rés a présen

„Semmi szépítgetés”

  • rés a présen
  • 2021. március 10.

Mikrofilm

Nagy Dénessel, a Természetes fény című film rendezőjével beszélgettünk

rés a présen: Závada Pál Természetes fény című kötetét fotók ihlették. Téged mi inspirált a regény filmverziójának elkészítésére?

Nagy Dénes: A könyvet Ungváry Krisztián ajánlotta a figyelmembe, akinek olvastam a munkáit a magyar megszálló csapatok szovjetunióbeli tevékenységéről. Ungváry sokat idéz hadinaplókból, és ennek hatására én is elkezdtem második világháborús honvédek kézzel írt naplóit olvasgatni a Hadtörténelmi Levéltárban. Ezek napról napra vezetnek be a háború jelen­idejébe, és a visszaemlékezésekkel ellentétben nincs bennük semmi szépítgetés vagy finomítás. Az az állapot érdekelt, amikor csak részleges tudásunk van arról, hogy mi is történik körülöttünk, amikor a megszokott tájékozódási pontok elhalványulnak. Závada regényéből elsősorban a főhős, Semetka István alakját emeltem át, akit egy provinciális kisvárosból vezényelnek az orosz frontra, egy partizánvadász századba. Egyetlen vágya, hogy mielőbb hazakerüljön, és ott folytathassa a földművelő életét, ahol abbahagyta.

rap: Rövid- és dokumentumfilmek után ez az első nagyjátékfilmed. Miért most?

ND: Az összes eddigi munkám arcokról szól, illetve az arcok és a táj viszonyáról. Ez utóbbi kísérlet volt arra, hogyan lehet nagyjátékfilmet építeni egy arc köré, ami önmagában hordozza mindazt, amit a történet elmesél. Ezenkívül mindig az olyan sűrű közegek, atmoszférák érdekeltek, ahol nem kiszámíthatók a dolgok, ahol a nyers, természeti elemek a meghatározók. Öt éve kezdtünk bele a munkába, de az utolsó pillanatig bizonytalanok voltunk abban, hogy összejön-e.

rap: Milyen emlékeid vannak a forgatásról?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.