A streamingpiac egyre inkább egy nyugtalan, folyamatosan kavargó óceánhoz hasonlít, ahol egyik pillanatról a másikra változik a kép, az egymást követő hullámok pedig egyre-másra mossák el egymást. Bár nemrég még magát a streamingőrületet elindító Netflixet is temetni kezdték, úgy néz ki, a cég mindenki másnál jobban állja a sarat. Hiába mentek szembe saját korábbi aranyszabályukkal, mikor eltörölték a jelszómegosztást, a húzásuk bejött, hiszen jelentősen emelkedett az előfizetőik száma. A növekedés pedig tovább folytatódhat, hiszen a hírek szerint egyre több, egykor exkluzívnak számító HBO-s tartalom érkezik majd a platformra.
A Netflix – mely annak idején postai DVD-kölcsönzőként kezdte – mindig is erősen támaszkodott más cégek és stúdiók tartalmaira; itt kelt új életre egy csomó olyan, régebben közkedvelt sorozat mint a Jóbarátok, vagy A hivatal, melyeket a streamingnek köszönhetően nézők új generációi ismerhettek meg. A Netflix azonban hamarosan saját tartalmak gyártásába fogott, az olyan gigasikerek mellett pedig, mint a Kártyavár, a Stranger Things vagy épp az Orange is the New Black, eltörpültek a kölcsönzött tartalmak. Pedig ezekre továbbra is szüksége volt a Netflixnek, ugyanis a hagyományos, több mint százéves múltra visszatekintő stúdiókkal ellentétben neki nem volt több ezer címet tartalamzó videótékája – hasonló indokból vette meg nemrég az Amazon az MGM-et. A Netflix sikerét azonban hamar megirigyelték a riválisok, és egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a streamingé a jövő. Mindehhez az utolsó lökést persze a koronavírus-járvány adta, amikor több mint egy évig a világ legtöbb mozija bezárt. A stúdiók sorba hozták létre saját streamingplatformjaikat – HBO Max, Disney+, Peacock –, így többé nem állt érdekükben kölcsönadni legértékesebb tartalmaikat a rivális Netflixnek. Szép lassan lekerültek tehát annak felületéről a Jóbarátok és társai is.
A streamingháború egyik legérdekesebb esete az HBO-é. A csatornának itthon is bejáratott platformja volt HBO Go névvel, amit a 2020-ban induló HBO Max váltott. A mindezt birtokló Warner stúdió a koronavírus közepette történelmi lépést tett: úgy döntöttek, egyszerre mutatják be legnagyobb filmjeiket a még nyitva tartó mozikban és online. Így akarták ugyanis feltornászni frissen indult streamingjük előfizetői számát. Mindez hatalmas felháboroddást váltott ki, hiszen magukat az alkotókat nem kérdezték meg erről – Christopher Nolantől kezdve A Halloween véget értet rendező Christopher Landonig rengetegen tiltakoztak, később a pandémia enyhülésével és a karantén feloldásával pedig maga a cég is visszakozott. A következő fordulat a Warner Bros. tavalyi egyesülése volt a Discovery-vel; az így létrejött Warner Bros. Discovery (WBD) pedig újabb gyökeres változtatásokat vitt véghez. Leállították az HBO Max terjeszkedését, és az európai saját tartalmak gyártását is, majd hatalmas költségcsökkentésbe kedztek, a streamingplatformjuk ugyanis nem hozta a kellő számokat. Elkaszálták és dobozba zárták a már elkészült Batgirl-filmet; egy rakás tartalmat, így a magyar A besúgót is eltüntették a platformról; a már finishben lévő Scooby-Doo rajzfilmet pedig szintén kinyírták – de azért még befejeztették azt az alkotókkal. Bejelentették, hogy az HBO nevét is száműzik a streamingjük elnevezéséről, aminek új neve így egyszerűen MAX lett. David Zaslav, a WBD új elnöke pedig kiadta az ukázt: még több folytatás és még több franchsie-film érkezik ezentúl.
A költségek csökkentésének egy következő lépése, hogy az HBO ismét elkezdte kölcsönadni saját tartalmait más cégeknek; olyan egykori műsorokat, amelyek korábban csak a saját platformjukon volt elérhető. Az első ilyen Issa Rae kritikuskedvenc tragikomédiája, a 2016-2021 között futó Bizonytalan. A számtalan Emmyre jelölt, egyszer a díjat is elnyerő sorozat egy afroamerikai nő megpróbáltatásait követi nyomon a mai Egyesült Államokban. Ezt hamarosan olyan nagyágyúk követhetik, mint Az elit alakulat, a The Pacific – A hős alakulat, a Sírhant művek, vagy épp a Dwayne ’The Rock’ Johnson nevével fémjelzett Nagypályások.
Nem ez az első alkalom, hogy az HBO egy korábban féltve őrzött tartalmát kölcsönadja más platformnak: a Westworld az itthon nem elérhető The Roku Channelre és a Tubira került fel, míg a True Blood – Inni és élni hagyni a Hulun vált nézhetővé (ennek tartalmai nálunk a Disney+-on érhetőek el). Utóbbi hamarosan a Netflixen is fogható majd, de csak az Egyesült Államokon kívül. 2014-ben pedig, amikor az Amazon Prime még gyerekcipőben járt, az HBO kölcsönadta nekik a Maffiózókat, a Deadwod-ot, a Sírhant műveket és a Drót-ot is.
És hogy ez mégis miért éri meg a Warnernak és az HBO-nak? A WBD új fejese, David Zaslav szerint rengeteg az olyan tartalmuk, ami nem hoz már új előfizetőket – azaz pénzt –, közben mégis sokba kerülnek a cégnek, hiszen különböző megállapodások miatt folyamatosan fizetni kell utánuk az alkotóknak, sőt, néha még a színészeknek is; nem beszélve azokról a kacifántos ügyletekről, amikor a tartalmat valamilyen külső stúdió gyártotta le nekik. Épp ezért azzal, ha jó pénzért kölcsönadják a filmeket és sorozatokat, legalább valamennyi pénzt visszahoznak. Egyre inkább úgy tűnik ugyanis, hogy ennyi streamingplatformot egyszerűen nem bír el a piac, pusztán előfizetési díjakból nem lehet fenntartani őket. A Netflix a legkorábban indulóként és a legnagyobbként még mindig vezet; az Apple-nek és az Amazonnak pedig belefér a veszteség, mert a streamingre csak kiegészítő, presztízsnövelő tevékenységként tekintenek. Az HBO Max és a Disney azonban bajban van – ezért van, hogy elsősorban ők törlik le sorban korábbi saját tartalmaikat, vagy épp adják bérbe azokat.