A Netflixen landolhatnak az HBO műsorai

Mikrofilm

A Bizonytalant hamarosan Az elit alakulat és a Nagypályások követheti.

A streamingpiac egyre inkább egy nyugtalan, folyamatosan kavargó óceánhoz hasonlít, ahol egyik pillanatról a másikra változik a kép, az egymást követő hullámok pedig egyre-másra mossák el egymást. Bár nemrég még magát a streamingőrületet elindító Netflixet is temetni kezdték, úgy néz ki, a cég mindenki másnál jobban állja a sarat. Hiába mentek szembe saját korábbi aranyszabályukkal, mikor eltörölték a jelszómegosztást, a húzásuk bejött, hiszen jelentősen emelkedett az előfizetőik száma. A növekedés pedig tovább folytatódhat, hiszen a hírek szerint egyre több, egykor exkluzívnak számító HBO-s tartalom érkezik majd a platformra.

A Netflix – mely annak idején postai DVD-kölcsönzőként kezdte – mindig is erősen támaszkodott más cégek és stúdiók tartalmaira; itt kelt új életre egy csomó olyan, régebben közkedvelt sorozat mint a Jóbarátok, vagy A hivatal, melyeket a streamingnek köszönhetően nézők új generációi ismerhettek meg. A Netflix azonban hamarosan saját tartalmak gyártásába fogott, az olyan gigasikerek mellett pedig, mint a Kártyavár, a Stranger Things vagy épp az Orange is the New Black, eltörpültek a kölcsönzött tartalmak. Pedig ezekre továbbra is szüksége volt a Netflixnek, ugyanis a hagyományos, több mint százéves múltra visszatekintő stúdiókkal ellentétben neki nem volt több ezer címet tartalamzó videótékája – hasonló indokból vette meg nemrég az Amazon az MGM-et. A Netflix sikerét azonban hamar megirigyelték a riválisok, és egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a streamingé a jövő. Mindehhez az utolsó lökést persze a koronavírus-járvány adta, amikor több mint egy évig a világ legtöbb mozija bezárt. A stúdiók sorba hozták létre saját streamingplatformjaikat – HBO Max, Disney+, Peacock –, így többé nem állt érdekükben kölcsönadni legértékesebb tartalmaikat a rivális Netflixnek. Szép lassan lekerültek tehát annak felületéről a Jóbarátok és társai is.

A streamingháború egyik legérdekesebb esete az HBO-é. A csatornának itthon is bejáratott platformja volt HBO Go névvel, amit a 2020-ban induló HBO Max váltott. A mindezt birtokló Warner stúdió a koronavírus közepette történelmi lépést tett: úgy döntöttek, egyszerre mutatják be legnagyobb filmjeiket a még nyitva tartó mozikban és online. Így akarták ugyanis feltornászni frissen indult streamingjük előfizetői számát. Mindez hatalmas felháboroddást váltott ki, hiszen magukat az alkotókat nem kérdezték meg erről – Christopher Nolantől kezdve A Halloween véget értet rendező Christopher Landonig rengetegen tiltakoztak, később a pandémia enyhülésével és a karantén feloldásával pedig maga a cég is visszakozott. A következő fordulat a Warner Bros. tavalyi egyesülése volt a Discovery-vel; az így létrejött Warner Bros. Discovery (WBD) pedig újabb gyökeres változtatásokat vitt véghez. Leállították az HBO Max terjeszkedését, és az európai saját tartalmak gyártását is, majd hatalmas költségcsökkentésbe kedztek, a streamingplatformjuk ugyanis nem hozta a kellő számokat. Elkaszálták és dobozba zárták a már elkészült Batgirl-filmet; egy rakás tartalmat, így a magyar A besúgót is eltüntették a platformról; a már finishben lévő Scooby-Doo rajzfilmet pedig szintén kinyírták – de azért még befejeztették azt az alkotókkal. Bejelentették, hogy az HBO nevét is száműzik a streamingjük elnevezéséről, aminek új neve így egyszerűen MAX lett. David Zaslav, a WBD új elnöke pedig kiadta az ukázt: még több folytatás és még több franchsie-film érkezik ezentúl.

A költségek csökkentésének egy következő lépése, hogy az HBO ismét elkezdte kölcsönadni saját tartalmait más cégeknek; olyan egykori műsorokat, amelyek korábban csak a saját platformjukon volt elérhető. Az első ilyen Issa Rae kritikuskedvenc tragikomédiája, a 2016-2021 között futó Bizonytalan. A számtalan Emmyre jelölt, egyszer a díjat is elnyerő sorozat egy afroamerikai nő megpróbáltatásait követi nyomon a mai Egyesült Államokban. Ezt hamarosan olyan nagyágyúk követhetik, mint Az elit alakulat, a The Pacific – A hős alakulat, a Sírhant művek, vagy épp a Dwayne ’The Rock’ Johnson nevével fémjelzett Nagypályások.

Nem ez az első alkalom, hogy az HBO egy korábban féltve őrzött tartalmát kölcsönadja más platformnak: a Westworld az itthon nem elérhető The Roku Channelre és a Tubira került fel, míg a True Blood – Inni és élni hagyni a Hulun vált nézhetővé (ennek tartalmai nálunk a Disney+-on érhetőek el). Utóbbi hamarosan a Netflixen is fogható majd, de csak az Egyesült Államokon kívül. 2014-ben pedig, amikor az Amazon Prime még gyerekcipőben járt, az HBO kölcsönadta nekik a Maffiózókat, a Deadwod-ot, a Sírhant műveket és a Drót-ot is.

És hogy ez mégis miért éri meg a Warnernak és az HBO-nak? A WBD új fejese, David Zaslav szerint rengeteg az olyan tartalmuk, ami nem hoz már új előfizetőket – azaz pénzt –, közben mégis sokba kerülnek a cégnek, hiszen különböző megállapodások miatt folyamatosan fizetni kell utánuk az alkotóknak, sőt, néha még a színészeknek is; nem beszélve azokról a kacifántos ügyletekről, amikor a tartalmat valamilyen külső stúdió gyártotta le nekik. Épp ezért azzal, ha jó pénzért kölcsönadják a filmeket és sorozatokat, legalább valamennyi pénzt visszahoznak. Egyre inkább úgy tűnik ugyanis, hogy ennyi streamingplatformot egyszerűen nem bír el a piac, pusztán előfizetési díjakból nem lehet fenntartani őket. A Netflix a legkorábban indulóként és a legnagyobbként még mindig vezet; az Apple-nek és az Amazonnak pedig belefér a veszteség, mert a streamingre csak kiegészítő, presztízsnövelő tevékenységként tekintenek. Az HBO Max és a Disney azonban bajban van – ezért van, hogy elsősorban ők törlik le sorban korábbi saját tartalmaikat, vagy épp adják bérbe azokat.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.