Saját Oscar-jelölt filmjét is törli a Netflix a platformjáról

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 2.

Mikrofilm

A kutya karmai közt szerencsére csak az Egyesült Királyságban tűnik el a streamingről.

A Netflix számtalanszor nekifutott már a legjobb film Oscarjának: próbálkoztak Alfonso Cuarón Romajával, vagy épp Martin Scorsese Az írjével is, soha nem jártak azonban olyan közel a díjhoz, mint tavaly. A 2022-es Oscaron ugyanis A kutya karmai közt a CODA-val csapott össze – végül azonban a Netflix ismét elbukott, hiszen utóbbi lett a győztes. Mindez persze semmit nem von le Jane Campion westerndrámájának érdemeiről, amelyet mi is nagyon szerettünk (kritikánk ide kattintva olvasható).

A csoda azonban a streamingek korában még hét napnál is kevesebb ideig tart. Elképesztő iramban pörögnek az újabbnál újabb filmek és sorozatok, csak a Netflixen minden hétre közel egy tucat néznivaló jut, nem beszélve a többi platformról. Így hiába tarolta le a díjszezont A kutya karmai közt annak idején, mára alig esik szó róla. A filmrajongók mégis felháborodtak, mikor a napokban kiderült: a film augusztus 18. után elérhetetlenné válik az Egyesült Királyságban a platformon. A streamingháború egyre kiszámíthatatlanná vált az elmúlt hónapokban: az HBO a Discoveryvel való összeolvadása után irányt váltott, költségcsökkentés címén egy rakás műsort törölt, több klasszikusát pedig kölcsönadta a Netflixnek; de a Disney-nél is előfordult, hogy olyan, kifejezetten a Disney+-ra készült, méregdrága tartalmakat töröltek mindössze pár héttel a premier után, mint a Kráter, vagy a Willow-sorozat.

A kutya karmai közt esete annyiban különbözik ezektől, hogy a cég nem saját elhatározásából döntött a törlés mellett. A film ugyanis részben a BBC pénzéből, annak produceri felügyelete mellett készült. Ennek köszönhető: a Netflix most kénytelen megválni a mozitól, hogy az az Egyesült Királyságban a BBC streamingjén, a BBC iPlayeren válhasson nézhetővé. Ugyanez történt tavaly a hasonló konstrukcióban készült Kinek a háza? című horrorral.

Ez is rávilágít azonban a streamingvilág egyik égető problémájára: a soha nem látott tartalombőség miatt úgy érezhetjük, nincs már okunk, hogy kedvencünket DVD-n is megszerezzük, hiszen az valahol úgyis elérhető online. Ez viszont közel sincs így: az ide-oda vándorló jogok, az összeolvadások és felvásárlások után egy csomó film tűnik el a süllyesztőben úgy, hogy legálisan gyakorlatilag elérhetetlenné válik. A problémáról ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.