Tévésorozat

Segítsen a nőtanács

Mrs. America

Mikrofilm

A Mad Mennel való hasonlóság nem a véletlen műve.

A Mrs. America írója, Dahvi Waller producere és forgatókönyvírója is volt a hol tréfás reakciósságával, hol déjà vu hatásával hódító sorozatnak. Új munkája hasonló megközelítéssel dolgozik: választott közegén keresztül szédítő részletességgel rajzolja meg kora Amerikájának ideológiai térképét, miközben a múltat arra használja, hogy a jelenről tanítson. A Mrs. Americában az elhivatott történelmi kutatómunka és a dramaturgiai ergonómia keveredik a lehető legkellemesebb arányban.

Waller majdnem átver minket, amikor a konzervatív aktivistát, Phyllis Schlaflyt teszi meg főhősének, aki a 70-es években küzdött a nők elleni diszkriminációt rendezni kívánó Equal Rights Amendment ratifikációja ellen. A fókusz valójában ennél szélesebb: a készítők az éra teljes feminista és antifeminista palettáját prezentálják, azok minden belső konfliktusával együtt.

A Cate Blanchett által ravaszul és odaadóan megformált Schlafly nem a neokonzervatív fordulatnak és a mára szakadéknyi méreteket öltő politikai polarizációnak megágyazó sátán, de nem is ártatlan, az otthon békéjét féltő háziasszony. Waller valós személyekről mintázott, de a drámai feszültség kedvéért stratégiailag felnagyított hősnői mind a bal-, mind a jobboldalon különböző módokon szomjazzák a hatalmat és szenvedik el a szexizmust. Mind végrehajtják a maguk kis árulásait: Schlafly becsukja a szemét, amikor a Ku-Klux-Klan befurakszik a mozgalmába, a baloldali feministák pedig az „egység” nevében hol leszbikus, hol fekete nővéreiket hagyják az út szélén.

A sorozatban szemünk láttára alszik ki a 60-as évek sokat ígérő, egyenlőséget hirdető mozgalmainak lángja – mind a belső megosztottság, mind a külső reakciós nyomás hatására. Waller egyszerre ás a pszichológiai és társadalmi faktorok mélyére, és minden szereplőjében megleli az esendőséget (bár szimpátiája nem mindenkié). Néha kicsit megszalad a keze a szemléltető erejű didaxissal, de így is vérfagyasztó látni, hogy már a 70-es évek közszereplői is a ma szlogenjeit harsogták.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.