Saját Oscar-jelölt filmjét is törli a Netflix a platformjáról

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 2.

Mikrofilm

A kutya karmai közt szerencsére csak az Egyesült Királyságban tűnik el a streamingről.

A Netflix számtalanszor nekifutott már a legjobb film Oscarjának: próbálkoztak Alfonso Cuarón Romajával, vagy épp Martin Scorsese Az írjével is, soha nem jártak azonban olyan közel a díjhoz, mint tavaly. A 2022-es Oscaron ugyanis A kutya karmai közt a CODA-val csapott össze – végül azonban a Netflix ismét elbukott, hiszen utóbbi lett a győztes. Mindez persze semmit nem von le Jane Campion westerndrámájának érdemeiről, amelyet mi is nagyon szerettünk (kritikánk ide kattintva olvasható).

A csoda azonban a streamingek korában még hét napnál is kevesebb ideig tart. Elképesztő iramban pörögnek az újabbnál újabb filmek és sorozatok, csak a Netflixen minden hétre közel egy tucat néznivaló jut, nem beszélve a többi platformról. Így hiába tarolta le a díjszezont A kutya karmai közt annak idején, mára alig esik szó róla. A filmrajongók mégis felháborodtak, mikor a napokban kiderült: a film augusztus 18. után elérhetetlenné válik az Egyesült Királyságban a platformon. A streamingháború egyre kiszámíthatatlanná vált az elmúlt hónapokban: az HBO a Discoveryvel való összeolvadása után irányt váltott, költségcsökkentés címén egy rakás műsort törölt, több klasszikusát pedig kölcsönadta a Netflixnek; de a Disney-nél is előfordult, hogy olyan, kifejezetten a Disney+-ra készült, méregdrága tartalmakat töröltek mindössze pár héttel a premier után, mint a Kráter, vagy a Willow-sorozat.

A kutya karmai közt esete annyiban különbözik ezektől, hogy a cég nem saját elhatározásából döntött a törlés mellett. A film ugyanis részben a BBC pénzéből, annak produceri felügyelete mellett készült. Ennek köszönhető: a Netflix most kénytelen megválni a mozitól, hogy az az Egyesült Királyságban a BBC streamingjén, a BBC iPlayeren válhasson nézhetővé. Ugyanez történt tavaly a hasonló konstrukcióban készült Kinek a háza? című horrorral.

Ez is rávilágít azonban a streamingvilág egyik égető problémájára: a soha nem látott tartalombőség miatt úgy érezhetjük, nincs már okunk, hogy kedvencünket DVD-n is megszerezzük, hiszen az valahol úgyis elérhető online. Ez viszont közel sincs így: az ide-oda vándorló jogok, az összeolvadások és felvásárlások után egy csomó film tűnik el a süllyesztőben úgy, hogy legálisan gyakorlatilag elérhetetlenné válik. A problémáról ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.