Saját Oscar-jelölt filmjét is törli a Netflix a platformjáról

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 2.

Mikrofilm

A kutya karmai közt szerencsére csak az Egyesült Királyságban tűnik el a streamingről.

A Netflix számtalanszor nekifutott már a legjobb film Oscarjának: próbálkoztak Alfonso Cuarón Romajával, vagy épp Martin Scorsese Az írjével is, soha nem jártak azonban olyan közel a díjhoz, mint tavaly. A 2022-es Oscaron ugyanis A kutya karmai közt a CODA-val csapott össze – végül azonban a Netflix ismét elbukott, hiszen utóbbi lett a győztes. Mindez persze semmit nem von le Jane Campion westerndrámájának érdemeiről, amelyet mi is nagyon szerettünk (kritikánk ide kattintva olvasható).

A csoda azonban a streamingek korában még hét napnál is kevesebb ideig tart. Elképesztő iramban pörögnek az újabbnál újabb filmek és sorozatok, csak a Netflixen minden hétre közel egy tucat néznivaló jut, nem beszélve a többi platformról. Így hiába tarolta le a díjszezont A kutya karmai közt annak idején, mára alig esik szó róla. A filmrajongók mégis felháborodtak, mikor a napokban kiderült: a film augusztus 18. után elérhetetlenné válik az Egyesült Királyságban a platformon. A streamingháború egyre kiszámíthatatlanná vált az elmúlt hónapokban: az HBO a Discoveryvel való összeolvadása után irányt váltott, költségcsökkentés címén egy rakás műsort törölt, több klasszikusát pedig kölcsönadta a Netflixnek; de a Disney-nél is előfordult, hogy olyan, kifejezetten a Disney+-ra készült, méregdrága tartalmakat töröltek mindössze pár héttel a premier után, mint a Kráter, vagy a Willow-sorozat.

A kutya karmai közt esete annyiban különbözik ezektől, hogy a cég nem saját elhatározásából döntött a törlés mellett. A film ugyanis részben a BBC pénzéből, annak produceri felügyelete mellett készült. Ennek köszönhető: a Netflix most kénytelen megválni a mozitól, hogy az az Egyesült Királyságban a BBC streamingjén, a BBC iPlayeren válhasson nézhetővé. Ugyanez történt tavaly a hasonló konstrukcióban készült Kinek a háza? című horrorral.

Ez is rávilágít azonban a streamingvilág egyik égető problémájára: a soha nem látott tartalombőség miatt úgy érezhetjük, nincs már okunk, hogy kedvencünket DVD-n is megszerezzük, hiszen az valahol úgyis elérhető online. Ez viszont közel sincs így: az ide-oda vándorló jogok, az összeolvadások és felvásárlások után egy csomó film tűnik el a süllyesztőben úgy, hogy legálisan gyakorlatilag elérhetetlenné válik. A problémáról ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.