Saját Oscar-jelölt filmjét is törli a Netflix a platformjáról

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 2.

Mikrofilm

A kutya karmai közt szerencsére csak az Egyesült Királyságban tűnik el a streamingről.

A Netflix számtalanszor nekifutott már a legjobb film Oscarjának: próbálkoztak Alfonso Cuarón Romajával, vagy épp Martin Scorsese Az írjével is, soha nem jártak azonban olyan közel a díjhoz, mint tavaly. A 2022-es Oscaron ugyanis A kutya karmai közt a CODA-val csapott össze – végül azonban a Netflix ismét elbukott, hiszen utóbbi lett a győztes. Mindez persze semmit nem von le Jane Campion westerndrámájának érdemeiről, amelyet mi is nagyon szerettünk (kritikánk ide kattintva olvasható).

A csoda azonban a streamingek korában még hét napnál is kevesebb ideig tart. Elképesztő iramban pörögnek az újabbnál újabb filmek és sorozatok, csak a Netflixen minden hétre közel egy tucat néznivaló jut, nem beszélve a többi platformról. Így hiába tarolta le a díjszezont A kutya karmai közt annak idején, mára alig esik szó róla. A filmrajongók mégis felháborodtak, mikor a napokban kiderült: a film augusztus 18. után elérhetetlenné válik az Egyesült Királyságban a platformon. A streamingháború egyre kiszámíthatatlanná vált az elmúlt hónapokban: az HBO a Discoveryvel való összeolvadása után irányt váltott, költségcsökkentés címén egy rakás műsort törölt, több klasszikusát pedig kölcsönadta a Netflixnek; de a Disney-nél is előfordult, hogy olyan, kifejezetten a Disney+-ra készült, méregdrága tartalmakat töröltek mindössze pár héttel a premier után, mint a Kráter, vagy a Willow-sorozat.

A kutya karmai közt esete annyiban különbözik ezektől, hogy a cég nem saját elhatározásából döntött a törlés mellett. A film ugyanis részben a BBC pénzéből, annak produceri felügyelete mellett készült. Ennek köszönhető: a Netflix most kénytelen megválni a mozitól, hogy az az Egyesült Királyságban a BBC streamingjén, a BBC iPlayeren válhasson nézhetővé. Ugyanez történt tavaly a hasonló konstrukcióban készült Kinek a háza? című horrorral.

Ez is rávilágít azonban a streamingvilág egyik égető problémájára: a soha nem látott tartalombőség miatt úgy érezhetjük, nincs már okunk, hogy kedvencünket DVD-n is megszerezzük, hiszen az valahol úgyis elérhető online. Ez viszont közel sincs így: az ide-oda vándorló jogok, az összeolvadások és felvásárlások után egy csomó film tűnik el a süllyesztőben úgy, hogy legálisan gyakorlatilag elérhetetlenné válik. A problémáról ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.