Saját Oscar-jelölt filmjét is törli a Netflix a platformjáról

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 2.

Mikrofilm

A kutya karmai közt szerencsére csak az Egyesült Királyságban tűnik el a streamingről.

A Netflix számtalanszor nekifutott már a legjobb film Oscarjának: próbálkoztak Alfonso Cuarón Romajával, vagy épp Martin Scorsese Az írjével is, soha nem jártak azonban olyan közel a díjhoz, mint tavaly. A 2022-es Oscaron ugyanis A kutya karmai közt a CODA-val csapott össze – végül azonban a Netflix ismét elbukott, hiszen utóbbi lett a győztes. Mindez persze semmit nem von le Jane Campion westerndrámájának érdemeiről, amelyet mi is nagyon szerettünk (kritikánk ide kattintva olvasható).

A csoda azonban a streamingek korában még hét napnál is kevesebb ideig tart. Elképesztő iramban pörögnek az újabbnál újabb filmek és sorozatok, csak a Netflixen minden hétre közel egy tucat néznivaló jut, nem beszélve a többi platformról. Így hiába tarolta le a díjszezont A kutya karmai közt annak idején, mára alig esik szó róla. A filmrajongók mégis felháborodtak, mikor a napokban kiderült: a film augusztus 18. után elérhetetlenné válik az Egyesült Királyságban a platformon. A streamingháború egyre kiszámíthatatlanná vált az elmúlt hónapokban: az HBO a Discoveryvel való összeolvadása után irányt váltott, költségcsökkentés címén egy rakás műsort törölt, több klasszikusát pedig kölcsönadta a Netflixnek; de a Disney-nél is előfordult, hogy olyan, kifejezetten a Disney+-ra készült, méregdrága tartalmakat töröltek mindössze pár héttel a premier után, mint a Kráter, vagy a Willow-sorozat.

A kutya karmai közt esete annyiban különbözik ezektől, hogy a cég nem saját elhatározásából döntött a törlés mellett. A film ugyanis részben a BBC pénzéből, annak produceri felügyelete mellett készült. Ennek köszönhető: a Netflix most kénytelen megválni a mozitól, hogy az az Egyesült Királyságban a BBC streamingjén, a BBC iPlayeren válhasson nézhetővé. Ugyanez történt tavaly a hasonló konstrukcióban készült Kinek a háza? című horrorral.

Ez is rávilágít azonban a streamingvilág egyik égető problémájára: a soha nem látott tartalombőség miatt úgy érezhetjük, nincs már okunk, hogy kedvencünket DVD-n is megszerezzük, hiszen az valahol úgyis elérhető online. Ez viszont közel sincs így: az ide-oda vándorló jogok, az összeolvadások és felvásárlások után egy csomó film tűnik el a süllyesztőben úgy, hogy legálisan gyakorlatilag elérhetetlenné válik. A problémáról ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.