rés a présen

„Semmi szépítgetés”

  • rés a présen
  • 2021. március 10.

Mikrofilm

Nagy Dénessel, a Természetes fény című film rendezőjével beszélgettünk

rés a présen: Závada Pál Természetes fény című kötetét fotók ihlették. Téged mi inspirált a regény filmverziójának elkészítésére?

Nagy Dénes: A könyvet Ungváry Krisztián ajánlotta a figyelmembe, akinek olvastam a munkáit a magyar megszálló csapatok szovjetunióbeli tevékenységéről. Ungváry sokat idéz hadinaplókból, és ennek hatására én is elkezdtem második világháborús honvédek kézzel írt naplóit olvasgatni a Hadtörténelmi Levéltárban. Ezek napról napra vezetnek be a háború jelen­idejébe, és a visszaemlékezésekkel ellentétben nincs bennük semmi szépítgetés vagy finomítás. Az az állapot érdekelt, amikor csak részleges tudásunk van arról, hogy mi is történik körülöttünk, amikor a megszokott tájékozódási pontok elhalványulnak. Závada regényéből elsősorban a főhős, Semetka István alakját emeltem át, akit egy provinciális kisvárosból vezényelnek az orosz frontra, egy partizánvadász századba. Egyetlen vágya, hogy mielőbb hazakerüljön, és ott folytathassa a földművelő életét, ahol abbahagyta.

rap: Rövid- és dokumentumfilmek után ez az első nagyjátékfilmed. Miért most?

ND: Az összes eddigi munkám arcokról szól, illetve az arcok és a táj viszonyáról. Ez utóbbi kísérlet volt arra, hogyan lehet nagyjátékfilmet építeni egy arc köré, ami önmagában hordozza mindazt, amit a történet elmesél. Ezenkívül mindig az olyan sűrű közegek, atmoszférák érdekeltek, ahol nem kiszámíthatók a dolgok, ahol a nyers, természeti elemek a meghatározók. Öt éve kezdtünk bele a munkába, de az utolsó pillanatig bizonytalanok voltunk abban, hogy összejön-e.

rap: Milyen emlékeid vannak a forgatásról?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.