VERZIÓ

Üdvözöljük Szodomában

  • - kg -
  • 2018. november 30.

Mikrofilm

„Ez Afrika. Ez Szodoma. Úgy kell dolgoznod, mint egy oroszlánnak” – jelenti ki egy idősebb szeméttelepi munkás, tán már elmúlt húsz is. Épp tisztálkodik az infernális viszonyok közt. Szinte érezni az égő e-szemét szagát, itt-ott tüzek égnek, a pénzzé tehető fémeket nyerik ki így, az alacsonyan ülő füstfelhők homályba borítják a pokoli tájat. Elektronikus hulladék, amerre a szem ellát. És a szem, az osztrák dokumentumfilmesek kamerája elég messze ellát. Szodomában vagyunk, de nem a bibliai­ban, hanem sokkal mélyebben, a pokol egy nagyon is létező bugyrában. Postacímünk: Afrika, Ghána, Accra, Agbogbloshie – a világ legnagyobb elektronikai hulladéklerakója. „Jó hely ez. Mert itt dolgozhatok és pénzt kereshetek. Minden gyerek dolgozik…” – halljuk a nyugati világ Afrikában lerakott e-szemetével körülvett gyerekmunkást, és látjuk a helyi businessmant, aki mindent vesz, kibelezett hűtőt, szemétdombra vetett számítógépet, csak legyen benne egy kis alumínium, réz, pénzzé tehető fémecske. Ha csak egy kicsit megkapargatnánk e borzalmas szemétdombokat, jó eséllyel viszontlátnánk saját megunt okostelefonunkat – a lelkiismeret-furdalás ellen jól jönne a csontsovány telepi tehenek egykedvűsége, de ezzel nem szolgál a film. Viszont az európai jóllakottsággal szinte felfoghatatlan nyomorban nemcsak egy-egy tekintet vagy a legnagyobb kincsnek számító réz csillan meg, hanem valami a kilátástalanság abszurdjából is: két golfozó a szeméthegyen és egy fodrászat, vagy­is egy sokat látott bőrfotel a mérgező semmi közepén.

Vetítések: november 8., 21.00, Toldi; november 11., 16.00, Kino

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.