A Netflixen landolhatnak az HBO műsorai

Mikrofilm

A Bizonytalant hamarosan Az elit alakulat és a Nagypályások követheti.

A streamingpiac egyre inkább egy nyugtalan, folyamatosan kavargó óceánhoz hasonlít, ahol egyik pillanatról a másikra változik a kép, az egymást követő hullámok pedig egyre-másra mossák el egymást. Bár nemrég még magát a streamingőrületet elindító Netflixet is temetni kezdték, úgy néz ki, a cég mindenki másnál jobban állja a sarat. Hiába mentek szembe saját korábbi aranyszabályukkal, mikor eltörölték a jelszómegosztást, a húzásuk bejött, hiszen jelentősen emelkedett az előfizetőik száma. A növekedés pedig tovább folytatódhat, hiszen a hírek szerint egyre több, egykor exkluzívnak számító HBO-s tartalom érkezik majd a platformra.

A Netflix – mely annak idején postai DVD-kölcsönzőként kezdte – mindig is erősen támaszkodott más cégek és stúdiók tartalmaira; itt kelt új életre egy csomó olyan, régebben közkedvelt sorozat mint a Jóbarátok, vagy A hivatal, melyeket a streamingnek köszönhetően nézők új generációi ismerhettek meg. A Netflix azonban hamarosan saját tartalmak gyártásába fogott, az olyan gigasikerek mellett pedig, mint a Kártyavár, a Stranger Things vagy épp az Orange is the New Black, eltörpültek a kölcsönzött tartalmak. Pedig ezekre továbbra is szüksége volt a Netflixnek, ugyanis a hagyományos, több mint százéves múltra visszatekintő stúdiókkal ellentétben neki nem volt több ezer címet tartalamzó videótékája – hasonló indokból vette meg nemrég az Amazon az MGM-et. A Netflix sikerét azonban hamar megirigyelték a riválisok, és egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a streamingé a jövő. Mindehhez az utolsó lökést persze a koronavírus-járvány adta, amikor több mint egy évig a világ legtöbb mozija bezárt. A stúdiók sorba hozták létre saját streamingplatformjaikat – HBO Max, Disney+, Peacock –, így többé nem állt érdekükben kölcsönadni legértékesebb tartalmaikat a rivális Netflixnek. Szép lassan lekerültek tehát annak felületéről a Jóbarátok és társai is.

A streamingháború egyik legérdekesebb esete az HBO-é. A csatornának itthon is bejáratott platformja volt HBO Go névvel, amit a 2020-ban induló HBO Max váltott. A mindezt birtokló Warner stúdió a koronavírus közepette történelmi lépést tett: úgy döntöttek, egyszerre mutatják be legnagyobb filmjeiket a még nyitva tartó mozikban és online. Így akarták ugyanis feltornászni frissen indult streamingjük előfizetői számát. Mindez hatalmas felháboroddást váltott ki, hiszen magukat az alkotókat nem kérdezték meg erről – Christopher Nolantől kezdve A Halloween véget értet rendező Christopher Landonig rengetegen tiltakoztak, később a pandémia enyhülésével és a karantén feloldásával pedig maga a cég is visszakozott. A következő fordulat a Warner Bros. tavalyi egyesülése volt a Discovery-vel; az így létrejött Warner Bros. Discovery (WBD) pedig újabb gyökeres változtatásokat vitt véghez. Leállították az HBO Max terjeszkedését, és az európai saját tartalmak gyártását is, majd hatalmas költségcsökkentésbe kedztek, a streamingplatformjuk ugyanis nem hozta a kellő számokat. Elkaszálták és dobozba zárták a már elkészült Batgirl-filmet; egy rakás tartalmat, így a magyar A besúgót is eltüntették a platformról; a már finishben lévő Scooby-Doo rajzfilmet pedig szintén kinyírták – de azért még befejeztették azt az alkotókkal. Bejelentették, hogy az HBO nevét is száműzik a streamingjük elnevezéséről, aminek új neve így egyszerűen MAX lett. David Zaslav, a WBD új elnöke pedig kiadta az ukázt: még több folytatás és még több franchsie-film érkezik ezentúl.

A költségek csökkentésének egy következő lépése, hogy az HBO ismét elkezdte kölcsönadni saját tartalmait más cégeknek; olyan egykori műsorokat, amelyek korábban csak a saját platformjukon volt elérhető. Az első ilyen Issa Rae kritikuskedvenc tragikomédiája, a 2016-2021 között futó Bizonytalan. A számtalan Emmyre jelölt, egyszer a díjat is elnyerő sorozat egy afroamerikai nő megpróbáltatásait követi nyomon a mai Egyesült Államokban. Ezt hamarosan olyan nagyágyúk követhetik, mint Az elit alakulat, a The Pacific – A hős alakulat, a Sírhant művek, vagy épp a Dwayne ’The Rock’ Johnson nevével fémjelzett Nagypályások.

Nem ez az első alkalom, hogy az HBO egy korábban féltve őrzött tartalmát kölcsönadja más platformnak: a Westworld az itthon nem elérhető The Roku Channelre és a Tubira került fel, míg a True Blood – Inni és élni hagyni a Hulun vált nézhetővé (ennek tartalmai nálunk a Disney+-on érhetőek el). Utóbbi hamarosan a Netflixen is fogható majd, de csak az Egyesült Államokon kívül. 2014-ben pedig, amikor az Amazon Prime még gyerekcipőben járt, az HBO kölcsönadta nekik a Maffiózókat, a Deadwod-ot, a Sírhant műveket és a Drót-ot is.

És hogy ez mégis miért éri meg a Warnernak és az HBO-nak? A WBD új fejese, David Zaslav szerint rengeteg az olyan tartalmuk, ami nem hoz már új előfizetőket – azaz pénzt –, közben mégis sokba kerülnek a cégnek, hiszen különböző megállapodások miatt folyamatosan fizetni kell utánuk az alkotóknak, sőt, néha még a színészeknek is; nem beszélve azokról a kacifántos ügyletekről, amikor a tartalmat valamilyen külső stúdió gyártotta le nekik. Épp ezért azzal, ha jó pénzért kölcsönadják a filmeket és sorozatokat, legalább valamennyi pénzt visszahoznak. Egyre inkább úgy tűnik ugyanis, hogy ennyi streamingplatformot egyszerűen nem bír el a piac, pusztán előfizetési díjakból nem lehet fenntartani őket. A Netflix a legkorábban indulóként és a legnagyobbként még mindig vezet; az Apple-nek és az Amazonnak pedig belefér a veszteség, mert a streamingre csak kiegészítő, presztízsnövelő tevékenységként tekintenek. Az HBO Max és a Disney azonban bajban van – ezért van, hogy elsősorban ők törlik le sorban korábbi saját tartalmaikat, vagy épp adják bérbe azokat.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.