A hallgatag cowboyok és a jelnyelven veszekedők harca – kik az esélyesek az idei Oscaron?

Mikrofilm

Minden kategóriában végigvesszük az esélyeket és azt is eláruljuk, mi kinek adnánk a díjakat. Íme minden, amit tudni kell az idei Oscar-jelöltekről! 

Hiába számít az Oscar-díj az egyik legismertebb filmes elismerésnek, az esetek többségében valódi izgalmat már egyik kategória sem hordoz. Előfordulhatnak ugyan meglepetések, de ettől még általában papírforma-győzelmekről, jól megérdemelt és előre megjósolt díjakról szólnak a másnapi beszámolók. Idén azonban több kategóriában még mindig lehetetlen megtippelni a győztest – de mi azért megpróbáljuk.

Legjobb film

Sokáig úgy tűnt, ez egy viszonylag sima menet lesz A kutya karmai közöttnek: Jane Campion mesteri western-thrillere odafigyelést igényel és lassan mászik a bőrünk alá, de ha kitartunk mellette, kitörölhetetlen nyomot hagy rajtunk. (Kritikánk a filmről itt olvasható!) Ez a film gyűjtötte be a legtöbb – szám szerint 12 – jelölést, és gyakorlatilag hónapok óta minden róla szól, a kritikusok imádják, sikere pedig jól illeszkedne abba a tendenciába, hogy az Akadémia a tipikus „Oscar-mozik” helyett kisebb, szerzői filmeket próbál díjazni.

Fő riválisa a CODA – a siket család egyetlen halló tagját bemutató dráma sikerrel küszöbölte ki a francia eredeti hibáit és töltötte fel tartalommal a sztorit. Azon lehet vitatkozni, hogy ez-e az év legjobb filmje, de az biztos, hogy a nézők többségét megérinti, az elmúlt hetekben pedig meglepetésre kettőt is begyűjtött az Oscar fő előrejelzői közül, ezzel Sian Heder filmje az utóbbi hetekben elsőszámú esélyessé lépett elő. (Kritikánk a filmről itt olvasható!) 

 
A kutya karmai közt
Fotó: Facebook/The Power of the Dog
 

A Belfast lehet viszont a nevető harmadik a küzdelemben: Kenneth Branagh önéletrajzi ihletésű családi drámája a 60-as évek Írországát mutatja be – az elismert rendezőtől kezdve az erős alakításokon át minden megvan benne, ami a sikerhez kellhet, a film azonban nem képes átlépni saját árnyékát, és egyszerűen nincs annyira hatásos, mély vagy szívhezszóló, mint amilyen lenni szeretne. (Kritikánk a filmről itt!)

A Richard király Venus és Serena Williams sztoriját mutatja be apjuk szemszögén keresztül – az a típusú igaz történeten alapuló színészközpontú film, amelyből minden Oscaron több is akad. Reinaldo Marcus Green rendező nem is váltotta meg a műfajt, de a remek alakítások mellett a hangulat és a pergő párbeszédek elégnek bizonyultak, hogy a mozi végül 6 jelölést is begyűjtsön. (Kritikánk a filmről itt!)

A Dűnének a technikai kategóriákon kívül valószínűleg akkor lesz esélye nagyobb díjakra, ha a mostanra berendelt második rész is hasonlóan jól, esetleg még jobban sikerül – akkor akár egy A király visszatérthez hasonló díjeső is összejöhet a sorozatért. (Kritikánk a filmről itt olvasható; elemzésünk a Dűne-adaptációkról pedig itt!)

Talán senkit nem lepett meg, hogy háborús film, dráma, animáció, sci-fi vagy épp családi mozi után Spielberg a musicalekhez is ért – a West Side Story nemcsak sikeresen adaptálta az 1957-es, 10 Oscarral jutalmazott filmet, de bizonyos szempontból sikerült felülmúlnia is azt, de a díjazása eddig elmaradt. Ebben valószínűleg az is közrejátszik, hogy az Akadémia nem akarja egy jól ismert film remake-jének még ismertebb rendezőjét megkoronázni. Pedig megérdemelné. (Kritikánk a filmről itt olvasható!)

Paul Thomas Andersont eddig az emberi lélek sötétségének krónikásaként ismertük, a Licorice Pizzával viszont bemutatta, hogy ő sem csak a rosszat látja bennünk: a 70-es években játszódó romantikus coming of age sztori hangulatos képet fest a korszak Amerikájáról, de inkább tűnik a rendező remek stílusgyakorlatának, mint egy új American Graffiti-nek. (Kritikánk a filmről itt!)

A Vezess helyettemet ma még meglepetésjelöltnek tartjuk, de hamarosan valószínűleg egyáltalán nem fog ekkora feltűnést kelteni, ha egy idegennyelvű film jelölést kap, netán az Élősködőkhöz hasonlóan a díjat is megnyeri – írtuk elemzésünkben. Ryusuke Hamaguchi filmje egy rendezőről szól, aki a Ványa bácsit igyekszik otthonától távol színpadra állítani, miközben felesége váratlan halála miatt gyászol. A meditatív, háromórás művészfilm egyetlen pillanatra sem unalmas, hiszen egészen bravúrosan építi fel a nyelvvel, művészettel és gyásszal kapcsolatos többrétegű értelmezéseit.

A víz érintése sikere óta Guillermo del Toro először rendezett játékfilmet, a Rémálmok sikátorának jelölése azonban inkább a rendezőnek szól. A film, amely szintén egy remake, egy karneváli mutatványos drámáján keresztül mutatja be az emberi kapzsiságot látványos, ám kissé közhelyes módon. (Kritikánk a filmről itt!)

A Ne nézz fel! pedig talán a legnagyobb vitákat kiváltó film a jelöltek között: míg a nézők odáig voltak humora és metsző fricskái miatt, a kritikusok inkább csak egy egyetlen poénra felépített okoskodásnak tartották. (Kritikánk a filmről itt olvasható!)

Ki fog nyerni: A kutya karmai között

Kinek kellene nyernie: A kutya karmai között vagy a West Side Story

Legjobb rendező

A legnagyobb esélyes az a Jane Campion (A kutya karmai között), aki 1993-ban már hazavihetett egy díjat a Zongoralecke forgatókönyvéjért – ráadásul ő az első nő, akit másodszor is Oscarra jelöltek a rendezők között. A CODA-t jegyző Sian Hedert nem is jelölték a rendezői díjra, Kenneth Branagh (Belfast) viszont rekordot döntött, hiszen ő az első ember, akit karrierje során hét kategóriában is nominációt szerzett. Steven Spielberg (West Side Story) három díjával igazi veteránnak – és nem mellesleg a rendezők közmondásos megfelelőjének – számít. Paul Thomas Andersonnak (Licorice Pizza) jó ideje kijárna már a díj, az Akadémia pedig meglepőt húzna, ha épp egy ilyen rendhagyó filmjéért koronázná meg. Ryusuke Hamaguchi (Vezess helyettem) itthon és a tengerentúlon is kevésbé ismert névnek számított eddig, ami az esélyeit is csökkenti – mellette szól azonban, hogy a többszörösen jelölt mozija mellett tavaly egy kisebb költségvetésű filmet is rendezett Wheel of Fortune and Fantasy címmel, ami számtalan évvégi toplistára felkerült.

Ki fog nyerni: Jane Campion – A kutya karmai között

Kinek kellene nyernie: Ryusuke Hamaguchi – Vezess helyettem

Legjobb férfi főszereplő

Idén még a megszokotthoz képest is erős a mezőny, épp ezért megsüvegelendő, hogy Will Smith (Richard király) képes volt elsőszámú esélyessé előállni. A Williams-lányok apjának szerepében játéka nemcsak hatásos, de sikerült a karakter összetettségét is megragadnia. Andrew Garfield (Tick, Tick… Boom!) ugyancsak élete alakítását nyújtja az áttörésért hajtó, élete musicaljén dolgozó alkotó szerepében: énekel, táncol, sír, nevet, szeret és szenved, és mint a kritikák is kiemelik, szemmel látható, hogy teljesen magáévá tette a figurát. Benedict Cumberbatch (A kutya karmai között) játéka szintén elemi erejű, az előbbiekhez hasonlóan ráadásul filmje szinte teljes egészében rajta áll vagy bukik. Denzel Washington (Macbeth tragédiája) a tőle megszokott módon lenyűgöző Shakespeare véres történetének adaptációjában, és Javier Bardem (Az élet Ricardóéknál) is remekel Desi Arnazként.

Ki fog nyerni: Will Smith – Richard király

Kinek kellene nyernie: Will Smith – Richard király vagy Andrew Garfield – Tick, Tick… Boom!

 
Richard király 

Legjobb női főszereplő

Az Oscar-verseny egyik legnagyobb kérdése, hogy ki nyer itt – egyelőre erre bárkinek megvan az sansza. A szezon kezdetén Kristen Stewart (Spencer) tűnt fő esélyesnek, de később már az is kérdés volt, egyáltalán képes lesz-e bejutni az öt közé, még úgy is, hogy Stewart remekül adja át Diana minden félelmét, gátlását és gyötrelmét, miközben a figura egy pillanatra sem veszti el ragyogását és állhatatosságát. Vele ellentéten Jessica Chastain (Tammy Faye szemei) utólag tört fel, mostanra pedig a díj elsőszámú várományosává vált. A televíziós hittérítő Tammy Faye Bakkerként talán az ő játéka írja le a legszélesebb ívet, Chastain jelenetről jelenetre tölti meg érzéssel és tartalommal a karaktert, mely a végére olyan összetetté és ellentmondásossá válik, hogy tényleg nem tudjuk, sírjunk vagy nevessünk, vessük meg vagy érezzünk együtt vele. Olivia Colman (Az elveszett lány) játéka épp ennek ellentéte: végig szikár és visszafogott, titokzatossága miatt viszont a képernyőhöz szegezi tekintetünket. Nicole Kidman (Az élet Ricardóéknál) hibátlan az amerikai szitkom-ikon, Lucille Ball szerepében, míg Penélope Cruz (Párhuzamos anyák) talán kevésbé látványos, mint a Vicky Cristina Barcelona Oscart-érő szerepében, de annál meggyőzőbb.

Ki fog nyerni: Jessica Chastain – Tammy Faye szemei

Kinek kellene nyernie: Jessica Chastain – Tammy Faye szemei

Legjobb férfi mellékszereplő

A kategória gyakorlatilag két fő esélyesből, egy sötét lóból és két olyan jelöltből áll, akiknek már az is hatalmas siker, hogy bekerültek. A győztes minden bizonyára a Kodi Smit-McPhee (A kuya karmai között)Troy Kotsur (CODA) párosból kerül ki: míg előbbi méltó párja a Cumberbatch által alakított főszereplőnek, addig utóbbi szinte teljesen ellopja a showt. Kotsur, aki a Siketek Nemzetközi Színházának tagja, szinte minden jelentősebb Oscar-előrejelző díjat behúzott, így ő számít fő esélyesnek. A Smit-McPhee-vel való vetélkedéséből azonban lehet, hogy Ciarán Hinds (Belfast) kerül ki győztesnek nevető harmadikként: ő az, akinek már rég kijárt volna a jelölés, Judi Dench-csel együtt alkotott párosuk volt a Belfast valódi szíve-lelke. Jesse Plemons (A kutya karmai között) pályája felfutóban van az utóbbi években, talán ennek köszönhető jelölése – míg J. K. Simmons (Az élet Ricardóéknál) gyakorlatilag a Whiplash-ért kapott győzelme óta pályája csúcsán áll.

Ki fog nyerni: Troy Kotsur – CODA

Kinek kellene nyernie: Troy Kotsur – CODA

Legjobb női mellékszereplő

A kategória tele van friss nevekkel és első jelölésekkel – velük szemben épp az lehet Judi Dench (Belfast) előnye, hogy igazi intézménynek számít, a Szerelmes Shakespeare után ismét egy rövid, ám emlékezetes szereppel győzhet. Ennél valószínűbb azonban, hogy az az Ariana DeBose (West Side Story) nyer, aki minden szükséges Oscar-előrejelzőt begyűjtött. DeBose mellett szólhat az is, hogy a technikai kategóriákon kívül egyedül rajta keresztül van reális esély a West Side Story díjazására. A gyerekkora óta játszó Kirsten Dunst (A kutya karmai között) most szerezte első jelölését, és talán DeBose legnagyobb kihívója lehet. Aunjanue Ellis (Richard király) játéka elhalványul a filmet a hátán cipelő Will Smith mellett, Jessie Buckley (Az elveszett lány) viszont tökéletes kiegészítője karaktere idősebb változatának, a szintén jelölt Olivia Colmannek.

Ki fog nyerni: Ariana DeBose – West Side Story

Kinek kellene nyernie: Ariana DeBose – West Side Story

 
West Side Story
 

Legjobb eredeti forgatókönyv

Ismét egy kiélezett verseny, ráadásul két szerzői filmes önéletrajzi ihletésű sztorija között: lehetetlen eldönteni, hogy Paul Thomas Anderson Licorice Pizzája vagy Kenneth Branagh Belfastja győz-e. Ami az utóbbi mellett szól, az a film több jelölése és könnyebb befogadhatósága, mégis inkább az előbbire tippelnénk, az Akadémia tagsága ugyanis nemcsak fiatalabbá, de diverzebbé és nemzetközibbé is vált, egy ilyen összetételű társasághoz pedig talán közelebb áll Paul Thomas Anderson víziója. Adam McKay és David Sirota a Ne nézz fel!-jének fogadtatása talán túl ellentmondásos ahhoz, hogy az Oscart el tudja vinni, míg Zach Baylin és a Richard király jelölése azt mutatja, a film valóban erős és széles körben kedvelt. A valódi meglepetés Joachim Trier és A világ legrosszabb embere jelölése – hiába érdemelné meg a díjat, ahhoz valószínűleg nem elég nagy a támogatottsága.

Ki fog nyerni: Paul Thomas Anderson – Licorice Pizza

Kinek kellene nyernie: Joachim Trier – A világ legrosszabb embere

Legjobb adaptált forgatóköny

Jane Campion és A kutya karmai között itt is sokáig a legfőbb esélyesnek látszott – ám először a Vezess helyettem (Ryusuke Hamaguchi, Takamasa Oe) sikere, majd a CODA (Sian Heder) feltörése ingatta meg pozícióját. Nem szabad leírnunk Maggie Gyllenhaalt és Az elveszett lányt sem: teljesítménye különösen azért elismerésre méltó, mert első rendezésében máris egy minden szempontból érett és összetett alkotást tett le az asztalra. A Dűne (Eric Roth, Jon Spaihts, Denis Villeneuve) ilyen játékosok mellett nehezen rúg labdába, pedig abban mindenki egyetért, hogy Frank Herbert művénél nehezebben adaptálható regény aligha létezik – Villeneuvék azonban bebizonyították, hogy minden csak elhivatottság és művészi vízió kérdése.

Ki fog nyerni: Sian Heder – CODA

Kinek kellene nyernie: Jon Spaihts, Denis Villeneuve, Eric Roth – Dűne 

Legjobb animációs film

A legnagyobb hájp kétségkívül a Disney Encantója körül alakult ki: hatalmas sikerrel mutatkozott be a Disney Pluson, két további jelölést is szerzett a zenéjéért, albuma pedig még mindig előkelő helyen szerepel a slágerlistákon – mindezek pedig könnyen elvonhatják a figyelmet arról, maga a film mennyire nem mutat semmilyen újdonságot. A két hete átadott Annie Awardson, azaz az „Animációs Oscaron” A Mitchellék a gépek ellen diadalmaskodott, így konkrét díjak tekintetében át is vette a vezetést a Disney-től. A Menekülés történelmet írva az animációs, külföldi és dokumentumfilmek között is jelölést szerzett – kérdés, a szavazók melyikben tartják őt valódi játékosnak. A Raya és az utolsó sárkányt még a pandémia alatt mutatták be, így mára kissé elterelődött róla a figyelem – sajnos ugyanígy járt a Luca is, mely az elmúlt évek egyik legjobb animációja, de idén nem sok esélye van a díjra.

Ki fog nyerni: Encanto

Kinek kellene nyernie: Luca

LUCA

 
Luca
Fotó: Pixar
 

Legjobb nemzetközi film

Az öt filmből három is jelölést szerzett egyéb kategóriákban – közülük a legerősebb a Vezess helyettem, mely a rendezők és a filmek között is versenyez, így egyértelműen a legnagyobb esélyesnek számít. Közvetlen mögötte ott áll A világ legrosszabb embere, mely emellett egy forgatóköny-jelölést is begyűjtött, majd a Menekülés, mely ott van az animációs és dokumentumfilmek között is. A három legnagyobb esélyestől kissé lemaradt Paolo Sorrentino remeke, az Isten keze, míg a bhutáni jelölt, a Lunana: A Yak in the Classroom melyről mi is írtunk, már azzal is rácáfolt az oddsokra, hogy bekerült a fináléba.

Ki fog nyerni: Vezess helyettem

Kinek kellene nyernie: Isten keze

Legjobb dokumentumfilm

A Menekülés mellett szól a már említett töbszörös jelölése, ám a legnagyobb feltűnést Questlove A lélek nyara című dokuja keltette, mely az 1969-es Harlemi Kulturális Fesztiválról szól – az amerikai fekete közösség meghatározó zenei eseményének krónikája olyan, mint maga a fesztivál: nyüzsgő, hangulatos, tele társadalmi modanivalóval és zenével. Az Attica az egyik legismertebb börtön 1971-es rablázadását mutatja be a résztvevők visszaemlékezéseivel, miközben az amerikai igazságszolgáltatásról is sötét képet mutat. A Writing with fire India egyetlen, dalit nők által vezetett újságjának állít emléket, míg az Ascension költői dokumentumfilm a „kínai álomról”, mely egyben azt is leleplezi, mi áll a világ egyik legnagyobb gazdasága mögött.

Ki fog nyerni: A lélek nyara

Kinek kellene nyernie: A lélek nyara vagy az Ascension

Legjobb látványtervezés

Noir-hangulatú karneváli forgatag (Rémálmok sikátora), New York-i negyedek világa (West Side Story), hatalmas hegylánc behatárolta pszichológiai western (A kutya karmai között) és rémálomszerű, fekete-fehér, színházat idéző díszlet (Macbeth tragédiája) versenyez a Dűne fűszerrel teli, földöntúli bolygójával. Sipos Zsuzsanna berendező személyében utóbbi győzelme esetén magyar Oscarnak is örülhetnénk, erre pedig minden esély megvan.

Ki fog nyerni: Dűne

Kinek kellene nyernie: Dűne

Legjobb fényképezés

Greig Fraser, a Dűne operatőre győzött az Amerikai Filmoperatőrök Társaságának díjátadóján, a sci-fi látványvilága pedig magáért beszél, így gyakorlatilag minden technikai kategóriában elsőszámú esélyesnek számít. Ha mégse ő győz, akkor valószínűleg Ari Wegner (A kutya karmai között) érhet be a célba előtte, aki így az első női nyertessé válhat a kategóriában. Spielberg kedvenc operatőre, Janusz Kaminski (West Side Story) harmadik Oscarjáért indul versenybe – ő hasonló esélyekkel indul, mint Dan Laustsen (Rémálmok sikátora). A sötét lónak Bruno Delbonnel tűnik (Macbeth tragédiája), akinek fekete-fehér, absztrakt hatású képei könnyen a retinánkba égnek.

Ki fog nyerni: Dűne – Greig Fraser

Kinek kellene nyernie: Dűne – Greig Fraser

Legjobb jelmeztervezés

Modern divat-fricska (Szörnyella) versenyez az Arrakis homokbolygó kosztümjeivel (Dűne) – őket követik a West Side Story korhű kosztümjei, A rémálmok sikátora cirkuszmaskarái és a Cyrano, mely a 16-17. század ruháit idézik meg.

Ki fog nyerni: Szörnyella

Kinek kellene nyerni: Szörnyella

Legjobb vágás

Az egyik legfontosabb „láthatatlan” kategória: alapvetően technikai díjnak számít, de kevésbé látványos, és a nagyközönség számára nehezebben beazonosítható, mint egy operatőri vagy látványtervezői munka. Mégis, minden, amit a vásznon látunk, a vágó szorgos kezének munkáját dicséri, így valójában jó vágás nélkül nem létezik jó film – mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a kategória létezése, azaz 1934 óta mindössze 10 olyan film nyerte meg a Legjobb film díját, amit nem jelöltek itt. Az utóbbi időben a történetmesélés vagy a jól prezentált párbeszédek helyett egyre inkább a ritmust és a vágás technikai skilljeit díjazzák, így a 2012-es Az Argo-akció óta nem volt olyan győztes, ami a főkategóriát is megnyerte. Most is hasonló várható: legfőbb esélyes a Dűne, melyet A kutya karmai között követ, de a vágók a saját díjkiosztójukon meglepetésre a Richard királyt díjazták, míg a komédiák között a Tick, Tick… Boom! győzött a Ne nézz fel!-lel szemben.

Ki fog nyerni: Dűne

Kinek kellene nyernie: Tick, Tick… Boom!

Legjobb smink

A kosztümös mozik hagyományosan jobban teljesítenek itt, mint a kortárs filmek, a Dűne helyett mégis a Szörnyella és a Tammy Faye szemei tűnik a fő esélyesnek. Előbbi főleg Stellan Skarsgard Harkonnen bárója, míg utóbbiak a főszereplő, Emma Stone extrém sminkjei és Jessica Chastain maszkja miatt nyerhet. A szakma kiosztott egy díjat az Amerikába jöttem 2-nek is, így azt sem szabad leírni, míg A Gucci-ház inkább csak a futottak még kategóriába fér be.

Ki fog nyerni: Tammy Faye szemei

Kinek kellene nyernie: Tammy Faye szemei

Legjobb hang

Újabb technikai kategória, újabb Dűne-esély – ha mégse Villeneuve sci-fije nyer, a West Side Story, vagy a Nincs időm meghalni futhat be első helyre. További jelöltek: A kutya karmai között, Belfast.

Ki fog nyerni: Dűne

Kinek kellene nyernie: Dűne

Legjobb vizuális effektusok

Nehéz elképzelni, hogy ne a Dűne elképesztő vizuállis effektjeit díjazzák – a Nincs idő meghalni, a Pókember: Nincs hazaút, a Sang-Chi és a Tíz Gyűrű Legendája, valamint a Free Guy okozhat meglepetést.

Ki fog nyerni: Dűne

Kinek kellene nyernie: Dűne

 
Dűne
 

Legjobb eredeti filmzene

Hans Zimmer Az oroszlánkirály után második díját nyerheti a Dűnéért, míg Alberto Iglesias a Párhuzamos anyákért immár negyedik jelölését gyűjtötte be – mellettük az esélyesek között emlegetik Jonny Greenwoodot A kutya karmai között zenéjéért; míg Nicholas Britell (Ne nézz fel!) és Germaine Franci (Encanto) kevesebb sansszal vágnak neki az estének.

Ki fog nyerni: Dűne

Kinek kellene nyernie: Dűne

Legjobb betétdal

Az akadémia zenei bizottsága szereti a jól megszokott, biztos arcokat: a 13-szoros jelölt Diane Warren egy apró függetlenfilmért, a Four Good Daysért is képes volt jelölést szerezni.  Ugyancsak előnnyel indulnak a nemzetközi popsztárok: ilyen Van Morrison (Belfast), Beyoncé és DIXSON (Richard király), valamint Billie Eilish (Nincs idő meghalni). Legnagyobb esélyesnek utóbbi számít, ám a zene terén is nagyot menő Encanto is beleszólhat a versenybe: Lin-Manuel Miranda a Disney-animációhoz 8 eredeti dalt írt, közülük a We Don’t Talk About Bruno aratta a legnagyobb sikert, ám meglepetésre a stúdió nem ezt, hanem a Dos Oruguitas-t jelölte.

Ki fog nyerni: Nincs idő meghalni – Billie Eilish és Finneas O’Connell (No Time to Die)

Kinek kellene nyernie: Nincs idő meghalni – Billie Eilish és Finneas O’Connell (No Time to Die)

Legjobb animációs rövidfilm

A kategória leggyengébb darabja sajnos éppen a legfőbb esélyes is: a Robin, a vörösbegyet a Netflix mutatta be, így valószínűleg ez jutott el a legtöbb emberhez. A közhelyes gyerekmese mellett viszont mindegyik jelölt komplex és egyedi animációnak számít témáját, technikáját vagy mondanivalóját illetően. Az orosz Boxballett egy bokszoló és egy balettáncos románcának története; az Affairs of the Art egy hagyományos ceruzarajzzal készült rövidfilm egy rendhagyó családról míg a Bestia elképesztően nyomasztó film a chilei katonai rezsimről. Mind közül talán a legjobb a The Windshield Wiper: a változatos technikájú kollázsfilm röpke, elillanó képek, gondolatok és érzések gyűjteménye, melyek mind a szerelem köré csoportosulnak.

Nyeri fog: Robin, a vörösbegy

Nyernie kellene: The Windshield Wiper

Legjobb rövid dokumentumfilm

A filmes verseny hagyományosan legkevesebb figyelmet kapó kategóriája idén a szokottnál is erősebb. A Minden nehézség ellenére egy középiskolai siket amerikaifutball csapatot mutat be; a The Queen of Basketball Lusia „Lucy” Harrisről, az első és mindmáig egyetlen női kosárjátékosról szól, akit draftoltak az NBA-be; míg a Three Songs for Benazir egy kabuli menekülttáborban élő fiatal férfi története. A When we were bullies egy személyes gyerekkori bullying-élmény nyomába ered, a Vezess haza pedig az amerikai hajléktalanhelyzet portréja, mely kevesebb mint 40 perc alatt letaglózó, megható, esetenként költői módon mutatja be ezt a rendkívül komplex témát.

Nyerni fog: The Queen of Basketball

Nyernie kellene: Vezess haza

Legjobb rövidfilm

A The Long Goodbye a főszerepet játszó Riz Ahmed családja elleni brutális gyűlöletcselekmény krónikája. A Please Hold olyan, mint egy Fekete tükör-epizód: a nem is olyan távoli jövőben járunk, ahol az emberek szinte csak elvétve találkoznak egymással, mindent a gépek végeznek helyettünkegy börtönbe kerülő fiú pedig hosszú hónapokig csak egy tablettel tud kommunikálni. Az Ala Kachuu – Take and Run Kirgizisztánban játszódik, ahol a főszereplő lány tanulni szeretne, de terveit egy barbár hagyomány, a feleségrablás töri ketté. A lengyel The Dress főhőse egy alacsonynövésű nő, akire úgy tűnik, rámosolyog a szerelem – a naturalista drámai képvilágból azonban sejthetjük, hogy ezúttal is csalódnia kell az emberekben. Az On My Mind pedig akár szentimentális is lehetne, és vészesen közel is jár ehhez, mégis inkább varázslatossá és felemelővé válik: ebben egy férfi ragaszkodik hozzá, hogy elénekelje Willie Nelson Always On My Mind című slágerét egy karaokebárban, és ettől senki és semmi nem tántoríthatja el.

Nyerni fog: The Long Goodbye

Nyernie kellene: Ala Kachuu – Take and Run vagy az Always on my mind

A 94. Oscar-gálát magyar idő szerint március 28-án hajnalban rendezik. Magyar csatorna nem közvetíti a műsort, de az eredményekről mi is beszámolunk majd. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk