Tévésorozat

Segítsen a nőtanács

Mrs. America

Mikrofilm

A Mad Mennel való hasonlóság nem a véletlen műve.

A Mrs. America írója, Dahvi Waller producere és forgatókönyvírója is volt a hol tréfás reakciósságával, hol déjà vu hatásával hódító sorozatnak. Új munkája hasonló megközelítéssel dolgozik: választott közegén keresztül szédítő részletességgel rajzolja meg kora Amerikájának ideológiai térképét, miközben a múltat arra használja, hogy a jelenről tanítson. A Mrs. Americában az elhivatott történelmi kutatómunka és a dramaturgiai ergonómia keveredik a lehető legkellemesebb arányban.

Waller majdnem átver minket, amikor a konzervatív aktivistát, Phyllis Schlaflyt teszi meg főhősének, aki a 70-es években küzdött a nők elleni diszkriminációt rendezni kívánó Equal Rights Amendment ratifikációja ellen. A fókusz valójában ennél szélesebb: a készítők az éra teljes feminista és antifeminista palettáját prezentálják, azok minden belső konfliktusával együtt.

A Cate Blanchett által ravaszul és odaadóan megformált Schlafly nem a neokonzervatív fordulatnak és a mára szakadéknyi méreteket öltő politikai polarizációnak megágyazó sátán, de nem is ártatlan, az otthon békéjét féltő háziasszony. Waller valós személyekről mintázott, de a drámai feszültség kedvéért stratégiailag felnagyított hősnői mind a bal-, mind a jobboldalon különböző módokon szomjazzák a hatalmat és szenvedik el a szexizmust. Mind végrehajtják a maguk kis árulásait: Schlafly becsukja a szemét, amikor a Ku-Klux-Klan befurakszik a mozgalmába, a baloldali feministák pedig az „egység” nevében hol leszbikus, hol fekete nővéreiket hagyják az út szélén.

A sorozatban szemünk láttára alszik ki a 60-as évek sokat ígérő, egyenlőséget hirdető mozgalmainak lángja – mind a belső megosztottság, mind a külső reakciós nyomás hatására. Waller egyszerre ás a pszichológiai és társadalmi faktorok mélyére, és minden szereplőjében megleli az esendőséget (bár szimpátiája nem mindenkié). Néha kicsit megszalad a keze a szemléltető erejű didaxissal, de így is vérfagyasztó látni, hogy már a 70-es évek közszereplői is a ma szlogenjeit harsogták.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”