R. Kellyről és Michael Jacksonról is filmesek rántották le a leplet

  • Szabó Ádám
  • 2019. március 7.

Mikrofilm

Bálványokat döntögetnek az oknyomozó dokuk.

A közelmúltban két, nagy hatású dokumentumfilmet is bemutattak, melyek az Indiewire cikke szerint a bíróságok helyett is igazságot szolgáltattak. Mindkettő egy-egy zenei idol sötét oldalát tárja elénk, elsősorban az áldozatokra koncentrálva.

A hatrészes Surviving R. Kelly január 3-án debütált a Lifetime nevű csatornán, míg a Leaving Neverland-et március 2-án mutatta be az HBO. Az R. Kelly által elkövetett szexuális zaklatásokról már korábban is keringtek pletykák, Michael Jackson neve pedig már jóval halála előtt összemosódott a pedofil-botrányokkal.

A két dokumentumsorozat azonban a MeeToo és a TimesUp hajnalán ismét az érdeklődés középpontjába helyezte alanyai szexuális botrányait.

R. Kelly először 1996-ban állt bíróság elé szexuális visszaéléssel kapcsolatos vádak miatt: Tiffanny Hawkins azt állította, hogy három éves kapcsolatuk alatt a sztár testileg és lelkileg is bántalmazta. Az ügy két évvel később ért véget, amikor a nő az eredetileg követelt

10 millió dollár töredékéért,

250 ezerért elállt a vádaktól.

R. Kelly

R. Kelly

 

2001-ben egy kiadónál dolgozó gyakornok perelte be az énekest, 2002-ben pedig két újabb vád érkezett ellene: szexuális visszaélés, kiskorúak megrontása miatt. Kelly ezeket is peren kívüli megállapodásokkal rendezte.

2002-ben gyermekpornográfia készítése miatt citálták bíróság elé, hat év múlva viszont ezt az ügyet is ejtették, ezúttal bizonyítékok hiányában. A következő években a gyermekpornográfia ismét előkerült, de Kelly akkor is megúszta. 2017-ben a Buzzfeed írt leleplező riportot az énekes szexuális szektájáról, és újabb áldozatok is jelentkeztek.

2018-ban elindult a #MuteRKelly mozgalom, melynek deklarált célja volt, hogy az előadó dalai eltűnjenek a rádiókból, és fellépni se hívják többet a szexuális ragadozót. „Csak Isten hallgattathat el” – énekelte Kelly válaszul I Admit című dalában. Nem derült égből érkeztek tehát a Surviving R. Kelly vádjai – viszont sokan először szembesültek a zenész által elkövetett bűntettekkel ilyen átfogó és konkrét formában.

Két héttel a sorozat bemutatója után Kellyt kirúgta kiadója, a koncertjeit sorra visszamondták. 
Februárban ismét felbukkant egy videoszalag, melyen a sztár egy 14 éves lánnyal létesít szexuális kapcsolatot – még a hónap végén vádat emeltek ellene Chicagóban 10 rendbeli szexuális visszaélésért, melyet négy nő ellen követett el; közülük hárman a bűncselekmény időpontjában még kiskorúak voltak.

Kelly feladta magát a rendőrségen,

majd miután az egymilliós óvadék 10 százalékát kifizette, kiengedték a börtönből. Most szabadlábon védekezhet, ám két további államban is vizsgálódnak ellene. Egy friss interjúban Kelly továbbra is tagadja az ellene felhozott vádakat.

Bill Cosby színész-műsorvezető vesztét nem egy dokumentumfilm, hanem vádak hosszú sora hozta el, a Cosby áldozatai közül többeket is képviselő ügyvéd, Gloria Allred szerint az ügy kibontakozásához szükség volt az NBC Dateline című riportműsorára is, melynek egyik, 2015-ös epizódja a Cosby-üggyel foglalkozott.

Ehhez hasonlóan működött most a Kelly-féle doku is: nemcsak felhívta a nyilvánosság figyelmét az ügyre, de erőt adott azoknak az áldozatoknak is, akik nem szólaltak meg a tévében. Így gyűlhetett össze elegendő bizonyíték az énekes ellen.

„Egy dolog olvasni valamit az újságban. Látni az áldozatokat, ahogy megosztják velünk történetüket – az valami teljesen más” – magyarázta a sorozat egyik producere. „Látod az érzelmeket az arcukon, a felszabaduló fájdalmat. Ennek ereje van. Szerintem ez az, ami tényleg hatással van az emberekre”.

A Jackson-féle Leaving Neverland esete némiképp problémásabb.

Az énekes ellen 1993-ban merültek fel pedofil-vádak – akkor többek közt épp annak a Wade Robsonnak és James Safechucknak a vallomása segített tisztázni nevét, akik most ismét előhozakodtak történetükkel a dokumentumfilmben. Safechuck 9 évesen, egy Pepsi reklám forgatásakor találkozott az énekessel, és olyan jó viszonyba kerültek, hogy a Bad turné nagy részén elkísérte őt – most azzal vádolja Jacksont, hogy közel 100 alkalommal molesztálta, mikor még kiskorú volt.

Michael Jackson

Michael Jackson

 

Robson 5 évesen ismerkedett meg a sztárral, akit később többször is védelmébe vett, a dokumentumfilmben mégis elképesztő történetekkel állt elő arról, hogyan használta ki őt Jackson és hogyan erőszakolta meg. Az ő sztoriját tovább árnyalja, hogy az énekes halála után Robson állásért jelentkezett a Michael Jackson: The Immortal World Tour nevű színházi produkcióhoz, azonban nem kapott munkát.

A Finding Neverland tehát azért is problémásabb, mint R. Kelly dokumentumfilmje, mert bár Jacksonnal kapcsolatban korábban is felmerültek vádak, azokat pont a most nyilatkozók vallomásai alapján vetették el.

Az HBO a film sugárzása után egy órás, különleges beszélgetést vetített Oprah Winfrey vezetésével, aki Robsonnal és Safechuckkal is interjút készített. Ebben Robson azt mondta, hogy a Jackson elleni 1993-as és 2005-ös per idején sem volt még tisztában azzal, hogy amit az énekes tett, az molesztálás volt.

„A visszaélés első estéjétől kezdve minden szexuális dolgot, amit velem tett, a szerelemmel magyarázott. Azt mondta, szeret engem és Isten hozott össze minket. Bármit mondott, az úgy hangzott, mint egy gospel” – magyarázta Robson. Hasonló élményekről számolt be Safechuck is: „Michael beléd verte: ’Ha te lebuksz, mindketten lebukunk, vége a te életednek és az enyémnek is’. Ezt ismételte újra és újra”.

A Leaving Neverland hatalmas figyelem és még nagyobb botrány keretében debütált a Sundance filmfesztiválon – ezt követte a televíziós sugárzás, amely a műfajban ritkán tapasztalható, milliós nézettséget hozott.

Ugyan 2009-es halála miatt Jackson már nem védheti meg magát, a zenész birtokának képviselői a film miatt 100 millió dollárra perlik az HBO-t. Hogy a dokumentumfilm hogyan érinti Jackson örökségét, egyelőre nem tudni. Több rádió letiltotta az énekes számait, miközben van, aki a vádak ellenére is kiáll az egykori sztár mellett: Corey Feldman egykori gyerekszínész az elsők között emelt szót a Hollywoodban is jelen lévő pedofília ellen, most azonban azt nyilatkozta, csak kedves emlékei vannak Jacksonról.

A Washington Post cikke szerint ennek ellenére is veszélybe kerülhet a közel 2 millió dollár értékű örökség: Don’t Stop ’Til You Get Enough címen éppen Broadway musical készül Jackson dalaival; a Cirque du Soleil pedig Jackson-tematikájú cirkuszi produkciót készül Las Vegasba telepíteni – és akkor még nem beszéltünk több száz milliós zenei jogokról.

Kelly és Jackson ügye

újabb példa arra, hogy a dokumentumfilmek továbbra is képesek nagy hatást kiváltani, párbeszédet generálni, eseteként változást is elérni. Hasonló szenzációt legutóbb a Netflix 2015-ös dokuszériája, a Making a Murderer keltett, amit még olyanok is megnéztek, akik alapvetően idegenkednek a dokumentumfilmektől.

Pár évvel korábban az HBO-n sugárzott Paradise Lost trilógia váltott ki akkora felháborodást, hogy az is közrejátszhatott abban, hogy az ártatlanul elítélt West Memphis-i Hármakat felmentették a halálsorról; Az öböl és a Kellemetlen igazság című Oscar-díjas dokuk pedig az állatok és környezet védelmére hívták fel a közvélemény figyelmét.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.