VERZIÓ

Sárga csizmák a jövőből

  • - barotányi -
  • 2018. november 30.

Mikrofilm

A filmkészítők mindig is kínban voltak, ha globális jelentőségű és az emberiség egészét érintő témákat kellett valahogy földközelbe hozni. John Webster filmkészítő (Finnországba elszármazott brit szülők gyermeke) kétségtelenül kiötölt e tárgyban valamit: az elemi érzelmeket a racionális megfontolásokkal társítva filmlevelet készített a 2060-as években megszülető dédunokája, Dorit számára arról, hogy mit hagyunk neki örökül itt, a klímakatasztrófa által fenyegetett bolygón. Webster szerint nincs ma fenyegetőbb számunkra, mint az ember okozta éghajlatváltozás – ezt ugyan lehet vitatni, de tiszteletreméltó, hogy témáját korántsem monomániás megszállottsággal, hanem a megértés szándékával járja körül. A kulcskérdés az örökség és a felelősség: mit köszönhetünk mi a felmenőinknek (ahogy édesanyjával a viszonylag fiatalon elhunyt apára emlékeznek, az valóban megindító), és persze, hogy nekünk mit köszönhetnek majd utódaink. Érdekes, de bármennyire az volt is a szándéka, hogy a közös felelősségről és közös tennivalókról szóljon, a filmből leginkább a szkepszis süt: ahogy az egyik (német) megszólaló fogalmaz: kőkori eszközökkel kéne a legmodernebb problémával megküzdeni. Miután a kuzbásszi bányászok életének romantikus pillanataitól sem foszt meg minket (érzékeltetve, hogy ez a világ is semmivé lesz, ha kívánatos módon eltűnik a szénalapú mai rendszer), még elbeszélget James Hansen híres klimatológussal, aki megpróbál minket optimizmussal feltölteni, de csupán ellenpontozni tudja a film szelíd melankóliáját.

Vetítik: november 9., 21.00, Kino; november 10., 19.00, Művész

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.