumfilmektől.

Pár évvel korábban az HBO-n sugárzott Paradise Lost trilógia váltott ki akkora felháborodást, hogy az is közrejátszhatott abban, hogy az ártatlanul elítélt West Memphis-i Hármakat felmentették a halálsorról; Az öböl és a Kellemetlen igazság című Oscar-díjas dokuk pedig az állatok és környezet védelmére hívták fel a közvélemény figyelmét.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?