Tévésorozat

Segítsen a nőtanács

Mrs. America

Mikrofilm

A Mad Mennel való hasonlóság nem a véletlen műve.

A Mrs. America írója, Dahvi Waller producere és forgatókönyvírója is volt a hol tréfás reakciósságával, hol déjà vu hatásával hódító sorozatnak. Új munkája hasonló megközelítéssel dolgozik: választott közegén keresztül szédítő részletességgel rajzolja meg kora Amerikájának ideológiai térképét, miközben a múltat arra használja, hogy a jelenről tanítson. A Mrs. Americában az elhivatott történelmi kutatómunka és a dramaturgiai ergonómia keveredik a lehető legkellemesebb arányban.

Waller majdnem átver minket, amikor a konzervatív aktivistát, Phyllis Schlaflyt teszi meg főhősének, aki a 70-es években küzdött a nők elleni diszkriminációt rendezni kívánó Equal Rights Amendment ratifikációja ellen. A fókusz valójában ennél szélesebb: a készítők az éra teljes feminista és antifeminista palettáját prezentálják, azok minden belső konfliktusával együtt.

A Cate Blanchett által ravaszul és odaadóan megformált Schlafly nem a neokonzervatív fordulatnak és a mára szakadéknyi méreteket öltő politikai polarizációnak megágyazó sátán, de nem is ártatlan, az otthon békéjét féltő háziasszony. Waller valós személyekről mintázott, de a drámai feszültség kedvéért stratégiailag felnagyított hősnői mind a bal-, mind a jobboldalon különböző módokon szomjazzák a hatalmat és szenvedik el a szexizmust. Mind végrehajtják a maguk kis árulásait: Schlafly becsukja a szemét, amikor a Ku-Klux-Klan befurakszik a mozgalmába, a baloldali feministák pedig az „egység” nevében hol leszbikus, hol fekete nővéreiket hagyják az út szélén.

A sorozatban szemünk láttára alszik ki a 60-as évek sokat ígérő, egyenlőséget hirdető mozgalmainak lángja – mind a belső megosztottság, mind a külső reakciós nyomás hatására. Waller egyszerre ás a pszichológiai és társadalmi faktorok mélyére, és minden szereplőjében megleli az esendőséget (bár szimpátiája nem mindenkié). Néha kicsit megszalad a keze a szemléltető erejű didaxissal, de így is vérfagyasztó látni, hogy már a 70-es évek közszereplői is a ma szlogenjeit harsogták.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.