Film

Karantén meló

  • SzSz
  • 2021. március 10.

Mikrofilm

A könnyed krimik évezredek óta nagyjából ugyanúgy épülnek fel: kapunk néhány papírvékony figurát, a jellemrajzuk egyetlen szóból áll (nagydumás; beszari; geek), a rövid felvezetés után pedig hamar elkezdenek megdolgozni a mozijegyért: indul a cselszövés, rablás vagy szélhámoskodás.

A Karantén melóban nem az a legérdekesebb, hogy igyekszik minden, a pandémiára jellemző élethelyzetet belesűríteni a játékidejébe, hanem az, hogy mennyire eltolódtak benne a műfajra jellemző hangsúlyok.

Persze a feje tetejére állt világhoz pont egy ilyen szabálytalan film való – védekezhetne Steven Knight forgatókönyvíró; neki azonban a Birmingham bandája vagy a Locke – Nincs visszaút után nem nagyon kell már szabadkoznia. Most is legfeljebb azért, mert nem tudta eldönteni, mit is akar kihozni a kényszer szülte ötletből: heist mozit, romantikus komédiát, vagy sokat és okosan beszélő, melankolikus dramedyt. Körülbelül másfél óráig az utóbbi kettőnek tűnik a film: az Anne Hathaway és Chiwetel Ejiofor alakította főhősöket már csak az tartja össze, hogy hatóságilag nem hagyhatják el a közös házukat. Előbbi sikeres és gazdag, de kiégett, utóbbi egy második esélyre váró depressziós művészlélek – kettejük szópárbajokkal tarkított párkapcsolati komédiája soha nem olyan elmés, mint amilyen lenni szeretne, de kétségkívül szórakoztató. Mindez azonban csak előjáték: elhatározzák, hogy a rendhagyó körülményeket kihasználva ellopnak egy több millió font értékű gyémántot. Ekkor viszont már vészesen ketyeg a játékidő, és magára a vérszegény akcióra alig fél óra jut.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.