Film

Karantén meló

  • SzSz
  • 2021. március 10.

Mikrofilm

A könnyed krimik évezredek óta nagyjából ugyanúgy épülnek fel: kapunk néhány papírvékony figurát, a jellemrajzuk egyetlen szóból áll (nagydumás; beszari; geek), a rövid felvezetés után pedig hamar elkezdenek megdolgozni a mozijegyért: indul a cselszövés, rablás vagy szélhámoskodás.

A Karantén melóban nem az a legérdekesebb, hogy igyekszik minden, a pandémiára jellemző élethelyzetet belesűríteni a játékidejébe, hanem az, hogy mennyire eltolódtak benne a műfajra jellemző hangsúlyok.

Persze a feje tetejére állt világhoz pont egy ilyen szabálytalan film való – védekezhetne Steven Knight forgatókönyvíró; neki azonban a Birmingham bandája vagy a Locke – Nincs visszaút után nem nagyon kell már szabadkoznia. Most is legfeljebb azért, mert nem tudta eldönteni, mit is akar kihozni a kényszer szülte ötletből: heist mozit, romantikus komédiát, vagy sokat és okosan beszélő, melankolikus dramedyt. Körülbelül másfél óráig az utóbbi kettőnek tűnik a film: az Anne Hathaway és Chiwetel Ejiofor alakította főhősöket már csak az tartja össze, hogy hatóságilag nem hagyhatják el a közös házukat. Előbbi sikeres és gazdag, de kiégett, utóbbi egy második esélyre váró depressziós művészlélek – kettejük szópárbajokkal tarkított párkapcsolati komédiája soha nem olyan elmés, mint amilyen lenni szeretne, de kétségkívül szórakoztató. Mindez azonban csak előjáték: elhatározzák, hogy a rendhagyó körülményeket kihasználva ellopnak egy több millió font értékű gyémántot. Ekkor viszont már vészesen ketyeg a játékidő, és magára a vérszegény akcióra alig fél óra jut.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.