VERZIÓ

Megszállás 1968

  • - ts -
  • 2018. november 30.

Mikrofilm

Öreg emberek emlékeznek: milyen volt, amikor lerohanták Csehszlovákiát? Ide mentünk, oda mentünk, itt szállt le a gép, ide állt a csapatszállító, onnan jöttek tüntetők. Filmet forgatnak életük nagy kalandjáról, traumájáról, talán egyetlen testközeli találkozásukról a történelemmel. Öreg emberek, akik már kifelé tartanak a világból, és rájuk fogja a kameráját/mikrofonját valaki, hogy tessék, itt a lehetőség, forduljatok vissza, s mondjatok valami okosat búcsúzóul, hátha tanulunk tőletek valamit, hátha magatoknak is világossá teszitek, hogy mi is történt veletek földi tartózkodásotok alatt, s nyugodtabb szívvel léptek le a színről.

Lehetetlen küldetés.

Nincs az az isten, aki érvényeset tudjon mondani Csehszlovákia 1968-as megszállásáról azok közül, akik tevőlegesen részt vettek benne, legyen az illető bár szovjet szakaszparancsnok, magyar, lengyel, bolgár baka, akárki. Mentünk, nem tudtunk semmit, csend volt. Büszke vagyok rá, hogy a csapatomból mindenki hazatért élve, előbb a levegőbe, aztán a földbe, s csak azután kellett volna közibük lőni, szerencsére visszafordultak, de nem lőttem volna közéjük. Aha, lehet. Vagy valami.

Az öt megszálló nemzet mai utódainak koprodukciójában tető alá hozott film nem ad megváltást szereplőinek, inkább valamiféle rafinált utólagos büntetés, amit észre sem vesznek, de nem a tisztítótűz, az világos már az első kockák után, amikor a veteránok koccintásra emelik a poharukat. A Megszállás 1968 több mint kétórás, igényesen megvalósított dokumentumfilm: minden kockája egy dráma.

Vetítik: november 9., 16.00, Kino; november 10., 16.00, Művész

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.